3835
Sök

Service på audi a4

12 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
Hej!
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag har precis rullat 18000mil i min audi a4 avant 2.4 från 2000 och jag undrar-
1.Hur mycket kostar det och göra 18000mil service på en audi a4 i audi verkstad?

2. Kan man göra samma service på någon annan verkstad för en billigare slant, och förvänta sig samma resultat?

3. Jag har en kompis som är duktig på vw och audi, så han kan hjälpa mig byta olja och tändstift och så, och jag kan ju byta luft filtret. Men är det nåt annat som de gör på service som man ska tänka på?

4. Går det och installera nya bromsbelägg själv? eller måste man balansera bromsarna efter man har gjort det?
Och ska man köpa mekonomens delar, eller biltemas, eller mecas, eller är det värt det och köpa de direkt från audi?  (gärna pris och betyg om ni har använt delar från nån av de) eller nåt annat förslag om vart man kan köpa original delar.

Vore tacksam för all hjälp!
mvh
tomas

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2013
schnoo skrev:
Hej!
Jag hoppas någon här kan hjälpa mig. Jag har precis rullat 18000mil i min audi a4 avant 2.4 från 2000 och jag undrar-
1.Hur mycket kostar det och göra 18000mil service på en audi a4 i audi verkstad?

2. Kan man göra samma service på någon annan verkstad för en billigare slant, och förvänta sig samma resultat?

3. Jag har en kompis som är duktig på vw och audi, så han kan hjälpa mig byta olja och tändstift och så, och jag kan ju byta luft filtret. Men är det nåt annat som de gör på service som man ska tänka på?

4. Går det och installera nya bromsbelägg själv? eller måste man balansera bromsarna efter man har gjort det?
Och ska man köpa mekonomens delar, eller biltemas, eller mecas, eller är det värt det och köpa de direkt från audi?  (gärna pris och betyg om ni har använt delar från nån av de) eller nåt annat förslag om vart man kan köpa original delar.

Vore tacksam för all hjälp!
mvh
tomas

Ska du byta bromsbelägg runt om, köp ett kolvverktyg (biltema har för några få kronor).

Balansera bromsarna? Hur tänkte du nu? Nej, det är bara att byta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 365 Inlägg
3 april 2013
2. Ja och troligtvis ett bättre resultat om du hittar någon bra verkstad (du kanske får bättre olja)

3. Nej, inte ett skit extra görs. div justeringar och kontroller sägs utföras men det kan du nog glömma om det inte hörs/känns att bilen håller på att ramla ihop.

4. Ja, inga problem. Man balanserar inte bromsar. Är skivorna skeva kan man svarva dem eller köpa nytt.
Biltemas är helt ok men slits snabbare vad gäller belägg.

12 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
ok, tack för bra tips!
så man kan i princip göra allt som behövs själv, på 18000 mil servisen?
bilen för övrigt går som en dröm, det e bara bromsarna jag måste fixa till lite... 
Är det nåt annat viktigt man ska tänka på, jag tänker på bilens ålder C.a 13 år gammal...

12 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
richtenb,
har du nåt förslag på bra verkstad??

4 261 Inlägg
3 april 2013
schnoo skrev:
richtenb,
har du nåt förslag på bra verkstad??

veddesta bil verkstad. finns vid veddesta centrum,

går dit sj med varenda lilla service jag behöver.

toktrevliga och kunniga karlar där som kan sin grej, fixar vad du vill , byte av kamrem kan kosta runt 10.000 för audi på audi verkstad. tror det kostar kanske runt 6 hos veddesta. inte säker.

men som sagt väldigt billigt och bra service.

annars kan du byta det mesta sj bara du hittar en lift. kanske på macken,,men då måste man även köpa alla verktyg^^

Sök