3020
Sök

Saab 9-5 2.0t aut -03 Slår mellan 2:a och 3:e växel.

"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
179 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#1
Nu är Saaben på och ska krångla igen tyvärr. Som att det inte räcker med turboras, brända tändkasetter, vevaxelgivare, termostat, bränslepump osv....

Använder "Lathunden" så det blir mer lättläst! 

• Bilmodell
Saab 9-5 2.0t aut

Motorn vet jag tyvärr inte hela beteckningen på, men tror inte det spelar någon större roll just nu? tongue

• Årsmodell

2003

• Miltal

10.500

• Modifikationer på bilen 

Inga som helst modifikationer på bilen ( Mammas bil)

• Hur yttrar sig felet? 

Det känns som att den inte frikopplar ordentligt mellan 2:a och 3:e växel, så det blir ett hårt "studs", precis på så sätt som om man släpper kopplingen för snabbt på en manuell bil medans man lagt i en växel.

•Lyser det några varningslampor?

Nej. Nyligen lös CE lampan fast för diverse olika andra fel, senaste för termostaten var ur funktion.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 

Permanent. Den växlar på det sättet både när den är precis nystartad och nere i botten på motor temp mätaren, och när mätaren står på arbetstemperatur. Väder och dylikt vet jag inte om det beror på eftersom felet precis har upstått.

• Vilken felsökning har redan gjorts?

Inga angående växellådan, då jag vet att det första dem flesta verkstäder lär säga är " byta ut lådan", och det känns ju inte precis som en summa man vill lägga rakt av utan att kollat om det kan vara något simplare, då det bara gäller mellan 2 växlar.

•Har det bytts några delar?

Under dem senaste 1.5 - 2 åren har dessa delar/ vätskor bytts ut:

- Olja/ Filter ( 3 Gånger)
- Luftfilter
- Bränslepump
- Turbo ( Med 2 olje byte med 100 mil intervall.)
- Tändkasett
- Vevaxelgivare
- Motor tempgivare


•Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?

Ja. Men inte för det med växellådan, har dock legat tonvis med felkoder på sistonde, till diverse saker som bytts ut.



Lägger även till hur jag upptäckte problemet osv här.

Jag skulle köra min flickvän hem i söndags, och märkte att den hoppade till lite mer än vanligt när den valde att växla till 3:an, självklart antog jag att det var något simpelt som gick snett och det inte skulle hända igen. Men den fortsatte göra på det sättet, så jag la den i "M" och körde med paddlarna, så jag fick se om den gjorde det vid olika växlar eller samma hela tiden, och det kvitta om jag låg på 1.500 rpm eller 2.500 rpm, den gjorde så vid alla varvtal, och det var bara mellan 2:an och 3:an som tidigare nämnt.

Men jag fortsatte hoppas det skulle lösa sig själv, eftersom det hänt vissa andra liknande saker som försvunnit efter man kört ett tag med den. Fast när jag skulle köra iväg idag med den så kvarstod problemet och det var exakt likadant som i söndags kväll.

Så jag beslutade mig för att kolla oljan, så gjorde som det stod i manualen och gick igenom alla växlar och lade den sedan i "P", och kollade nivån, men den var inte alls för låg, utan den var en liten bit över MAX till och med, och luktade inte bränt.

Ska kolla felkoder på den så fort jag kan, och se om där ens är några.

Men vad kan jag göra själv utan lift och dylikt så länge, för att utesluta olika fel?

Tänkte även att det var lika bra att lägga ut en tråd här, då jag inte kan vara den ända som stött på detta problemet, med saabs ökända växellådor!


Jag tackar enormt för alla svar som ges!


"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
179 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#2
Har nu provkört bilen lite mer sedan jag skapade tråden, och det verkar som den går mjukare i sport läget ( när man kör som vanligt) och även med mer folk i bilen så blir det mindre studs av någon anledning.

Kan det va Kick down funktionen som krånglar, eller något så simpelt som att vevaxelgivaren sitter lite fel och glappar?

Eller bör jag oroa mig för fullt välxellåds ras?

Har även kollat oljan som verkade va lite för mycket, och även brun istället för röd som jag ska hört att den ska vara.

Är det verkligen ingen alls här som har en aning om vad problemet hade kunnat vara?

Skulle va kul att veta innan man lämnar in den på verkstan och får betala multum för att få den lagad/ utbytt! ( bilen ska felkods sökas så fort jag har tid)

Blir enormt tacksam för alla svar!


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
12 april 2013
#3
ToMiii skrev:
Har även kollat oljan som verkade va lite för mycket, och även brun istället för röd som jag ska hört att den ska vara.

Ne,  den ska INTE vara brun, börja med att byta olja och filter i lådan.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
179 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#4
B-Body skrev:
ToMiii skrev:
Har även kollat oljan som verkade va lite för mycket, och även brun istället för röd som jag ska hört att den ska vara.

Ne,  den ska INTE vara brun, börja med att byta olja och filter i lådan.

Tack för svaret!

Då börjar jag med det, men ska inte lådan sköljas och dylikt med vid olje byte? Eller går det bra att rakt av byta oljan tro ?


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
12 april 2013
#5

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
12 april 2013
#6
Jag har för mig att det där är samma låda som sitter i V70 m.fl., och då är det inte helt ovanligt att "B4-locket" går sönder och ger skumma växlingar 2-3 och 3-2. Sök på Volvo + B4 så hittar du säkert info om detta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
179 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#7
Tack för svaren och länkarna!

Ska testa med att byta oljan först och främst och snacka med min mekaniker om att skölja lådan osv, så ska nog inte va några problem!

Ska även google det där B4-locket, tack så hemskt mycket!

Uppdaterar tråden så fort jag bytat olja / sköljt lådan!



Sök