Nu är Saaben på och ska krångla igen tyvärr. Som att det inte räcker med turboras, brända tändkasetter, vevaxelgivare, termostat, bränslepump osv....
Använder "Lathunden" så det blir mer lättläst!
• Bilmodell
Saab 9-5 2.0t aut
Motorn vet jag tyvärr inte hela beteckningen på, men tror inte det spelar någon större roll just nu?
• Årsmodell
2003
• Miltal
10.500
• Modifikationer på bilen
Inga som helst modifikationer på bilen ( Mammas bil)
• Hur yttrar sig felet?
Det känns som att den inte frikopplar ordentligt mellan 2:a och 3:e växel, så det blir ett hårt "studs", precis på så sätt som om man släpper kopplingen för snabbt på en manuell bil medans man lagt i en växel.
•Lyser det några varningslampor?
Nej. Nyligen lös CE lampan fast för diverse olika andra fel, senaste för termostaten var ur funktion.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent. Den växlar på det sättet både när den är precis nystartad och nere i botten på motor temp mätaren, och när mätaren står på arbetstemperatur. Väder och dylikt vet jag inte om det beror på eftersom felet precis har upstått.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Inga angående växellådan, då jag vet att det första dem flesta verkstäder lär säga är " byta ut lådan", och det känns ju inte precis som en summa man vill lägga rakt av utan att kollat om det kan vara något simplare, då det bara gäller mellan 2 växlar.
•Har det bytts några delar?
Under dem senaste 1.5 - 2 åren har dessa delar/ vätskor bytts ut:
- Olja/ Filter ( 3 Gånger)
- Luftfilter
- Bränslepump
- Turbo ( Med 2 olje byte med 100 mil intervall.)
- Tändkasett
- Vevaxelgivare
- Motor tempgivare
•Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Ja. Men inte för det med växellådan, har dock legat tonvis med felkoder på sistonde, till diverse saker som bytts ut.
Lägger även till hur jag upptäckte problemet osv här.
Jag skulle köra min flickvän hem i söndags, och märkte att den hoppade till lite mer än vanligt när den valde att växla till 3:an, självklart antog jag att det var något simpelt som gick snett och det inte skulle hända igen. Men den fortsatte göra på det sättet, så jag la den i "M" och körde med paddlarna, så jag fick se om den gjorde det vid olika växlar eller samma hela tiden, och det kvitta om jag låg på 1.500 rpm eller 2.500 rpm, den gjorde så vid alla varvtal, och det var bara mellan 2:an och 3:an som tidigare nämnt.
Men jag fortsatte hoppas det skulle lösa sig själv, eftersom det hänt vissa andra liknande saker som försvunnit efter man kört ett tag med den. Fast när jag skulle köra iväg idag med den så kvarstod problemet och det var exakt likadant som i söndags kväll.
Så jag beslutade mig för att kolla oljan, så gjorde som det stod i manualen och gick igenom alla växlar och lade den sedan i "P", och kollade nivån, men den var inte alls för låg, utan den var en liten bit över MAX till och med, och luktade inte bränt.
Ska kolla felkoder på den så fort jag kan, och se om där ens är några.
Men vad kan jag göra själv utan lift och dylikt så länge, för att utesluta olika fel?
Tänkte även att det var lika bra att lägga ut en tråd här, då jag inte kan vara den ända som stött på detta problemet, med saabs ökända växellådor!
Jag tackar enormt för alla svar som ges!
Använder "Lathunden" så det blir mer lättläst!
• Bilmodell
Saab 9-5 2.0t aut
Motorn vet jag tyvärr inte hela beteckningen på, men tror inte det spelar någon större roll just nu?
• Årsmodell
2003
• Miltal
10.500
• Modifikationer på bilen
Inga som helst modifikationer på bilen ( Mammas bil)
• Hur yttrar sig felet?
Det känns som att den inte frikopplar ordentligt mellan 2:a och 3:e växel, så det blir ett hårt "studs", precis på så sätt som om man släpper kopplingen för snabbt på en manuell bil medans man lagt i en växel.
•Lyser det några varningslampor?
Nej. Nyligen lös CE lampan fast för diverse olika andra fel, senaste för termostaten var ur funktion.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent. Den växlar på det sättet både när den är precis nystartad och nere i botten på motor temp mätaren, och när mätaren står på arbetstemperatur. Väder och dylikt vet jag inte om det beror på eftersom felet precis har upstått.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Inga angående växellådan, då jag vet att det första dem flesta verkstäder lär säga är " byta ut lådan", och det känns ju inte precis som en summa man vill lägga rakt av utan att kollat om det kan vara något simplare, då det bara gäller mellan 2 växlar.
•Har det bytts några delar?
Under dem senaste 1.5 - 2 åren har dessa delar/ vätskor bytts ut:
- Olja/ Filter ( 3 Gånger)
- Luftfilter
- Bränslepump
- Turbo ( Med 2 olje byte med 100 mil intervall.)
- Tändkasett
- Vevaxelgivare
- Motor tempgivare
•Har bilen varit på verkstad för avläsning av felkoder osv?
Ja. Men inte för det med växellådan, har dock legat tonvis med felkoder på sistonde, till diverse saker som bytts ut.
Lägger även till hur jag upptäckte problemet osv här.
Jag skulle köra min flickvän hem i söndags, och märkte att den hoppade till lite mer än vanligt när den valde att växla till 3:an, självklart antog jag att det var något simpelt som gick snett och det inte skulle hända igen. Men den fortsatte göra på det sättet, så jag la den i "M" och körde med paddlarna, så jag fick se om den gjorde det vid olika växlar eller samma hela tiden, och det kvitta om jag låg på 1.500 rpm eller 2.500 rpm, den gjorde så vid alla varvtal, och det var bara mellan 2:an och 3:an som tidigare nämnt.
Men jag fortsatte hoppas det skulle lösa sig själv, eftersom det hänt vissa andra liknande saker som försvunnit efter man kört ett tag med den. Fast när jag skulle köra iväg idag med den så kvarstod problemet och det var exakt likadant som i söndags kväll.
Så jag beslutade mig för att kolla oljan, så gjorde som det stod i manualen och gick igenom alla växlar och lade den sedan i "P", och kollade nivån, men den var inte alls för låg, utan den var en liten bit över MAX till och med, och luktade inte bränt.
Ska kolla felkoder på den så fort jag kan, och se om där ens är några.
Men vad kan jag göra själv utan lift och dylikt så länge, för att utesluta olika fel?
Tänkte även att det var lika bra att lägga ut en tråd här, då jag inte kan vara den ända som stött på detta problemet, med saabs ökända växellådor!
Jag tackar enormt för alla svar som ges!
0
0
0
0