Hejsan, jag har en mitsubishi galant -99 som har gått ca 17.000 mil och nu har den "slutat fungera". Det som har hänt är att den röda oljelampan och batterilampan började lysa samtidigt, Oljan är helt ny påfylld samt att vi bytte till ett nytt batteri då dessa lampor började lysa.
Dessa lampor var släckta när vi åkte från verkstaden där vi satte in det nya batteriet men nästa dag började de lysa igen, när man kör bilen så slutar alla lysen fungera och hastighets mätaren visar på noll. Samt att batteriet blir helt urladdat så vi var tvungna att använda startkablar för att ta oss hem igen. Kan tänka mig att det är ett laddningsfel men vad vet jag
Vad är det som kan vara felet och är det dyrt att fixa?
Börja med att kolla kontakterna och om generatorn laddar som den ska. Med bilen igång och du mäter på batteriet ska den visa ~13-14v .
Om det är okej så får man mäta om det är någon tjuvström som drar ur batteriet. Detta görs med tex en amperemätare i serie med batteriet.
Annars kan det vara en ide att kolla med verkstaden som gjorde bytet, om dom vill rätta till det. Det är inte bra för bilbatterier att laddas ur så jag rekommenderar att du undviker ladda ur de fler gånger.