Så då har det blivit lite gjort, Dessvärre sprack planerna lite. Det blev ingen motortvätt utan det får vara som det är tills den är besiktad och motor och lådan ska ut för renovering. Utan istället idag så åkte spolvätskebehållaren och expansionskärlet ur för rengöring för att lättare kunna komma åt och serva samt för att kunna spola ur kylsystemet senare. Jag har ingen bild men i tratten i botten på expansionskärlet var det ett TJOCKT lager med "blålera" iaf kändes de som så, även väggarna var klädd med detta. Men med hjälp av maskindiskmedel, hetvatten och cilitbang så blev den som ny efter va 50 minuters arbete (ingen bild tyvärr)
Där efter var de dags för service,
oljan åkte ur och i med ny och på med nytt filter. Inga färgningar eller klumpar vad jag kunde se iaf
Denna kommer att bytas om några veckor igen för att få ut avlagringar och dylikt när den har rullat en bit. Sen byttes tändstift, bränslefilter och luftfilter.
Gamla verkar ha suttit ett tag
Dessvärre upptäckte jag att det droppade vatten rakt igenom vattenpumpen när jag skulle kränga av kilremmen. så ny rem och vattenpump är på väg
Efter det var det dags att hämta nya däcken i orginaldimension 155/15:)
Samt de före detta vinterfälgarna hämtades efter blästring samt lack med bra resultat enligt mig
Navkapslarna polerades upp efter att ha varit alldeles matt (ingen före-bild:/)
Då kylan trängde på hoppade jag över att spola kylsystemet, det får bli nästa sväng med bilen. Istället så åkte ett batteri i bilen, av med fördelaren och sköljderunt oljan i motorn
Med lite assistans ifrån pappa samtidigt som jag använde en kompressor och en trasa i tanken fick vi fram bränsle igen och pärlan puttrade igång
Dålig bild men skall vara ett bevis med avgaser som pluttrar ur avgassystemet:P Där efter så KÖRDES faktiskt bilen in i mitt lilla garage för kommande sysslor
Såg då även att alla mätare och lampor fungerade.
Imorgon åker bakaxeln upp på pallbockar, däcken och trummorna skall av sen skall jag börja på med bromsarna
Sedan blir det till att plocka ner fronten för att kunna byta vattenpumpen.
Allt för idag
Tack för att ni hänger med