3913
Sök

Fel rullomkrets?

8 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#1
Hej! Har precis satt på h&r dämpare+fjädrar och nya fälgar+däck, nu är det så att när jag bromsar så drar ratten åt olika håll beroende på vilket håll jag svänger och drar åt olika håll när man kör på ojämn väg.... Funderar på om affären jag köpte fälgarna och däcken på har lurat mig och gett mig allt för breda däck eller liknade... Eller om det kan bero på att dom är nya bra? Får tillägga att jag inte har gjort framhjulsinställningar en. Men vad jag har hittat på nätet så verkar drt vara fel rullomkrets?..

Jag har en bmw 320i e46 - 00 och OZ Envy 7,5x17 5/120 Et29 79,1 Fälgar
och 255/45 R17 vredestein cento 94Y XL. Är det rätt rullomkrets?

Väldigt tacksam för svar!

Forummoderator
26 350 Inlägg
12 april 2013
#2
Med tanke på hur breda däck du har så kan ju det vara förklaringen. De är väl helt enkelt spårkänsliga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 april 2013
#3
Som Mack säger kan det vara så enkelt som bredden på däcken. Vet inte hur mycket du sänkt bilen, men, det kan helt enkelt gett en knepig hjulinställning också (dock inget måste), och en "felställd bil" blir inte roligare, OM det nu skulle  vara så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

22 Inlägg
12 april 2013
#4
jag har haft samma problem du har för bredda däck

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 april 2013
#5
Rullomkretsen är tokfel ja, men det har inte med spårigheten att göra.
255 på 7,5" bred fälg låter däremot som det skulle kunna ha med saken att göra. Rätt låg ET på en 3-serie också, det kan göra lite spårighet.
255/45 -17 låter som sjukt höga däck, det måste ju ta i på en sänkt 3-serie... Är du säker på att det inte är 225/45?

Har du sänkt bilen behöver du göra hjulinställning, men kör några mil innan så fjädrarna får gå in sig lite.
Senast redigerat av Ulf_W (13 april 2013)

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
13 april 2013
#6
En duktig hjulinställare förklarade för mig att om man sänker bilen är det vanligt att framhjulen vinklar ut sig. Så att man får toe out, och bilen blir jävligt spårkänslig och allmänt svår att köra rakt med.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

8 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#7
Tack för svaren! Kan jag köra med dom endå? Är det farligt att köra så? Kan jag kräva tillbaka pengarna eller att dom fixar ett par andra som PASSAR? Köte lixom fälgarna och däcken på däckperfekt och dåförväntar sig iallafall jag att mått ochsonnt stämmer.... -_-

143 Inlägg
13 april 2013
#8
E väll lämpligt å göra en hjulinställning först innan du klagar över sakerna?

8 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#9
Jo jag hade tänkte att göra hjulinställning om några dagar, får se om det blir bättre då.. Tänkte bara att det är onödigt att göra det om jag ändå måste byta eller ngt... Skrev fel på däcken ja, 225/45 är det :p tycker bara det är konsrigt att dom säljer däck och fälg som inte har rätt rullomkrets... Gör det något att man kör med fel rullomkrets?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 april 2013
#10
Har man fel rullomkrets så visar hastighetsmätaren fel.

Men vad har du för däck original då? Det är ju rätt svårt att veta om det är fel när du inte talar om vad det ska vara. Och finns inget som säger att en däckverkstad inte säljer andra däck än vad det "ska" vara, dom sätter ju dit det som kunden säger till dom.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
13 april 2013
#11
paddee skrev:
Jo jag hade tänkte att göra hjulinställning om några dagar, får se om det blir bättre då.. Tänkte bara att det är onödigt att göra det om jag ändå måste byta eller ngt... Skrev fel på däcken ja, 225/45 är det :p tycker bara det är konsrigt att dom säljer däck och fälg som inte har rätt rullomkrets... Gör det något att man kör med fel rullomkrets?

Om det är 225/45 så är det inte fel rullomkrets, då är det ganska nära orginal.
Gör en riktig 4-hjulsinställning, är den lite spårig efter det så beror det på att ET är relativt låg för en 3-serie så det får du leva med.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"


Sök