Hej,
Rakt på sak först, dem som vill läsa resten gör det:
Frågeställning:
Kan man i Sverige köra med såkallade åretruntdäck med bra grepp åretrunt om man har en tung fyrhjulsdriven bil, för att förtydliga så är det inte lågprofil jag är ute efter, utan närmare enligt bilder (20-22" fälgar), se nedan.Det jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller har en kamrat som man kan rådfråga hos ang. min frågeställning, då jag verkligen har kört fast, jag brukar kunna googla/söka mig till det mesta men det finns så mycket olika svar över internet ang. denna fråga att jag varken vet ut eller in.
Det är så att inom en snar framtid så skall jag nog byta in min bil till en stadsjeep istället, då det kommer passa familjen bättre. Jag har spanat in mig på Chevrolet Suburban med karossen från årsmodell 07.
Denna stadsjeep har som alla andra fullstora usa-bilar stora hjulhus, vilket ställer mig i ett vägskäl:
Skall jag höja lite och smälla på stora åretruntdäck på 20-22" fälg, och slippa byta höst/vår samt inte behöva bry mig om trottoarer och dyl.
Eller ska jag sänka den lite och smälla på brutala lågprofilare med 24-26" fälg.
En förutstättning för att jag ska välja det lite mer offroad-temat är att jag bara behöver fyra fälgar med däck (billigare inköp) och inte behöver byta/switcha, för om jag endå behöver det kan jag lika bra köra 17" med dubb på vintern och 24" på sommaren.
Så frågeställningen kvarstår, åretrunt/offroad-däck på alla väglag med bra grepp?Tråden handlar inte om vad som är snyggast mellan offrod/lågprofildäck eller höja/sänka bilen, den diskutionen kan ni ta i en annan tråd, vänligen repspektera detta!Kända däck tillverkare/modell som florerar på amerikanska forum, båda går att hitta lovord och skit om gällande vinterväglag.
Toyo M/T
Toyo A/T
Cooper STT
Nitto Terra Grappler
Nitto Trail Grappler
General Tires Grabber
med fler.
Här har vi en bra överblick av kända 35" däck:
http://www.discountedwheelwarehouse.com … cfm?page=1Tack på förhand!