3438
Sök

Åretrunt däck till tung (3ton++) SUV / 4x4 / Pickup

37 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#1
Hej,
Rakt på sak först, dem som vill läsa resten gör det:

Frågeställning:
Kan man i Sverige köra med såkallade åretruntdäck med bra grepp åretrunt om man har en tung fyrhjulsdriven bil, för att förtydliga så är det inte lågprofil jag är ute efter, utan närmare enligt bilder (20-22" fälgar), se nedan.


http://dv8motorsportsinc.com/images/08SUV/22x10.5%20BMF%20SOTA%20W%2035%20TERRA%20GRAPPLERS.jpg
http://www.f150online.com/forums/members/blackout-fx4-albums-stuff-picture36353-35x12-50x22-toyo-m-t.jpg
http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images02/39/87efd20c95bd4643bbcbe8e87d3c51a5/l.jpg

Det jag undrar om det är någon som har erfarenhet eller har en kamrat som man kan rådfråga hos ang. min frågeställning, då jag verkligen har kört fast, jag brukar kunna googla/söka mig till det mesta men det finns så mycket olika svar över internet ang. denna fråga att jag varken vet ut eller in.

Det är så att inom en snar framtid så skall jag nog byta in min bil till en stadsjeep istället, då det kommer passa familjen bättre. Jag har spanat in mig på Chevrolet Suburban med karossen från årsmodell 07.
Denna stadsjeep har som alla andra fullstora usa-bilar stora hjulhus, vilket ställer mig i ett vägskäl:

Skall jag höja lite och smälla på stora åretruntdäck på 20-22" fälg, och slippa byta höst/vår samt inte behöva bry mig om trottoarer och dyl.

Eller ska jag sänka den lite och smälla på brutala lågprofilare med 24-26" fälg.

En förutstättning för att jag ska välja det lite mer offroad-temat är att jag bara behöver fyra fälgar med däck (billigare inköp) och inte behöver byta/switcha, för om jag endå behöver det kan jag lika bra köra 17" med dubb på vintern och 24" på sommaren.

Så frågeställningen kvarstår, åretrunt/offroad-däck på alla väglag med bra grepp?

Tråden handlar inte om vad som är snyggast mellan offrod/lågprofildäck eller höja/sänka bilen, den diskutionen kan ni ta i en annan tråd, vänligen repspektera detta!

Kända däck tillverkare/modell som florerar på amerikanska forum, båda går att hitta lovord och skit om gällande vinterväglag.

Toyo M/T
Toyo A/T
Cooper STT
Nitto Terra Grappler
Nitto Trail Grappler
General Tires Grabber
med fler.

Här har vi en bra överblick av kända 35" däck:
http://www.discountedwheelwarehouse.com … cfm?page=1


Tack på förhand!


5 089 Inlägg
16 april 2013
#2
Dubbfritt är ju en kompromis så du får ju inte samma egenskapen som sommar\dubbdäck. På sommaren sliter som ju mera när det är varmt och sämre fäste i regn. Vintern ska dom ju funka som vilket annat dubbfritt som helst.

Tänk också på att amerikanska vinterdäck inte är samma som i sverige. Måste ha snöflingan\bergstoppen för att det skall klassas som vinterdäck i sverige. I usa räcker det med att det står m+s på däcken.

\Lindgren

37 Inlägg
16 april 2013
Trådstartare
#3
FLindgren skrev:
Dubbfritt är ju en kompromis så du får ju inte samma egenskapen som sommar\dubbdäck. På sommaren sliter som ju mera när det är varmt och sämre fäste i regn. Vintern ska dom ju funka som vilket annat dubbfritt som helst.

Tänk också på att amerikanska vinterdäck inte är samma som i sverige. Måste ha snöflingan\bergstoppen för att det skall klassas som vinterdäck i sverige. I usa räcker det med att det står m+s på däcken.

Jag är inte ute efter ett dubbfritt vinterdäck, då det för det första inte finns i dem storlekarna jag är ute efter samt slits något för djävligt på sommaren, specielt med tung bil.
Jag tror jag är ute efter ett amerikanskt M+S däck där det betyder Mudd & Sand, och inte som i sverige (EU?) Mudd & Snow.

Någon på detta forum borde ha erfarenhet av offroaddäck som fungerar i svenskt vinterväglag, tycker jag.

Att snöflingan inte finns på däcken kanske kan ge en böter, men den risken tar jag, tror inte det finns "åretrunt" däck som funkar bra och är EU godkända, men det är bara min gissning, och den baserar sig på att dessa däck till 99% är för den amerikanska marknaden, där som tidigare nämn inte behövs en snöflingesymbol/EU-godkänande.


Trucker
1 220 Inlägg
16 april 2013
#4
kolla me dom på http://www.4x4sweden.se/ dom ha koll på däck osv när de gäller 4x4

Vissa är bara bättre än andra!

604 Inlägg
17 april 2013
#5
Kört med friktionsdäck på 4wd pickupper i 10 år nu. Funkar utmärkt om man kör med insidan på huvet. Bor och kör på landet med dåligt plogade vägar. Hade jag bott i stan där det finns mer bar asfalt med isfläckar så hade jag övervägt dubb. Innan någon säger, jag vet att dubb är bättre på vintern men så mycket bättre? Nej inte enligt mig.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!


Sök