2559
Sök

Funderingar kring böter för tonade rutor, hjälp av med juridiskt insatt tack!

38 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
Hej, har kolsvarta framrutor samt board som täcker mer än halva rutan på min bil. Idag fick jag ett samtal från polisen här i byn då dom bad mig komma ner på stationen och skriva på böter för det. Antingen det eller så skulle dom gå vidare med det så det fick redas ut i rättegång var mina val enligt polisen.

Deras bevisning är: Igår hade dom sett min bil stå parkerad centralt i Sveg då jag åkte med en kompis och lämnade min bil parkerad. Då var dom fram och fotade och mätte boarden på min bil enligt en annan kompis som såg det hela. Och idag på telefon påstod dom att 2st poliser hade sett min bil köra genom byn med kolsvarta rutor och påstår att de observerat reg nr osv. Detta vid ett tillfälle då dessa poliser inte var i tjänst och var ute och promenerade. Dom hade inte heller sett vem som körde. De sa även att det inte spelade någon roll vem som körde då jag som ägare hade ett "ägaransvar" att se till att min bil inte framfördes med olagliga modifikationer så som tonade framrutor.

Jag hävdar: När jag stod parkerad så måste jag få ha hur svarta rutor jag vill just så länge jag står parkerad, kan ju i teorin ha tonat rutorna på parkeringsplatsen. Och den gången de hävdar att de sett mig åka genom byn räcker det verkligen att dom skulle ha sett mig? Måste de inte ha något foto på att det är just min bil med reg nr osv för att bevisa att jag faktiskt använt bilen på allmän väg?

Ska sägas är att bötesbeloppet bara är 500kr och jag hade inte sagt något alls om dom hade stoppat mig i en kontroll och utfärdat bötern men det här tillvägagångssättet känns väldigt konstigt. Tacksam för svar från personer som har bättre koll på hur lagen tolkas än mig. Moraltanter kan gott undvika min tråd.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
19 april 2013
Polisen får väll inte röra din bil om den står parkerad och du inte är i närheten?

1 160 Inlägg
19 april 2013
skrämseltaktik skit i dom. hade dom kunnat sätta böter hade dom redan gjort det.vill du gardera dig ta väck toningen ett par veckor

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
19 april 2013
Dom måste ta dig på bar gärning för att du ska få böter, eller så måste de ha stark bevisning på att det var du som körde.
Senast redigerat av Kungkim (19 april 2013)

En bil, två fil, tre mil

1 938 Inlägg
19 april 2013
Hade nog betalat dom 500 kronorna, jag hade förlorat mer pengar genom att ta ledigt från jobbet för att vara på rättegång, parkeringskostnad 25 kr timman, bensin 6 mil och trängselskatt och gud vet allt som kan räknas in. smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
19 april 2013
?? verkar jävla udda snutar i din by.. skit i dom och tona bilen ännu mer ,)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

194 Inlägg
19 april 2013
Du ska inte skriva på någonting! dom har absolut inget på dej ! Duktiga snutar som ringer dej och gör dej medveten om att dom har koll på dej och dina tonade rutor nu vet du ju det och det du ska göra är att ta väck toningen för dom kommer garanterat ta dej om du är ute o kör och dom ser dej ! tillvägagångssättet är ju efterblivet hade det inte vart bättre för dom att hålla koll på dej och sen så fort dom fått syn på dej så hade dom stoppat dej och bötfällt dej nää dom ringer till dej istället vilka nötter ! tongue
Senast redigerat av Lojdstrom (19 april 2013)

5 089 Inlägg
19 april 2013
Eller så var det inte polisen utan någon granne du har retat upp?

\Lindgren

1 938 Inlägg
19 april 2013
En polisman är att se som alltid i tjänst såvida personen inte är t.ex berusad eller av andra uppenbara själ olämplig att utöva sitt arbete.

Om det behövs från allmän synpunkt, får polismän också i övrigt ingripa utanför polisdistriktet för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp, vare sig polismännen är lediga eller inte.

Polisförordningen 4 kap. 10§ (gällande eget polisdistrikt):

Även när polismän är lediga är de skyldiga att

1. efter en förmans order tjänstgöra,
2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och
3. självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor.

Om jag anser att tonade rutor är en säkerhetsfråga, är jag helt ute och cyklar då?

106 Inlägg
19 april 2013
Glesmark skrev:
En polisman är att se som alltid i tjänst såvida personen inte är t.ex berusad eller av andra uppenbara själ olämplig att utöva sitt arbete.

Om det behövs från allmän synpunkt, får polismän också i övrigt ingripa utanför polisdistriktet för att trygga allmän ordning och säkerhet eller för att tillförsäkra allmänheten skydd och hjälp, vare sig polismännen är lediga eller inte.

Polisförordningen 4 kap. 10§ (gällande eget polisdistrikt):

Även när polismän är lediga är de skyldiga att

1. efter en förmans order tjänstgöra,
2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och
3. självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor.

Om jag anser att tonade rutor är en säkerhetsfråga, är jag helt ute och cyklar då?

Väntar fortfarande på den polisen i denna by som är lämplig att utföra sitt arbete ( undantaget kvinnor, dom verkar vara vettiga o snälla allihopa konstigt nog). Ta bort toningen, ner med rutorna o få deras uppmärksammhet. Kul min när du rullar upp rutorna o ingen toning sitter där big_smile

194 Inlägg
19 april 2013
står väl inget om att dom inte vart i tjänst eller inte? om man ser 2 poliser som fotar o mäter boarden på bilen är dom nog antagligen i tjänst ! tonade rutor är en säkerhetsfråga ja..

1 938 Inlägg
20 april 2013
Lojdstrom skrev:
står väl inget om att dom inte vart i tjänst eller inte? om man ser 2 poliser som fotar o mäter boarden på bilen är dom nog antagligen i tjänst ! tonade rutor är en säkerhetsfråga ja..

Sök och du skall finna wink

1 938 Inlägg
20 april 2013
BassFreak skrev:
Hej, har kolsvarta framrutor samt board som täcker mer än halva rutan på min bil. Idag fick jag ett samtal från polisen här i byn då dom bad mig komma ner på stationen och skriva på böter för det. Antingen det eller så skulle dom gå vidare med det så det fick redas ut i rättegång var mina val enligt polisen.

Deras bevisning är: Igår hade dom sett min bil stå parkerad centralt i Sveg då jag åkte med en kompis och lämnade min bil parkerad. Då var dom fram och fotade och mätte boarden på min bil enligt en annan kompis som såg det hela. Och idag på telefon påstod dom att 2st poliser hade sett min bil köra genom byn med kolsvarta rutor och påstår att de observerat reg nr osv. Detta vid ett tillfälle då dessa poliser inte var i tjänst och var ute och promenerade. Dom hade inte heller sett vem som körde. De sa även att det inte spelade någon roll vem som körde då jag som ägare hade ett "ägaransvar" att se till att min bil inte framfördes med olagliga modifikationer så som tonade framrutor.

Jag hävdar: När jag stod parkerad så måste jag få ha hur svarta rutor jag vill just så länge jag står parkerad, kan ju i teorin ha tonat rutorna på parkeringsplatsen. Och den gången de hävdar att de sett mig åka genom byn räcker det verkligen att dom skulle ha sett mig? Måste de inte ha något foto på att det är just min bil med reg nr osv för att bevisa att jag faktiskt använt bilen på allmän väg?

Ska sägas är att bötesbeloppet bara är 500kr och jag hade inte sagt något alls om dom hade stoppat mig i en kontroll och utfärdat bötern men det här tillvägagångssättet känns väldigt konstigt. Tacksam för svar från personer som har bättre koll på hur lagen tolkas än mig. Moraltanter kan gott undvika min tråd.

Du var hemma hos en kompis på fest, ville ha pizza och lånade ut bilen till någon du inte kände för att denne skulle åka och hämta pizzan, du vet inte vem som körde och inte heller vart den köptes och vilken pizza du åt.
Du var berusad och hade dåligt omdömme eftersom du lånade ut din bil till en främmande person, men det är inte olagligt för det.

Alternativt dina nycklar låga hemma, någon lånade bilen utan att fråga, du vet inte vem som lånat den och bevisbördan ligger på polisen att bevisa att det var du som körde.

Efter att ha läst texten noggrant vill jag ändra mig och tycker inte att du skall varken skriva på något, åka till station eller än mindre ta kontakt med polisen.

Vill dom något så kontaktar dom dig, antingen kalla dig till ett förhör alternativt skicka ut en anmällan där ärende beskrivs, finns det inga bevis som kan styrka att du framfört bilen kan dom inte göra något och en förundersökning kommer inte inledas.

Muttley
20 april 2013
De uppmärksammar ju bara dig att din bil inte är godkänd.  Det dem vill är ju att du tar bort din olagliga toning och sen blir de troligtvis nöjda.
Du behöver inte åka till de och göra något om du inte är kallad till förhör.

Så gör de glada och ta bort toningen så slipper du få böter nästa gång de ser dig köra bilen.

12 086 Inlägg
20 april 2013
Om du vill slippa böter ska du säga att rutorna va tonade när bilen va parkerad för att minska inbrottsrisken och helt enkelt nekat att du åkt med bilen med tonade rutor då de sätt dig. Sen skulle jag ta bort toningen illa kvickt.

Då kan flera saker hända. Antingen skiter dom i det, eller så skickar dom ärendet till en åklagare. Åklagaren kommer inte väcka åtal om det inte finns tillräckliga bevis för fällning. Om det gör det så kommer dom kunna döma dig utan att du behöver närvara, med andra ord det värsta som kan hända är att du får 500kr i böter om några månader.

1 938 Inlägg
20 april 2013
Germax skrev:
Om du vill slippa böter ska du säga att rutorna va tonade när bilen va parkerad för att minska inbrottsrisken och helt enkelt nekat att du åkt med bilen med tonade rutor då de sätt dig. Sen skulle jag ta bort toningen illa kvickt.

Då kan flera saker hända. Antingen skiter dom i det, eller så skickar dom ärendet till en åklagare. Åklagaren kommer inte väcka åtal om det inte finns tillräckliga bevis för fällning. Om det gör det så kommer dom kunna döma dig utan att du behöver närvara, med andra ord det värsta som kan hända är att du får 500kr i böter om några månader.

En åklagare hade sågat det resonemanget att någon skulle låna din bil för att sedan montera toningsfilm och board som täcker framrutan mer än vad som är lagligt varje gång bilen parkeras för att minska stöldrisken.
Om det går till rättegång kan åklagaren va en riktig bitterfi**a och hitta fler överträdelser som du samtidigt kan få böter/straff utdömt för, om man närvarar med en advokat och i rättegången blir dömd för något KAN du få betala för din advokat ur egen plånbok, även om det du blir dömd för inte inte finns i den ursprungliga anmälan.

Det händer sällan, men det händer och det har hänt mig.

194 Inlägg
20 april 2013
Glesmark skrev:
Lojdstrom skrev:

Sök och du skall finna wink

och finna gjorde jag minnsan wink  missade den där raden helt!

Random Hero
4 047 Inlägg
20 april 2013
en polis är alltid i tjänst...

Dog food lid. Backwards

38 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
Ingen som vet någon jurist/advokat som intriktar sig på just fordon och trafik frågor som man kan rådfråga?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 april 2013
Men du kan INTE få böter för det om dom inte har tagit dig på bar gärning för att framfört det fordonet med tonade rutorn eller har film/bildbevis på det.
Det är inte ägaransvar på något annat än P-bot.
Din bil får vara hur moddad som helst när den står parkerad.

Skit i det och lägg på bara.
Dock kommer ju varenda snut i din by att stanna bilen när dom ser den efter det.

Autotech

Sök