3250
Sök

Skoda octavia tdi 1.9 09- DSG, problem?

24 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Tja! Blev grundlurad när ja köpte min 1.9 tdi 09-
Den skulle gått 14 men hade noggått närmre 27. Nu e den väl på ca 28 och ja lämnade in bilen för fullservice och för vindrutetorkarna hade lagt av, dom uppgraderade programvaran och bytte växellådsolja och hela kamremsatsen.

De är en automat me DSG.

Nu 2 månader senare så är det precis som bilen drar ut växlarna som den vore i sportläget (lägger inte i 6an förrän i 100, vanligtvis 75-80)
Och nu hände en gång påvägen hem att den fastnade på 3an hur mkt du än gasade upp den, stannade och stod stilla 2 sek vid stopskylt, sedan funka den utmärkt i 10min, sen börjar den dra ut på växlarna igen (ibland 3an upp till 60, ibland 4an upp till 90)

Kan detta ha något me servicen o göra eller är det lådan som gett upp helt? Eller ja, växla manuellt gnäller den ju inte på men ja...

Hoppas någon vis person finns här!

6 638 Inlägg
21 april 2013
Om det hade med servicen att göra hade det märkts av tidigare, har du bytt olja i lådan regelbundet?

De/Dem

24 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Den ska vara bytt enligt rätt miltal,
Men känns inte som de är metatronic(?) för då skulle de väl visa lite andra symptom e.x växlar ner hårt från 2an till 1an osv? De gjordes ju programuppdatering samtidigt som oljebytet

6 638 Inlägg
21 april 2013
Märkte du någon skillnad efter servicen med hur bilen växlar?

De/Dem

24 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Nä, de var först nu jag åkte en längre sträcka 40 mil till gbg, gick fint, satte på sommardäck, efter 10 mil började växlarna k*ka ur..

24 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Tänker bara konstigt att de inte fungerar bra alls till o funka perfekt o vice versa så borde inte lådans styrbox va helt åt helvete?

2 174 Inlägg
21 april 2013
DSG är värsta skiten, och om du blev lurad på bilen hade jag anmält det och gått vidare med det.

Är alla däck exakt samma storlek och bredd? Annars kan det få DSG balla ur, med tanke på det funka med vinterdäcken...jag hade provat dom igen allt för att utesluta.

24 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Har körts innan med sommardäck utan problem, så antar att de inte borde va några problem,
Anmälan upprättad men han har flytt utomlands så sitter *lite*fast..

2 174 Inlägg
21 april 2013
Bara se glad ut åka till Vw be dom felsöka, du får ju felkoder på exakt vad felet är med lådan. Många som dummat sig med växlar är för det är lite lite för lite olja. Och många blir som nya med ny olja, 28k mil kanske på samma olja i en Skoda, klart det strular..

24 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Men hörru, läs nu? 28k mil på samma olja... Jag har ju redan skrivit att den e servad som den ska och att jag bytte den igen för 2 månader sedan..
Men om de är för lite olja så borde den väl börjat strula sekunden efter ja rullade ut från verkstaden? Och inte 2 månader efter?

Förlåt om ja lät spydig men de står ju:F

132 Inlägg
21 april 2013
nja jag tror nog att det är själv dubbelkopplingen som är boven i det hela, det låter som att den har tagit stryk av dessa 28k mil men åk till en VW/skoda verkstad så får du svar direkt
Senast redigerat av svinto23 (21 april 2013)

Sök