3191
Sök

S60 2,4T Uppgradera med KKK24

61 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#1
Hej! Som det står i rubriken. Vad kommer jag behöva göra mer än att byta turbo, Vilka delar kommer behövas bytas ut, vad är max effekt på en original motor?
Jag siktar på över 300-350 hk
Andra allternativ är välkomna!

Tack på förhand smile!


3 173 Inlägg
22 april 2013
#2
310 hk 450 Nm Trimsteget innehåller:* 19T turbo* 630 cc spridare* Aluminium intercooler* Sportluftfilter* Mappning* 3" rostfri downpipe med 100 cells racekatalysator.* 2,5"/2x2" rostfritt sportavgassystem från katalysatorn och bak.* Montering.

Där har du vad autotechvill byta  för att få ut cirka 310hk.. då får du en fingervisning i alla fall
Senast redigerat av tobzter (22 april 2013)


61 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#3
Tack! tänkte inte ens på å kolla med dom tongue


A.Sörman
1 299 Inlägg
22 april 2013
#4
Om du har tänkt å stanna vid 300/350hk så är 19t perfekt. kkk24 är en bra turbo den med. Men du får ändra lite mer om du ska hänga på en sådan passar inte rakt på.

Mvh Andreas


3 860 Inlägg
23 april 2013
#5
Precis som drunk säger så passar inte kkk24an rakt på så som 19t snurran gör, men är det så att man har en nära till hands så kan det vara värt det extra jobbet.

19t hänger med en bra bit faktiskt om man kika lite lätt på vad några riktigt vassa s60 plockar för siffror med dessa.
Som tobzter skriver är dom siffrorna en fingervisning men med en riktig mappning på det plockar man ut mera!

Här har vi iaf 2 riktigt stygga s60 med 19t. Är ju bytt en del annat också men lite ideer eller så kan det kanske ge?!

http://www.garaget.org/?car=54682

http://www.garaget.org/?car=183936

EDIT: Sen kan man slå killarna i Trollhättan en signal och diskutera lite med dom vad dom har för förslag och tips wink
Senast redigerat av spokenratt (23 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 april 2013
#6
Om du ska upp en bit över 300 hk så bör stakarna bytas. Byter du stakar kan du istället sikta på 400 hk med samma komponenter.

18T eller 19T. Det är bara att välja. Båda dom turbosarna klarar att knäcka original-stakarna wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 860 Inlägg
23 april 2013
#7
F4S4N skrev:
Om du ska upp en bit över 300 hk så bör stakarna bytas. Byter du stakar kan du istället sikta på 400 hk med samma komponenter.

18T eller 19T. Det är bara att välja. Båda dom turbosarna klarar att knäcka original-stakarna wink

AAH! Du såg något jag inte gjorde wink Missade att det var en 2.4t smile

Stakarna är inte lika starka i denna som dom bilarna jag länkade till... värt att tänka på helt klart!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 april 2013
#8
Synd men sant. Hade stakarna varit bättre hade jag haft betydligt roligare siffror på min profil big_smile

Det tråkiga är att ett byte av stakarna kostar lika mycket som en komplett motor från skroten...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

61 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#9
Tack för bra svar! Får nog bli en 19T/R-Spridare.
Vart är bra å mappa? hört lite olika om Autotech...
passar den http://www.turbomeck.se/19T-till-Volvo%20S60
finns det någon annan än just 19T Som är likvärdig?
E85 vad för spridare skulle behövas?
dwpip finns det någon bra sida?
Senast redigerat av Nebula (27 april 2013)


One Man Clan
4 287 Inlägg
27 april 2013
#10
turbon från mullemeck är nog inte äkta mitsubishiturbo utan en kina kopia.

bättre å köpa en begagnade mitsu i så fall om du frågar mig.

dom håller länge.

för e85 spridare på vitmotorn är de siemens deka 630cc som gäller.

feritta downpipe är rätt fina grejer, mullemeck har också downpipes!


Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 april 2013
#11
630cc för att åka E85
Gröna R 968:or om du ska åka på bensin.

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 april 2013
#12
Nebula skrev:
Tack för bra svar! Får nog bli en 19T/R-Spridare.
Vart är bra å mappa? hört lite olika om Autotech...
passar den http://www.turbomeck.se/19T-till-Volvo%20S60
finns det någon annan än just 19T Som är likvärdig?
E85 vad för spridare skulle behövas?
dwpip finns det någon bra sida?

18T

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

61 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
#13
Tack för alla svar smile!
Okej de är kina dom säljer där yikes? det finns ju en del 19T på blocket.
tjänar man pengar på att åka på E85 eller är det bara lätta HK att hämta smile?


3 860 Inlägg
29 april 2013
#14
Nebula skrev:
Tack för alla svar smile!
Okej de är kina dom säljer där yikes? det finns ju en del 19T på blocket.
tjänar man pengar på att åka på E85 eller är det bara lätta HK att hämta smile?

har hört blandat om mulles turbos, både att det är kina agg och att det är inbytta och ombyggda org, vilket som är sant vet jag inte. Men letar man efter kina agg av "bra" kvalitet så håller dom också.

Ang E85 så sparar du nog inte något märkbart, oftast gör man det för att lätta hämta några extra Hk, så är det för mig iaf, men hos mig har inte förbrukningen stigit särklit sen konverteringen så något öre milen kanske jag spar.. men som sagt, görs oftast för att hämta extra kraft.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
30 april 2013
#15
spokenratt skrev:
Nebula skrev:
Tack för alla svar smile!
Okej de är kina dom säljer där yikes? det finns ju en del 19T på blocket.
tjänar man pengar på att åka på E85 eller är det bara lätta HK att hämta smile?

har hört blandat om mulles turbos, både att det är kina agg och att det är inbytta och ombyggda org, vilket som är sant vet jag inte. Men letar man efter kina agg av "bra" kvalitet så håller dom också.

Ang E85 så sparar du nog inte något märkbart, oftast gör man det för att lätta hämta några extra Hk, så är det för mig iaf, men hos mig har inte förbrukningen stigit särklit sen konverteringen så något öre milen kanske jag spar.. men som sagt, görs oftast för att hämta extra kraft.

Fan du glömde det viktigaste. Lukten!! cool

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 860 Inlägg
30 april 2013
#16
F4S4N skrev:
spokenratt skrev:
Nebula skrev:
Tack för alla svar smile!
Okej de är kina dom säljer där yikes? det finns ju en del 19T på blocket.
tjänar man pengar på att åka på E85 eller är det bara lätta HK att hämta smile?

har hört blandat om mulles turbos, både att det är kina agg och att det är inbytta och ombyggda org, vilket som är sant vet jag inte. Men letar man efter kina agg av "bra" kvalitet så håller dom också.

Ang E85 så sparar du nog inte något märkbart, oftast gör man det för att lätta hämta några extra Hk, så är det för mig iaf, men hos mig har inte förbrukningen stigit särklit sen konverteringen så något öre milen kanske jag spar.. men som sagt, görs oftast för att hämta extra kraft.

Fan du glömde det viktigaste. Lukten!! cool

Haha!! Jaa... Det luktar gott gör det iof, ett + det! big_smile

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#17
Haha ah det är gött!
Men med R grenrör och Kkk24 turbon passar det på min då tro?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 maj 2013
#18
Nebula skrev:
Haha ah det är gött!
Men med R grenrör och Kkk24 turbon passar det på min då tro?

Nej du måste ha olje och vattenrören...även tryckröret skiljer.

Autotech

3 173 Inlägg
11 maj 2013
#19
Ursäkta om ja glider in i tråden
Räcker de enbart med byte av spridare å ändra programvara även på  2, 4t typ mulifuel programvara ?  Hittar ingen sån info på tex autotech`s hemsida för just den motorn


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 maj 2013
#20
tobzter skrev:
Ursäkta om ja glider in i tråden
Räcker de enbart med byte av spridare å ändra programvara även på  2, 4t typ mulifuel programvara ?  Hittar ingen sån info på tex autotech`s hemsida för just den motorn

Spridare och mjukvara räcker för att köra en påställd etanolmapp ja.

Autotech


Sök