2807
Sök

B230f byte av kam

59 Inlägg
22 april 2013
Trådstartare
#1
Nu har jag köpt en ny kam en SAM 2 kam som kommer ge 130 hk. Den ska ju ersätta M-kammen men ska man byta något mer en ventilkåppackning och kamrem men behöver man byta något mer i toppen när man byter till vassare kam??


Forummoderator
26 366 Inlägg
22 april 2013
#2
Tveksam till att den "ger" drygt 14 hästkrafter eller vad det nu blir..men du kanske får mer drag på högre varv.

I värsta fall får du göra en ventilspelskontroll.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

59 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Tveksam till att den "ger" drygt 14 hästkrafter eller vad det nu blir..men du kanske får mer drag på högre varv.

I värsta fall får du göra en ventilspelskontroll.

Jag har satt in den nu och gjorde en ventilspelskontroll och fick fram att det var 0,25 mm på alla men det ska vara 0,40 enligt manualen. Är det okej med 0,25 elr måste jag byta justerbrickor??


Forummoderator
26 366 Inlägg
23 april 2013
#4
ArneDeRussian skrev:
Mack skrev:
Tveksam till att den "ger" drygt 14 hästkrafter eller vad det nu blir..men du kanske får mer drag på högre varv.

I värsta fall får du göra en ventilspelskontroll.

Jag har satt in den nu och gjorde en ventilspelskontroll och fick fram att det var 0,25 mm på alla men det ska vara 0,40 enligt manualen. Är det okej med 0,25 elr måste jag byta justerbrickor??

Det "går" väl, men hade ju inte skadat med ett byte av brickor, nej.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

59 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#5
Ja får väl slita lite till men bättre bra första gången än att hålla på och mecka sen igen. Men vet du hur tjocka det är original??


Forummoderator
26 366 Inlägg
23 april 2013
#6
ArneDeRussian skrev:
Ja får väl slita lite till men bättre bra första gången än att hålla på och mecka sen igen. Men vet du hur tjocka det är original??

Ingen aning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

59 Inlägg
23 april 2013
Trådstartare
#7
Japp får kolla vad jag har nu men tack för svar har hjälpt mycket.


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
17 augusti 2013
#8
Lånar tråden lite! Jag har en b230fd och i den sitter det m kam original! En polare skulle skrota sin 740 och i den satt en v-kam så jag fick den och tänkte sätta ner den i Min 940! Vad bör jag tänka på när jag monterar den? Eller är det bara montera av gamla och på med nya? smile


59 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#9
Brickorna måste kanske bytas det var jag tvungen att göra för det ska vara en 0,40 mm mellan nocken och brickan. Annars är ventilerna lite öppna hela  tiden och du förlorar komp. Sen när du tar bort kamen kolla att allt är nollställt annars blir det jobbigt sen. Jag byte remen när jag var i farten för den skulle ändå bytas snart. Sen en Haynes gör-det-själv-handbok är en bra bok.


Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
20 augusti 2013
#10
Okej! Men tänkte jag måste väll ha koll så att den har fördelarspår? Eller något i den stilen?
Sen hörde jag att kammen kunde bli sne vid avmontering?? Rätta mig om jag har fel :S


1 450 Inlägg
20 augusti 2013
#11
lewwan skrev:
Okej! Men tänkte jag måste väll ha koll så att den har fördelarspår? Eller något i den stilen?
Sen hörde jag att kammen kunde bli sne vid avmontering?? Rätta mig om jag har fel :S

Du får lossa över fallen lika mycket överallt till kammen, och inte bara lossa en åt gången , då kan kammen bli sne, har aldrig vart med om de förut men har också hört de

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

59 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#12
Jag byte på min 240 då är det inte fördelarspår men på 740/940 (äldre 740 vet jag inget om)så måste den ha det. När jag tog bort kammen skruvade jag bara av lite på varje och det var inga problem. En ska jag märkte när du mäter brickorna är det lättast att ta bort kammen efter du har mätt. För dom brickorna som sitter i satt ganska bra och det var svåra att få ut.



Sök