Det är ett roligt val ni står inför, vilket märke och vilken modell tycker ni bäst om? Eller om ni fastnat för bägge så vilken kan ni få bäst rabatter på och mest utrustning till?
En ny bil köper man med hjärtat så jag hade prioriterat känslan högt, har ni grävt lite i utrustningslistorna och pratat eller fått offerter från några handlare? Om inte så hade jag börjat där så har ni lite mer på fötterna i form av några specificerade bilar och några återförsäljare ni fått god kontakt med.
Sedan är det svårt för vi vet inte om ni är ute efter en bil med fyra cylindrar och lagom med utrustning eller något av Audi och BMW´s flaggskepp i serien, men skulle jag rekommendera en lagom bil så hade jag siktat mot nya 520i med 8vxl automatlåda.
En diesel hade jag inte köpt från varken Audi eller BMW så länge ni inte siktar mot en 3.0TDI eller 530d/535d, lyxkänslan i de här bilarna försvinner helt med en bullrig liten dieselfyra som 2.0TDI eller 520d under huven och i praktiken dricker de bra mycket mer än vad som står på pappret. Räkna samman det med den högre skatten, den högre prislappen jämfört med motsvarande bensinmotor och de högre servicekostnaderna så sparar ni inget på en dieselmotor om ni kör dryga 1000mil/år.
Lycka till!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.