Hej Peter!
Hatten av för ditt projekt
![smile](img/smilies/smile.png)
och kul att se att man inte är den enda som skruvar och svär under improviserade omständigheter. En rustad verkstad skulle sitta fint vid jobb som dessa
![wink](img/smilies/wink.png)
Måste börja med att ge dig en eloge för lyft av motor. Mitt projekt är egentligen "ofrivilligt". Grabben håller på att ta körkort så vi passade på att skaffa en gammal 9-5:a (2,3t SE 98:a, man. och med det mesta i utrustning) och hoppades att motorn var "under kontroll". Många kvitton följde med, bl.a. kamkedjebyte, uppgradering av vevhusvent, inv. rengöring av motor etc. .... m.a.o. det som bör vara gjort med dessa motorer om de skall klara sig. T.o.m. turbon var tämligen ny.
Men aj vad fel det blev... fick åka och dra hem frugan och grabben då "den bara dog" under körning...
Den gick runt bra...och "småtände", och trodde först det var någon av de tre "klassikerna" tändkassett, vevaxelgivare eller bränslepump....men ack så fel. Allt detta funkade klockrent och jag fick då för mig att kolla kompet. Låg på ca: 4-5kg rakt över. Visade sig att vevdrevet kuggat över 2 kugg och räknade med stukade ventiler.
Så det var bara att "kavla upp" och ge sig på det hela. Otroligt nog så klarade toppen sig
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
men slutade med att jag nu passar på att "göra det ordentligt" och konvertera till hederlig "t5 kvalitet". Har just fått hem och rivit en 9000 2,3t motor där det knappt syns att den gått på lager och cylinderlopp.
Såg dina problem med veven. Synd att jag kom in sent här, för jag skulle nog råda till att göra denna "t5 konvertering" och komma bort från mycket av "9-5 problemet". Det var verkligen synd att GM fick igenom sitt hjärnsläpp med de modifieringar de gjorde, när de redan hade en kanonmotor. Vi har även en gammal 9000 CSE 2,3t "fullturbo" 96:a som fick ett lätt lyft med chip till 256HK vid 8000 mil. Har nu gått 33000 mil. Har aldrig bytt turbo. Har aldrig bytt koppling eller problem med lådan. Har aldrig bytt lambdasond, någon tryckkontakt, luftmassa mätare etc. Det enda är vanliga slitdelar som olja, bromdelar någon spindelled och liknande. Och visst....tändkassett en gång vid ca: 17000 mil. Den startar i alla väder....går som ett skållat troll och drar knappt 0,7l/mil om man håller sig under 120. Och motor- och kupeljud jämfört med 9-5:an....9000 hörs och känns knappt....bara ett behagligt "sus" och "tryck i ryggen" när man trampar på. Men...tyvärr så rostar den upp på alla tänkbara ställen. Får se om man får något nostalgiskt ryck någon dag och ger den den uppmärksamhet den egentligen förtjänar.
Jag blev impad av din bravad att plocka ur motorn uppåt. Jag har fått klara besked från 2 SAAB mekare att det är "omöjligt" att ta ur den uppåt på 9-5 modellerna. Å andra sidan så säger man att det inte går att plocka ner tråget utan att lossa motor...vilket gick utmärkt med bara lite spänn på rätt ställe. Jag skall just till med att ta ur resten av motorn och det skulle ju vara toppen om man nu kan klara både i och ur från ovansida. Vad upplevde du som svårast vid ditt lyft?
Beträffande fjädrar på din maskin så tror jag du skall klara dig bra med dina original. Mät bara upp dem och kolla så att de håller sig inom rek. mått och ingen har säckat. Hårdare fjädrar är snarare för hård körning på höga varv för att det skall "hinna med" att stänga. Du får då också hårdare "slag" i ventilerna som sliter mer på ventilsäten och ventilen som sådan. Det kan tyckas marginellt....men det blir en himla massa "slag" per mil...och inom mekaniken så är det väl känt att även de minsta slag kan rubba det mesta bara de blir tillräckligt många. Och ventilfjädrar kan du alltid byta senare utan att ta av toppen.
Så....nu är det dags för sista skiftet i garaget
![smile](img/smilies/smile.png)
Du har i alla fall ett nytt "fan" nu...och jag skall följa det hela med intresse.
Stort lycka till,
Stefan