3958
Sök

Kantstött fälg

2 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
Tja!
mu har det som inte fick ske skett.. högra bakdäcket hade ett möte med en trottoar kant igår
Så nu till frågan vad ska jag göra? Hört mig för och de flesta säger det är ingen ide att bara lämna in en fälg då man inte får samma färg osv.
Men de andra 3 är i ny skick så klart fan jag vill att även den högra fälgen ska vara i toppskick.
Någon som lämnat in bara en fälg och blivit nöjd?
Någon som känner någon person eller företag runt Hälsingland som är bra på fälg reparationer?
tacksam för svar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192819/192819-8089ce566bc9a77de855b7414c6c6de9.jpg
fälgen

6 171 Inlägg
28 april 2013
Hej!
Det där klarar vilken billackerare som helst!
Intera heter en firma söder om stockholm som riktar fälgar,men i ditt fall behöver antagligen bara fälgen lackeras om.
Du kan lackera själv om du har kompressor , 2-komp spackel, 2-komp färg och bra spruta.

Mina 18" fälgar  till min Audi TT 3,2lit roadster var skeva baktill och var precis som dina lite kantstötta.
Skevheten fixade Intera och lackjobbet gjorde Tillbergs billackering här i Upplands Väsby (suvärn billackerare).

Men...vill du göra det själv (vilket jag också gjort) på mina aluminium vinterfälgar till min gamla Audi 100 så funkar det också bra.Mina fälgar var ungefär lika skadade som dina. Jag handslipade (med fil och slippapper) så mycket som möjligt och spacklade med plastic padding och lackade med 2-komp billack. Fälgarna blev som nya!
Större håligheter och där man måste fylla ut mycket bör spacklas med glasfiberspackel (Plastic Padding har sådant).

2 788 Inlägg
28 april 2013
Är fälgkanten tillverkad i rostfritt stål eller aluminium? smile Lite svårt att se...

5 089 Inlägg
28 april 2013
Går ju inte direkt att lacka en rostfri polerad kant. och tro att det ska bli en rostfri polerad kant?

\Lindgren

2 788 Inlägg
28 april 2013
Precis som ovanstående går inte detta...däremot borde det gå att svetsa i skadan med rostfri tråd, sedan svarva samt polera fälgen smile

13 Inlägg
28 april 2013
Går att spackla, brukar ta kemisk metall och polera upp de o lägga på klarlack, (detta på polareade alufälgar).

Större märken och sprickor går lätt att svetsa med pinne och fylla i och även där slipa + polera.

Har man inte tillgång till svets eller är lite osäker kan man föra till en svetsfirma, de brukar kunna svetsa och groslipa på plats för en hundralapp eller så. smile

2 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
Fälgen är i Aluminium. Känner för att leja bort det då jag inte har gjort det för och känns onödigt att öva på en y-rondell wink Har hört att Intera är jäkligt duktiga men kostar även därefter. Ingen som vet nån duktig i Hälsingland typ Gävle?

2 140 Inlägg
28 april 2013
Wilzen_ skrev:
Går att spackla, brukar ta kemisk metall och polera upp de o lägga på klarlack, (detta på polareade alufälgar).

Större märken och sprickor går lätt att svetsa med pinne och fylla i och även där slipa + polera.

Har man inte tillgång till svets eller är lite osäker kan man föra till en svetsfirma, de brukar kunna svetsa och groslipa på plats för en hundralapp eller så. smile

Kan du visa något du kemiskmetall lagat och polerat? Eller kanske någon aluminiumfälg du lagat med pinnsvetsen?

Det kommer kosta pengar att laga fälgen det får du vara beredd på. smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

6 171 Inlägg
30 april 2013
Hej!
Kanten ser ju ut att vara lackerad! Är den det går det ju lätt att bara spackala och asedan lacka med 2-komp billack!

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2013
Köp EN likadan fälg till, blir BÄST och förmodligen billigast.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 174 Inlägg
30 april 2013
AntrE skrev:
Wilzen_ skrev:

Kan du visa något du kemiskmetall lagat och polerat? Eller kanske någon aluminiumfälg du lagat med pinnsvetsen?

Polera kemisk metall? Nu har jag fan läst allt haha

2 174 Inlägg
30 april 2013
Vad är det för modell på fälgen? Tex zito fälgar har en rostfri kant som går byta ut, går köpa olika storlekar, du ser om det är en pålagd kant eller inte.

865 Inlägg
30 april 2013
AntrE skrev:
Wilzen_ skrev:

går ju att laga aluminum fälgar med pinsvets dock endast krångligt lättare och bättre att göra de med Tig svetsen

Fri fart för ett fritt folk!
14 194 Inlägg
30 april 2013
no_fake skrev:
AntrE skrev:
Wilzen_ skrev:

går ju att laga aluminum fälgar med pinsvets dock endast krångligt lättare och bättre att göra de med Tig svetsen

eller så tar man mig:en går fin fint det oxå

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
10 mars 2015
hangman skrev:
Vad är det för modell på fälgen? Tex zito fälgar har en rostfri kant som går byta ut, går köpa olika storlekar, du ser om det är en pålagd kant eller inte.

jag har zito titan fälgar och jag mailade dom igår om samma fall. det går inte att ta bort den kanten. för jag ville köpa 4 st nya men går ej sorry !

2 174 Inlägg
10 mars 2015
blezzarn skrev:
hangman skrev:

jag har zito titan fälgar och jag mailade dom igår om samma fall. det går inte att ta bort den kanten. för jag ville köpa 4 st nya men går ej sorry !

Jag vet själv att det går ta bort kanten, Men dom kanske är tattare och inte säljer en ny, dom sätts väl på, på något speciellt sätt. Men den går ta bort det har jag själv vart med om.

6 171 Inlägg
10 mars 2015
Hej!
Stopp och belägg! Din kant på fälgen är ju lackerad ,ser ut att vara blå/svart. Då är det ju bara att spackla och lacka!! Vad är det för svårt med det???

17 Inlägg
10 mars 2015
hangman skrev:
blezzarn skrev:
hangman skrev:

Jag vet själv att det går ta bort kanten, Men dom kanske är tattare och inte säljer en ny, dom sätts väl på, på något speciellt sätt. Men den går ta bort det har jag själv vart med om.

okej hur gör man de då ?

Sök