3935
Sök

Volvo S40 2.0T, lågt laddtryck efter trimning

366 Inlägg
27 april 2013
Trådstartare
#1
Hejsan,

Har lite strul med S40:n.

Har nyligen bytt till en 14T turbo och 3" framrör med racekat. Inlämnad för programmering efter det.
Enligt trimmaren så kunde det ta uppimot 50mil innan bilen helt "lärt sig" nya programvaran.
Jag har snart åkt 45mil, bilen går lika som när jag hämta den. 

Problemet är att mitt laddtryck ligger lågt. Den laddar 0,9bar, testat på fullgas på 5an på motorväg från 1,500rpm.
Efter en del sökande så har jag sett att en T4 steg 3 ska ladda cirka 1,3-1,4.

Har testat att koppla ur magnetventilen för att se hur mitt GLT låg. Till min förvåning så ladda den lika mycket då som när den va inkopplad. Bör ladda 0,5bar, inte 0,9.
WG är inte skruvad på då jag använt turbon förut på en annan bil och det fungerade då.


Någon som vet vad detta kan bero på?
Senast redigerat av zagzer (27 april 2013)

27 Inlägg
27 april 2013
#2
Prata med tm igen, han kanske "mappade" den


366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#3
Ja jo.. Men tänkte ändå höra om någon här har nån teori om vad det skulle kunna vara.

Någon?

528 Inlägg
28 april 2013
#4
Är bilen mappad efter detta?
För övrigt är väl 2.0t en riktigt usel motor att trimma? Är det inte de motorerna som knappt håller som orginal?

528 Inlägg
28 april 2013
#5
För mig som inte vet så mycket om just mappning,   är det verkligen adaption då?
Jag trimmade en bil hos autotech för något år sedan, och de talade om adaption - men då var det ett vanligt chip.  När man mappar.. föreställde jag mig att det var lite annorlunda?
Någon med erfarenhet och vishet får gärna berätta hur det ligger till. smile

528 Inlägg
28 april 2013
#6
Angående första svaret från mig, så menade jag att ifall din bil är mappad så får du ju det laddtryck som personen mappat det till.  Att sedan det finns T4 steg3 som laddar ett visst tryck spelar ju ingen roll, du får det laddtryck som mappats fram.

Forummoderator
26 373 Inlägg
28 april 2013
#7
zagzer skrev:
Hejsan,

Har lite strul med S40:n.

Har nyligen bytt till en 14T turbo och 3" framrör med racekat. Inlämnad för programmering efter det.
Enligt trimmaren så kunde det ta uppimot 50mil innan bilen helt "lärt sig" nya programvaran.
Jag har snart åkt 45mil, bilen går lika som när jag hämta den. 

Problemet är att mitt laddtryck ligger lågt. Den laddar 0,9bar, testat på fullgas på 5an på motorväg från 1,500rpm.
Efter en del sökande så har jag sett att en T4 steg 3 ska ladda cirka 1,3-1,4.

Har testat att koppla ur magnetventilen för att se hur mitt GLT låg. Till min förvåning så ladda den lika mycket då som när den va inkopplad. Bör ladda 0,5bar, inte 0,9.
WG är inte skruvad på då jag använt turbon förut på en annan bil och det fungerade då.


Någon som vet vad detta kan bero på?

Det är lite skillnad på en T4 och en 2.0T..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 860 Inlägg
28 april 2013
#8
Lite som Mack säger så skiljer det ju mer än bara turbon mellan 2.0t och T4. Så bara för att du monterat 14T snurran blir det ju inte som en steg 3 T4, alltså inte alls säkert att laddet ska ligga på samma heller.

Det är också som skrivet att du bör kolla med den person som mappat bilen hur han mappat den och vad för siffror det är han ska ha plockat fram/ur. Annars kan det ju vara så enkelt att han safear lite i sin mappning och då kanske den inte ska ladda mer enligt honom... hmm

Adaptionerna som man pratar om ibland bukar mig veterligen inte vara något man märker sådär spontant heller.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

342 Inlägg
28 april 2013
#9
Jag vill minnas fler som klagat på att deras steg 4 med 14t turbon "bara" når 0,9 bar, så min gissning är att det är helt normalt för det programmet.

Tror knappt man vågar laddar på mer, risken blir stor att du spräcker cylinderfoderna, vilket är vanligt på denna motorn.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 april 2013
#10
Om bilen i fråga laddar lika mycket som grundladd med magnetvetilen inkopplad så är något knas.
Dock bör den inte ladda så mycket som 0,9 bar orginal med T4 snurran, det ska ligga på ca 0,5 bar om ingen skruvat en massa på armen till tryckklockan.
1,2-1,4 någonting låter med rimligt vid en sådan uppgradering.
2,0 T maskinen på Fas 1 bilarna är helt okay att trimma som någon sa att den inte håller för.
Det är fel, rullar en del 2,0 T med 16-19 T snurror.
Senast redigerat av Busgrabb (28 april 2013)

Autotech

366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#11
"Exempelvis kan man kombinera en 2.0t 98-00 med turbo samt mjukvara från en T4(turbon passar bolt on medans mjukvaran kräver en van chippare för att fixa), total kostnad 6000kr och vips har man 235hk. ...nej man kan inte använda styrbox från en T4 eftersom styrbox är ingift med imobilizer och nyckel. Du behöver alltså styrbox, immobilizer, nyckel och följdaktligen tändningslås och gärna dörrlås från SAMMA bil.

Väljer man dessutom sportavgassystem så har man effekt motsvarande en T4 steg 3, dvs 260hk, total kostnad ungefär 10000kr. Man skall dock vara medveten om att 2.0t blocken med 83mm borr inte är några under beträffande hållfasthet. Det är inte ovanligt att dem spricker i cylinderväggarna (se exempelbild ovan). Min egen 2.0t med 15000mil på mätaren höll ca 2000mil med 286hk. Jag har stött på en 2.0t med 14T turbo och ca 1.1bar laddtryck(~240hk) som sprack vid ca 10000mil"

Taget från motordatatråden, Torpis som skrivit.

Jag är mycket väl medveten om hållbarheten vad gällande cylinderväggarna. Det är väl smällen jag får ta sen.

Ingen som tyckte det va skumt att mitt GLT låg på 0,9bar? Om det har något med saken att göra vet jag inte..

Ända anledningen till att jag jämförde med en T4 steg3 är för att dom blir snarlika. Och bör således ladda ungefär desamma för att få ut samma effekt.

Bilen som turbon (Likadan motor som denna) satt på innan var det bara bytt turbo på, inte framrör och kat. Den ladda då 1-1,1bar, strax över ~200hk alltså. Och de va mappat av samma person.
Därför tänkte jag om det kunde vara något annat fel istället, och därför frågar jag här.

Ska ju självklart åka tillbaks dit. Men som sagt, något kanske kände igen felet..

366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#12
Busgrabb skrev:
Om bilen i fråga laddar lika mycket som grundladd med magnetvetilen inkopplad så är något knas.
Dock bör den inte ladda så mycket som 0,9 bar orginal med T4 snurran, det ska ligga på ca 0,5 bar om ingen skruvat en massa på armen till tryckklockan.
1,2-1,4 någonting låter med rimligt vid en sådan uppgradering.
2,0 T maskinen på Fas 1 bilarna är helt okay att trimma som någon sa att den inte håller för.
Det är fel, rullar en del 2,0 T med 16-19 T snurror.

Jo det är de jag tänkte med. Är det något annat som kan göra att den laddar med på GLT än om armen till tryckklockan är skruvad?

Kan det kanske vara så att min magnetventil inte fungerar riktigt som den ska? Får ingen felkod dock med den inkopplad.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 april 2013
#13
zagzer skrev:
Busgrabb skrev:
Om bilen i fråga laddar lika mycket som grundladd med magnetvetilen inkopplad så är något knas.
Dock bör den inte ladda så mycket som 0,9 bar orginal med T4 snurran, det ska ligga på ca 0,5 bar om ingen skruvat en massa på armen till tryckklockan.
1,2-1,4 någonting låter med rimligt vid en sådan uppgradering.
2,0 T maskinen på Fas 1 bilarna är helt okay att trimma som någon sa att den inte håller för.
Det är fel, rullar en del 2,0 T med 16-19 T snurror.

Jo det är de jag tänkte med. Är det något annat som kan göra att den laddar med på GLT än om armen till tryckklockan är skruvad?

Kan det kanske vara så att min magnetventil inte fungerar riktigt som den ska? Får ingen felkod dock med den inkopplad.

Testa en annan, dom bråkar ibland och vill inte öppna som dom ska så laddet inte blir det önskade.

Autotech

366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#14
Har nu testat en annan magnetventil. Samma resultat som innan.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 april 2013
#15
zagzer skrev:
Har nu testat en annan magnetventil. Samma resultat som innan.

Då kanske man ska ifrågasätta den mjukvaran...

Autotech

366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#16
Blir att åka tillbaks dit imorgon.

366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#17
Kan GLT ändras eftersom att 3" framrör med racekat är monterat? Måste detta justeras något efter ett sådant byte?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 april 2013
#18
zagzer skrev:
Kan GLT ändras eftersom att 3" framrör med racekat är monterat? Måste detta justeras något efter ett sådant byte?

Ja då mottrycket sjunker lite så kan grundladdet öka lite men inte så mycket så det blir 0.9 bar.

Autotech

366 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
#19
Vad är det mer som gör att GLT kan öka?  Förutom att man skruvar på WG stången då.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 april 2013
#20
zagzer skrev:
Vad är det mer som gör att GLT kan öka?  Förutom att man skruvar på WG stången då.

Nja då vet jag inget direkt.
GLT bestämms ju av när wastegaten öppnar.

Autotech


Sök