3031
Sök

Jäderlundsbubblan - Vw bubbla -1957

En 57a som stått i samma garage sedan 1973 och ''räddades'' av mig. Kika in, kommentera och följ gärna!

38 428 Visningar
Projektet avslutat 10 augusti 2014
DMNDphoto
727 Inlägg
26 juni 2013
#41
Fasen Jeppe jag hade helt missat att du har en projekttråd men givetvis ska denna följas!

Blir intressant att se hur det går för dig iaf smile

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

138 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#42
Mattyyy skrev:
Fasen Jeppe jag hade helt missat att du har en projekttråd men givetvis ska denna följas!

Blir intressant att se hur det går för dig iaf smile

Haha bättre sent än aldrig?? wink




________________________________________________________________________


DEL 1

Åter till Topic!


Lite små skit är gjort. Ursprungskoll är gjort så jag väntar på att kunna beställa reg.besiktning. Har dock en del saker kvar...



Tyckte att bilen gick varmt som satan samt att den blöddrade läskigt mycket när man gasade, ingen kraft alls.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpscaa1ea15.jpg

hmm hmm

Slutade med att jag öppnade upp förgasaren och blåste med kompressor och bytte till 98 oktan...

- aaaah mycket bättre! big_smile (än sålänge) neutral



Köpte även en ny huvudcylinder av ''Niknar'' här på g.org ! smile

Kopplade in allt, även den nya bromsljus-kontakten byttes ut då den andra såg välanvänd ut wink

Dags för luftning!!!!


AHMEN VA***** madmad

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpse1610ad3.jpg

Förtjänar jag verkligen detta?? sad  Bort med allt igen då...



Började studera den gamla och den nya huvudcylindern
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps3a365b24.jpg

hmmmmmm......... Någon som ser? Jag gjorde iallafall det!

Den lilla stången i huvudcylindern gick för det första riktigt trögt och den fastnade när man tröck in den hmm

alright, öppnade upp:
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps7468c546.jpg

Ser ni? inte? jo?  Jag gjorde neutral

Visar hur den gamla såg ut så kanske ni ser skillnaden
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps99498ca3.jpg

Stången satt ju åt fel håll mad Så jag gjorde helt enkelt så att jag vände på den och
plockade ihop allting igen! Och nu går den mycket lättare och mjukare!!

rätt håll:
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsf8941a6c.jpg


Ikopplat!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps698a3d07.jpg

_______________________________________________________________________________



Ja hörni, så det kan gå! hmm  Det som återstår är alltså att lufta bromsarna, i samma veva så bör bromsljusen fungera när det är luftat och sedan så ska jag försöka få igång tutan. Jag har en ny liggandes som fungerar men det verkar vara något jordfel eller kabelbrott påvägen ner till tutan.. Men det kan man göra en enkel lösning till besiktningen om man tycker det är viktigt!
Senast redigerat av smet (26 juni 2013)


138 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#43
DEL 2


Som känt så var det ju hål i värmekammrarna samt i ljuddämparen... samma ställe på båda värmekamrarna sad Problemet med detta är då att det inte får vara hål i avgassystemet eftersom man inte kan mäta avgasvärdena då.


Ena värmekammaren
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsaee46cce.jpg

och i ljuddämparen fanns ett litet hål
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps76bd0dbf.jpg


Men så köptes det grejer! big_smile

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps748d73a1.jpg

Funkade kanon.
För lagningspastan så värmde man helt enkelt upp ljuddämparen genom att ha motorn igång,
sen rengöra ytan där man ska lägga pastan
Fukta ytan med lite vatten
Sen trycker man på pastan över hålet och låter det härda över natten eller ha motorn igång vilket påskyndar detta.

Efter
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps991147fd.jpg

Håller förhoppningsvis på besiktningen!

Sen var det värmekammrarna.
Lindade bandaget runt hålet, på med plåten jag bockat till, sätt fast med rörklämmor och igång med motorn så härdade bandaget!
Kom inte ut avgaser efter detta smile

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpse58006bc.jpg




Värmekamrar och ljuddämpare ska bytas vill dock inte plocka ner motorn och mixa med det nu då jag vill ha den besiktad SNARAST! När den väl är besiktat så har jag tid, då kan jag byta motor och köra med bubblan ändå samtidigt som jag meckar med motorn smile Är lite nojig inför bytet, pinnbultarna som går in i blocket är kända för att gå av när man ska skruva av muttern. Händer det så kommer det krävas lite tid och det har jag inte just precis nu då mitt mål är att jag ska kunna köra till Ekeby veteranmarknad 25/8 här i eskilstuna v.34. Men då jag snabba på lite. Finns endast en gubbe på bilprovningen som ''regbesiktar'' och han ska tydligen gå på semester snart mad så det gäller att vara snabb! Funderar på att lämna in bubblan på en auktoriserad verkstad så man vet att bromsarna är som dom SKA vara, då man gärna vill ha säkra bromsar samt så bör den bli klar i tid. Men jag funderar mer än jag handlar vilket inte resulterar i speciellt mycket. Ska iallafall försöka lufta nu ikväll och se om jag får fason på det hela, men jag känner att det inte kommer gå vägen av en märklig anledning.


Ska försöka skaffa hjälp bara då det är lite svårt att lufta själv, att sitta och kolla på plastslangen nere vid hjulen och sitta i kupén & pumpa på bromspedalen samtidigt kan bli svårt wink


__________________________________________________________________________________________


Sen får ni kära läsare en till överraskning!!

TADAAA

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps8fa267e6.jpg

En 1500 motor som ska ha suttit i en ''Karmann Ghia.'' Min gudfader brukar ofta jobba i strängnäs i fastigheter och då har han sett att denna motor endast legat där i flera år och även känner ägaren till motorn. Frågan var fri så vi frågade helt enkelt om vi fick ta den och jackpott! Bara att ta! tongue

Tog en bil och bar av mot strängnäs.

Allting gick kanon och här är den hemma i garaget!

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps7241bb61.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps0362316f.jpg

Saknar allt i avgasväg, förgasare, laddare och lite sånt men gratis är väll gott? wink

Fick även med en kofångare med bogserar-öggla som är till bubbla efter 1968! Om någon är sugen så är den till salu!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps7348f2c7.jpg





Nåväl allt för idag. Blev ju 2 monsterinlägg! wink


på återséende!


206 Inlägg
26 juni 2013
#44
Fyfan va ballt, hatten av och du har en nu följare!


201 Inlägg
26 juni 2013
#45
Sorry för strulet med cylindern (har epostat). När det gäller luftningen av trumbromsar är det viktigt att backarna ligger så nära trumman som möjligt annars får man inte upp något tryck. Hoppas att det löser sig. Är det fel på huvudcylindern så får du givetvis pengarna tillbaka.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

138 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#46
Niknar skrev:
Sorry för strulet med cylindern (har epostat). När det gäller luftningen av trumbromsar är det viktigt att backarna ligger så nära trumman som möjligt annars får man inte upp något tryck. Hoppas att det löser sig. Är det fel på huvudcylindern så får du givetvis pengarna tillbaka.

Huvudcylindern ska nog fungera som den ska så det ska inte vara någon fara! smile


________________________________________________________________________________


Hur tror ni det här känns då?

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsebf61538.jpg


som en pungspark!! Helt nya hjulcylindrar och det droppar från trummorna neutral fick inte alls upp något tryck...


Överväger verkligen att lämna in den så det blir gjort, men vart skulle det vara isåfall? hmm
Senast redigerat av smet (26 juni 2013)


201 Inlägg
26 juni 2013
#47
Är det bromsolja? Ser så svart ut. Det är från svingaxeln/hjullagret? Det finns väl en dränerings kopp inne i trumman. Jag fick läckage när jag drog av mina trummor efter 25 års stillastående. Fick byta packningar och packbox mellan svingaxel och hjulaxel/bromsskjölden.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

138 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#48
Niknar skrev:
Är det bromsolja? Ser så svart ut. Det är från svingaxeln/hjullagret? Det finns väl en dränerings kopp inne i trumman. Jag fick läckage när jag drog av mina trummor efter 25 års stillastående. Fick byta packningar och packbox mellan svingaxel och hjulaxel/bromsskjölden.

Det är höger framdäck så nä.. började droppa när man pumpade på pedalen sad


201 Inlägg
26 juni 2013
#49
Ops! Nu ser jag att det inte fanns någon handbromswire roll Det ska ju inte bli så med nya hjulcylindrar. Jag har inte varit på den iaf tongue. Det måste vara en packning? Eller?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

138 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#50
Niknar skrev:
Ops! Nu ser jag att det inte fanns någon handbromswire roll Det ska ju inte bli så med nya hjulcylindrar. Jag har inte varit på den iaf tongue. Det måste vara en packning? Eller?

Känns ju riktigt jävla trist att nya hjulcylindrar krånglar, speciellt eftersom jag inte har tid med detta. Ska ta bort trumman imorgon och kolla!


138 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#51
AdamGreen skrev:
Fyfan va ballt, hatten av och du har en nu följare!

Välkommen! smile


138 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#52
ny huvudcylinder fixad! En ATE smile

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps986caa6b.jpg

Kopplade in den på direkten och fyllde på olja.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps315da428.jpg

Sen testade jag pumpa lite och kände direkt att jag fick lite tryck! cool

Och transportstyrelsen krånglar hela tiden, komplettering 2 gånger hittils. Först glömde jag att skicka med rätt kvitto som bevisar ägaren. Så jag skickade iväg den men då visste jag inte att jag skulle skicka alla papper igen! så jag skickade ju bara kvittot så det blev en komplettering igen.. sad Får förhoppningsvis inte en komplettering igen nu!

Fick ett ryck att jag var tvungen att springa ut i garaget och kolla upp endel saker!
Kom på att jag aldrig sett helljuslampan på intrumentbrädan lysa förut.. Gick ut och satte på lamporna.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsc657f62f.jpg

aaaha!

Helljuset funkade inte på vänstra lyktan. Hmm lampan var hel. Mätte strömmen fram till lampan men där var det inte ström!

okej, tänka bakåt då, närmsta anslutning? säkringarna!

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsdfe817c3.jpg

hmm. Sprayade med 5-56 och snurrade lite på säkringarna.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps5e7de4ff.jpg

TADAAAA!!!

och så lampan på intrumentbrädan..

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpse71106d3.jpg

Nej den lyser inte nu heller.

okejdå, gjorde detsamma här.. Spraya och snurra lite på lampan bakifrån.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps4c0aa908.jpg

TADAAAA!

Jag börjar gilla det här med el wink

Sen har jag märkt att ratten inte går tillbaka till sitt neutrala läge när man har svängt vilket är en viktig del på besiktningen   
Öppnade det lilla påfyllningshålet på styrsnäckan.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps3c62fc04.jpg

det finns ju ingen olja alls! Allt måste läckt ut efter sina 40 år i garaget. mad


__________________________________________________________________________________


Växellådsolja inhandlades och hälldes i styrsnäckan, sedan så lossade jag på tutan på ratten så jag kom åt den stora muttern som håller fast ratten. Jag skruvade bort denna med en 30 hylsa och drog alla vad jag orkade och den lossnade så fint så! big_smile AV med ratten och smörja in den lilla gummipackningen som sitter mellan ratten och rattstången med universalfett.

Nu fungerar styrningen! cool



Sedan så fungerar inte spolarvätskepumpen riktigt.
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/IMG_2022_zpsc5ba3554.jpg
Sitter nog massa torkat skräp i kanalerna hmm


oooooooooooooooooooch!!!!



Nu fungerar bromsljusen! big_smile och även bromsarna fungerar delvis, tar väldigt långt ner! Tror det krävs bättre justering och mer luftning bara smile


Så. Nu är nästan allting klart! Tanken har varit fylld med citronsyra så den är rätt fräsh innuti, men specialmedel är beställt från Tyskland cool Har iallafall dunkat i den i bubblan och sattit tillbaka papp-skivorna och reservhjulet.

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps2f1f698f.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsc6a03569.jpg

Så det ENDA som egentligen borde krävas nu till besiktningen är att justera bromsarna lite och sen bara boka tid för reg.besiktning big_smile KANSKE hinner till den 25:e augusti endå wink

Om man nu inte får en hel lista med saker att göra på den! neutral


557 Inlägg
8 juli 2013
#53
smet skrev:
ny huvudcylinder fixad! En ATE smile

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 6caa6b.jpg

Kopplade in den på direkten och fyllde på olja.

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 5da428.jpg

Sen testade jag pumpa lite och kände direkt att jag fick lite tryck! cool

Och transportstyrelsen krånglar hela tiden, komplettering 2 gånger hittils. Först glömde jag att skicka med rätt kvitto som bevisar ägaren. Så jag skickade iväg den men då visste jag inte att jag skulle skicka alla papper igen! så jag skickade ju bara kvittot så det blev en komplettering igen.. sad Får förhoppningsvis inte en komplettering igen nu!

Fick ett ryck att jag var tvungen att springa ut i garaget och kolla upp endel saker!
Kom på att jag aldrig sett helljuslampan på intrumentbrädan lysa förut.. Gick ut och satte på lamporna.

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 57f62f.jpg

aaaha!

Helljuset funkade inte på vänstra lyktan. Hmm lampan var hel. Mätte strömmen fram till lampan men där var det inte ström!

okej, tänka bakåt då, närmsta anslutning? säkringarna!

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … e817c3.jpg

hmm. Sprayade med 5-56 och snurrade lite på säkringarna.

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 7de4ff.jpg

TADAAAA!!!

och så lampan på intrumentbrädan..

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 1106d3.jpg

Nej den lyser inte nu heller.

okejdå, gjorde detsamma här.. Spraya och snurra lite på lampan bakifrån.

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 0aa908.jpg

TADAAAA!

Jag börjar gilla det här med el wink

Sen har jag märkt att ratten inte går tillbaka till sitt neutrala läge när man har svängt vilket är en viktig del på besiktningen   
Öppnade det lilla påfyllningshålet på styrsnäckan.

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 62fc04.jpg

det finns ju ingen olja alls! Allt måste läckt ut efter sina 40 år i garaget. mad


__________________________________________________________________________________


Växellådsolja inhandlades och hälldes i styrsnäckan, sedan så lossade jag på tutan på ratten så jag kom åt den stora muttern som håller fast ratten. Jag skruvade bort denna med en 30 hylsa och drog alla vad jag orkade och den lossnade så fint så! big_smile AV med ratten och smörja in den lilla gummipackningen som sitter mellan ratten och rattstången med universalfett.

Nu fungerar styrningen! cool



Sedan så fungerar inte spolarvätskepumpen riktigt.
http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … ba3554.jpg
Sitter nog massa torkat skräp i kanalerna hmm


oooooooooooooooooooch!!!!



Nu fungerar bromsljusen! big_smile och även bromsarna fungerar delvis, tar väldigt långt ner! Tror det krävs bättre justering och mer luftning bara smile


Så. Nu är nästan allting klart! Tanken har varit fylld med citronsyra så den är rätt fräsh innuti, men specialmedel är beställt från Tyskland cool Har iallafall dunkat i den i bubblan och sattit tillbaka papp-skivorna och reservhjulet.

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … 1f698f.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y52 … a03569.jpg

Så det ENDA som egentligen borde krävas nu till besiktningen är att justera bromsarna lite och sen bara boka tid för reg.besiktning big_smile KANSKE hinner till den 25:e augusti endå wink

Om man nu inte får en hel lista med saker att göra på den! neutral

yikes -Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan wink

138 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#54
BUS257 skrev:
yikes -Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan wink

Tackar big_smile big_smile

Bromsarna är fixade så nu fungerar dom förhoppningsvis som dom ska! cool och registreringsbesiktning är bokad i början augusti, tyvärr fanns ingen tidigare tid sad Men om jag blir godkänd och det inte dyker upp fler fel så hinner jag till marknaden den 25/8!


DMNDphoto
727 Inlägg
9 juli 2013
#55
smet skrev:
BUS257 skrev:
yikes -Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan wink

Tackar big_smile big_smile

Bromsarna är fixade så nu fungerar dom förhoppningsvis som dom ska! cool och registreringsbesiktning är bokad i början augusti, tyvärr fanns ingen tidigare tid sad Men om jag blir godkänd och det inte dyker upp fler fel så hinner jag till marknaden den 25/8!

Härligt! Segt med tiden bara men bättre sent än aldrig wink

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

138 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
#56
Mattyyy skrev:
smet skrev:
BUS257 skrev:
yikes -Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan wink

Tackar big_smile big_smile

Bromsarna är fixade så nu fungerar dom förhoppningsvis som dom ska! cool och registreringsbesiktning är bokad i början augusti, tyvärr fanns ingen tidigare tid sad Men om jag blir godkänd och det inte dyker upp fler fel så hinner jag till marknaden den 25/8!

Härligt! Segt med tiden bara men bättre sent än aldrig wink

Jo man får väll tänka så neutral Men känns ju lite bittert ifall jag får massa anmärkningar och inte hinner innan hmm


138 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#57
Har även ett litet projekt på sidan av wink En 30hk 1200 motor ifrån 1958 cool

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsa097f588.jpg

Skall förhoppningsvis starta och fungera som tillfällig motor när originalmotorn är ur och fixas till! big_smile
(man måste ju kunna åka samtidigt som man meckar med motorn wink )


138 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#58
Har kanske glömt att säga att den varit på besiktningen roll

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps0881a80f.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsd630b204.jpg


128 Inlägg
19 oktober 2013
#59
Väntar med spänning på nästa uppdatering!! big_smile


138 Inlägg
24 oktober 2013
Trådstartare
#60
jamen dåså!! big_smile




Joråsatte... bubblan är ju besiktigad och klar och fullt laglig att köra cool




Har ju hänt lite sedan jag hämtade den i våras!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/DSC_0182_zps150502c8.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsef09bbda.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps081b13a9.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps37685eb8.jpg
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/IMG_1498_zpscd4a6fd0.jpg


Känns bra att kunna köra med den! Finns en den fix kvar, halv-ljuset har börjat krångla.. Fungerar lite när den känner för det så kör runt med parkeringsljuset ibland vilket är lite sådär hmm Har inte haft orken att kolla på det..



http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps1e65323b.jpg

Pilarna är numer ikopplade och används! Blinkersena får sitta kvar där de sitter. Man kan ju koppla i dom när man känner för det, reläet ligger i hanskfacket big_smile
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps514d5ef4.jpg




Och såhär kommer den att få stå under vintern! I mitt andra garage.
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps6914e58d.jpg
Kör dock fortfarande med den cool


såhär ser den ut nu!
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsf99b86be.jpg



Sök