Lite små skit är gjort. Ursprungskoll är gjort så jag väntar på att kunna beställa reg.besiktning. Har dock en del saker kvar...
Tyckte att bilen gick varmt som satan samt att den blöddrade läskigt mycket när man gasade, ingen kraft alls.
hmm
Slutade med att jag öppnade upp förgasaren och blåste med kompressor och bytte till 98 oktan...
- aaaah mycket bättre! (än sålänge)
Köpte även en ny huvudcylinder av ''Niknar'' här på g.org !
Kopplade in allt, även den nya bromsljus-kontakten byttes ut då den andra såg välanvänd ut
Dags för luftning!!!!
AHMEN VA*****
Förtjänar jag verkligen detta?? Bort med allt igen då...
Började studera den gamla och den nya huvudcylindern
hmmmmmm......... Någon som ser? Jag gjorde iallafall det!
Den lilla stången i huvudcylindern gick för det första riktigt trögt och den fastnade när man tröck in den
alright, öppnade upp:
Ser ni? inte? jo? Jag gjorde
Visar hur den gamla såg ut så kanske ni ser skillnaden
Stången satt ju åt fel håll Så jag gjorde helt enkelt så att jag vände på den och plockade ihop allting igen! Och nu går den mycket lättare och mjukare!!
Ja hörni, så det kan gå! Det som återstår är alltså att lufta bromsarna, i samma veva så bör bromsljusen fungera när det är luftat och sedan så ska jag försöka få igång tutan. Jag har en ny liggandes som fungerar men det verkar vara något jordfel eller kabelbrott påvägen ner till tutan.. Men det kan man göra en enkel lösning till besiktningen om man tycker det är viktigt!
Som känt så var det ju hål i värmekammrarna samt i ljuddämparen... samma ställe på båda värmekamrarna Problemet med detta är då att det inte får vara hål i avgassystemet eftersom man inte kan mäta avgasvärdena då.
Ena värmekammaren
och i ljuddämparen fanns ett litet hål
Men så köptes det grejer!
Funkade kanon. För lagningspastan så värmde man helt enkelt upp ljuddämparen genom att ha motorn igång, sen rengöra ytan där man ska lägga pastan Fukta ytan med lite vatten Sen trycker man på pastan över hålet och låter det härda över natten eller ha motorn igång vilket påskyndar detta.
Efter
Håller förhoppningsvis på besiktningen!
Sen var det värmekammrarna. Lindade bandaget runt hålet, på med plåten jag bockat till, sätt fast med rörklämmor och igång med motorn så härdade bandaget! Kom inte ut avgaser efter detta
Värmekamrar och ljuddämpare ska bytas vill dock inte plocka ner motorn och mixa med det nu då jag vill ha den besiktad SNARAST! När den väl är besiktat så har jag tid, då kan jag byta motor och köra med bubblan ändå samtidigt som jag meckar med motorn Är lite nojig inför bytet, pinnbultarna som går in i blocket är kända för att gå av när man ska skruva av muttern. Händer det så kommer det krävas lite tid och det har jag inte just precis nu då mitt mål är att jag ska kunna köra till Ekeby veteranmarknad 25/8 här i eskilstuna v.34. Men då jag snabba på lite. Finns endast en gubbe på bilprovningen som ''regbesiktar'' och han ska tydligen gå på semester snart så det gäller att vara snabb! Funderar på att lämna in bubblan på en auktoriserad verkstad så man vet att bromsarna är som dom SKA vara, då man gärna vill ha säkra bromsar samt så bör den bli klar i tid. Men jag funderar mer än jag handlar vilket inte resulterar i speciellt mycket. Ska iallafall försöka lufta nu ikväll och se om jag får fason på det hela, men jag känner att det inte kommer gå vägen av en märklig anledning.
Ska försöka skaffa hjälp bara då det är lite svårt att lufta själv, att sitta och kolla på plastslangen nere vid hjulen och sitta i kupén & pumpa på bromspedalen samtidigt kan bli svårt
En 1500 motor som ska ha suttit i en ''Karmann Ghia.'' Min gudfader brukar ofta jobba i strängnäs i fastigheter och då har han sett att denna motor endast legat där i flera år och även känner ägaren till motorn. Frågan var fri så vi frågade helt enkelt om vi fick ta den och jackpott! Bara att ta!
Tog en bil och bar av mot strängnäs.
Allting gick kanon och här är den hemma i garaget!
Saknar allt i avgasväg, förgasare, laddare och lite sånt men gratis är väll gott?
Fick även med en kofångare med bogserar-öggla som är till bubbla efter 1968! Om någon är sugen så är den till salu!
Sorry för strulet med cylindern (har epostat). När det gäller luftningen av trumbromsar är det viktigt att backarna ligger så nära trumman som möjligt annars får man inte upp något tryck. Hoppas att det löser sig. Är det fel på huvudcylindern så får du givetvis pengarna tillbaka.
-------------------------------------------------------------------------------- Att jobba på egen hand - gör ont!
Sorry för strulet med cylindern (har epostat). När det gäller luftningen av trumbromsar är det viktigt att backarna ligger så nära trumman som möjligt annars får man inte upp något tryck. Hoppas att det löser sig. Är det fel på huvudcylindern så får du givetvis pengarna tillbaka.
Huvudcylindern ska nog fungera som den ska så det ska inte vara någon fara!
Är det bromsolja? Ser så svart ut. Det är från svingaxeln/hjullagret? Det finns väl en dränerings kopp inne i trumman. Jag fick läckage när jag drog av mina trummor efter 25 års stillastående. Fick byta packningar och packbox mellan svingaxel och hjulaxel/bromsskjölden.
-------------------------------------------------------------------------------- Att jobba på egen hand - gör ont!
Är det bromsolja? Ser så svart ut. Det är från svingaxeln/hjullagret? Det finns väl en dränerings kopp inne i trumman. Jag fick läckage när jag drog av mina trummor efter 25 års stillastående. Fick byta packningar och packbox mellan svingaxel och hjulaxel/bromsskjölden.
Det är höger framdäck så nä.. började droppa när man pumpade på pedalen
Ops! Nu ser jag att det inte fanns någon handbromswire Det ska ju inte bli så med nya hjulcylindrar. Jag har inte varit på den iaf . Det måste vara en packning? Eller?
-------------------------------------------------------------------------------- Att jobba på egen hand - gör ont!
Ops! Nu ser jag att det inte fanns någon handbromswire Det ska ju inte bli så med nya hjulcylindrar. Jag har inte varit på den iaf . Det måste vara en packning? Eller?
Känns ju riktigt jävla trist att nya hjulcylindrar krånglar, speciellt eftersom jag inte har tid med detta. Ska ta bort trumman imorgon och kolla!
Sen testade jag pumpa lite och kände direkt att jag fick lite tryck!
Och transportstyrelsen krånglar hela tiden, komplettering 2 gånger hittils. Först glömde jag att skicka med rätt kvitto som bevisar ägaren. Så jag skickade iväg den men då visste jag inte att jag skulle skicka alla papper igen! så jag skickade ju bara kvittot så det blev en komplettering igen.. Får förhoppningsvis inte en komplettering igen nu!
Fick ett ryck att jag var tvungen att springa ut i garaget och kolla upp endel saker! Kom på att jag aldrig sett helljuslampan på intrumentbrädan lysa förut.. Gick ut och satte på lamporna.
aaaha!
Helljuset funkade inte på vänstra lyktan. Hmm lampan var hel. Mätte strömmen fram till lampan men där var det inte ström!
hmm. Sprayade med 5-56 och snurrade lite på säkringarna.
TADAAAA!!!
och så lampan på intrumentbrädan..
Nej den lyser inte nu heller.
okejdå, gjorde detsamma här.. Spraya och snurra lite på lampan bakifrån.
TADAAAA!
Jag börjar gilla det här med el
Sen har jag märkt att ratten inte går tillbaka till sitt neutrala läge när man har svängt vilket är en viktig del på besiktningen Öppnade det lilla påfyllningshålet på styrsnäckan.
det finns ju ingen olja alls! Allt måste läckt ut efter sina 40 år i garaget.
Växellådsolja inhandlades och hälldes i styrsnäckan, sedan så lossade jag på tutan på ratten så jag kom åt den stora muttern som håller fast ratten. Jag skruvade bort denna med en 30 hylsa och drog alla vad jag orkade och den lossnade så fint så! AV med ratten och smörja in den lilla gummipackningen som sitter mellan ratten och rattstången med universalfett.
Nu fungerar styrningen!
Sedan så fungerar inte spolarvätskepumpen riktigt.
Sitter nog massa torkat skräp i kanalerna
oooooooooooooooooooch!!!!
Nu fungerar bromsljusen! och även bromsarna fungerar delvis, tar väldigt långt ner! Tror det krävs bättre justering och mer luftning bara
Så. Nu är nästan allting klart! Tanken har varit fylld med citronsyra så den är rätt fräsh innuti, men specialmedel är beställt från Tyskland Har iallafall dunkat i den i bubblan och sattit tillbaka papp-skivorna och reservhjulet.
Så det ENDA som egentligen borde krävas nu till besiktningen är att justera bromsarna lite och sen bara boka tid för reg.besiktning KANSKE hinner till den 25:e augusti endå
Om man nu inte får en hel lista med saker att göra på den!
Sen testade jag pumpa lite och kände direkt att jag fick lite tryck!
Och transportstyrelsen krånglar hela tiden, komplettering 2 gånger hittils. Först glömde jag att skicka med rätt kvitto som bevisar ägaren. Så jag skickade iväg den men då visste jag inte att jag skulle skicka alla papper igen! så jag skickade ju bara kvittot så det blev en komplettering igen.. Får förhoppningsvis inte en komplettering igen nu!
Fick ett ryck att jag var tvungen att springa ut i garaget och kolla upp endel saker! Kom på att jag aldrig sett helljuslampan på intrumentbrädan lysa förut.. Gick ut och satte på lamporna.
Sen har jag märkt att ratten inte går tillbaka till sitt neutrala läge när man har svängt vilket är en viktig del på besiktningen Öppnade det lilla påfyllningshålet på styrsnäckan.
Växellådsolja inhandlades och hälldes i styrsnäckan, sedan så lossade jag på tutan på ratten så jag kom åt den stora muttern som håller fast ratten. Jag skruvade bort denna med en 30 hylsa och drog alla vad jag orkade och den lossnade så fint så! AV med ratten och smörja in den lilla gummipackningen som sitter mellan ratten och rattstången med universalfett.
Nu fungerar bromsljusen! och även bromsarna fungerar delvis, tar väldigt långt ner! Tror det krävs bättre justering och mer luftning bara
Så. Nu är nästan allting klart! Tanken har varit fylld med citronsyra så den är rätt fräsh innuti, men specialmedel är beställt från Tyskland Har iallafall dunkat i den i bubblan och sattit tillbaka papp-skivorna och reservhjulet.
Så det ENDA som egentligen borde krävas nu till besiktningen är att justera bromsarna lite och sen bara boka tid för reg.besiktning KANSKE hinner till den 25:e augusti endå
Om man nu inte får en hel lista med saker att göra på den!
-Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan
-Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan
Tackar
Bromsarna är fixade så nu fungerar dom förhoppningsvis som dom ska! och registreringsbesiktning är bokad i början augusti, tyvärr fanns ingen tidigare tid Men om jag blir godkänd och det inte dyker upp fler fel så hinner jag till marknaden den 25/8!
-Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan
Tackar
Bromsarna är fixade så nu fungerar dom förhoppningsvis som dom ska! och registreringsbesiktning är bokad i början augusti, tyvärr fanns ingen tidigare tid Men om jag blir godkänd och det inte dyker upp fler fel så hinner jag till marknaden den 25/8!
Härligt! Segt med tiden bara men bättre sent än aldrig
-Lycka till... du har en förba... frän bil må jag säga... //Håkan
Tackar
Bromsarna är fixade så nu fungerar dom förhoppningsvis som dom ska! och registreringsbesiktning är bokad i början augusti, tyvärr fanns ingen tidigare tid Men om jag blir godkänd och det inte dyker upp fler fel så hinner jag till marknaden den 25/8!
Härligt! Segt med tiden bara men bättre sent än aldrig
Jo man får väll tänka så Men känns ju lite bittert ifall jag får massa anmärkningar och inte hinner innan
Har även ett litet projekt på sidan av En 30hk 1200 motor ifrån 1958
Skall förhoppningsvis starta och fungera som tillfällig motor när originalmotorn är ur och fixas till! (man måste ju kunna åka samtidigt som man meckar med motorn )
Joråsatte... bubblan är ju besiktigad och klar och fullt laglig att köra
Har ju hänt lite sedan jag hämtade den i våras!
Känns bra att kunna köra med den! Finns en den fix kvar, halv-ljuset har börjat krångla.. Fungerar lite när den känner för det så kör runt med parkeringsljuset ibland vilket är lite sådär Har inte haft orken att kolla på det..
Pilarna är numer ikopplade och används! Blinkersena får sitta kvar där de sitter. Man kan ju koppla i dom när man känner för det, reläet ligger i hanskfacket
Och såhär kommer den att få stå under vintern! I mitt andra garage.