3377
Sök

Remskivan på vevaxel lossna Volvo 940 -96 B230FK

146 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
#1
TJena idag när jag skulle åka hem från jobbet så hörde ja ett konsigt ljud, alla lampor börja lysa och servon slutade fungera. Så jag öppnade huven och såg att remskivan satt löst, bulten var nästan helt utskruvad. Så jag tesade att bara skruva åt den igen i all hastiget men det lossna direkt igen. Så jag kollade lite nogare och såg att låssprinten var borta.

Jag undrar hur det ser ut där. Sitter det en låssprint på remskivan eller vevaxeln? Kan man fixa det löst eller måste jag byta remskiva/vevaxel? Både hålet i skivan och sjävla vevaxeln som sticker ut där ser lite skadade ut, lite sletet efter att ha snurrat utan sprinten antar jag. Kan detta vara ett problem?

Bilinspektör
47 Inlägg
30 april 2013
#2
Låset sitter på kugghjulet, det e bara att byta ut kugghjulet, kostar inte mycket och det är enkelt att byta wink

Bilinspektör

The one and only
1 091 Inlägg
1 maj 2013
#3
Är det inte en lös krysskil? Det är det iaf på äldre F motorer.. Om så är fallet så är det bara o kapa till en lämplig plåtbit o stoppa dit istället o sen dra fast bulten med gänglåsning.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

509 Inlägg
1 maj 2013
#4
Byt drevet ,lös kil tror jag inte jag har sett på någon b230 motor.

146 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#5
Ni menar alltså kamrems drevet som sitter på veven då eller?

1 008 Inlägg
1 maj 2013
#6
Japp... relativt vanligt att bulten gängar upp sig om man inte dragit den riktigt och då knäcker krysskilen på drevet... då den ska dras rätt hårt..
Drevet benämns  hos Volvo som " Kuggremshjul " med artikelnr VO 9135271 och kostar 431:-



Sök