2453
Sök

Audi 80 2,6 V6 Avant 93' ingen gnista

Entusiast
7 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på med en Audi 80 2,6 V6 (ABC-motorn) från 93 som vägrar att starta.

Dom enda symtomen innan bilen stendog var att den startades och gick väldigt dåligt och sedan bara la av helt.

Bränslefördelningen är det inget fel på men däremot tändningen. Kamaxellägesgivaren (långt ord) är testad och skall sköta sitt jobb. Men jag tänkte göra en felkodsavläsning och undrar hur man gör det på enklaste och billigaste sätt. Men det kommer hur som helst ingen gnista.


Om jag har förstått rätt så är det här uppe vid säkringarna och alla relän som man läser av felkoderna. Vad heter den här standarden och hur gör man?

http://img11.imageshack.us/img11/9157/wp20130501010.jpg



Det sitter även ett Touchgard TG-500 larm på bilen som jag inte riktigt vet ifall det kan strula. Men jag skulle vilja läsa felkoder först så man gå vidare sen.


116 Inlägg
1 maj 2013
#2
Du kan kika in där länken http://www.nordicaudi.com/
OBD koder för "nya" klimatanläggningen
Källa:
NordicAudi.com

OBD = On Board Diagnostics, alltså inbyggt diagnostiksystem där man kan läsa ut information och eventuella felkoder ur bilens felminne. Detta fungerar i alla bilar som har den nyare klimatanläggningen av


Entusiast
7 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
#3
Det verkar fattas text i ditt svar.

Jag hittade en länk med felsökning av äldre Audi-bilar på nordicaudi, men det var ju med tre kontakter och det sitter ju bara två i den här som jag håller på med. Är det någon väsentlig skillnad?

Annars får man köpa en sån här

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … bd2-p48221
Senast redigerat av Axel_GLT (1 maj 2013)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 maj 2013
#4
jimmytic skrev:
Du kan kika in där länken http://www.nordicaudi.com/
OBD koder för "nya" klimatanläggningen
Källa:
NordicAudi.com

OBD = On Board Diagnostics, alltså inbyggt diagnostiksystem där man kan läsa ut information och eventuella felkoder ur bilens felminne. Detta fungerar i alla bilar som har den nyare klimatanläggningen av

Det är ju dock enbart för klimatanläggningen, du får ju inte ut felkoder på motor/ABS osv via den.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 maj 2013
#5
Axel_GLT skrev:
Det verkar fattas text i ditt svar.

Jag hittade en länk med felsökning av äldre Audi-bilar på nordicaudi, men det var ju med tre kontakter och det sitter ju bara två i den här som jag håller på med. Är det någon väsentlig skillnad?

Annars får man köpa en sån här

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … bd2-p48221

Det räcker med den svarta och den vita kontakten, och adaptern du länkat till. Dock är det lite svårt att komma in med billigare diagnostikutrustning i vissa v6or, om det nu var 2.6 eller 2.8 kan jag inte minnas, eller om det enbart var en viss motorkod.

Kika in på www.12v.org så kan du läsa lite om alla givare och möjliga felorsaker.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (1 maj 2013)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Entusiast
7 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
#6
Jag var inne och tittade på sidan du länkade te_wik och såg att man kunde läsa felkoder med hjälp av motorlampan,  men det finns ju ingen motorlampa på den här instrumentpanelen!? Jag plockade t.o.m bort mätarhuset och tittade efter själv och det hålet till motorlampan var fabrikspluggat.

Eftersom det nu inte finns någon motorlampa så måste det gå att läsa felkoderna med hjälp av en diod, som man sätter ner i den vita och svarta kontakten i säkringsboxen.

Jag är lite otålig och sitter och googlar för fullt. Det är lite synd att den här bilen (som är rätt fin) skall åka till skroten utan att få en chans, men jag ska gå till botten med det här!
Senast redigerat av Axel_GLT (3 maj 2013)



Sök