Nu ska vi lugna ner oss lite
En 740, är ju inte bara en 740...
Utan det kan ju vara en 740 oxå! (skämt och sido)
Men eftersom 740in gjordes ifrån -82 till -92 så finns det många olika modeller.
Ex. vid -88 kom katalysatorkravet. Samma år byggdes även 740ins bakaxel om och bilarna blev galvade ifrån fabrik
Ang. Trim då:
Vad är det för årsmodell först och främst?
Jag har själv en -87 (utan kat.) och har gjort lite smått.
Skulle det vara något liknade du tittar på, så skulle jag rekomendera att köpa ett 3" avgasrör på JT (3600kr)
och ett chip från BSR (1500kr)
Vad man kan tillägga är att justera lite på wastgatestången.
En sådan uppsättning ger ca 250Hk och är hyfsat mycket trim för pengarna. Och detta borde lådan hålla för.
Men att tänka på: Du kan paja en låda med original grejer och vårdslöst körande
Mappning: Det gör man när man generellt byter ut hela styrsystemet, och då är det inte lite småtrim.
exempel på original system: Motronic, Jetronic, K-jetronic m.fl
exempel på eftermarknadssystem: VEMS, MegaSquirt, NIRA m.fl
Lycka till!