3522
Sök

Volvo 740 tic trim

429 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#61
hur mkt kostar mappning?

Elektriker
139 Inlägg
13 maj 2013
#62
Nu ska vi lugna ner oss lite smile

En 740, är ju inte bara en 740...
Utan det kan ju vara en 740 oxå! (skämt och sido)

Men eftersom 740in gjordes ifrån -82 till -92 så finns det många olika modeller.

Ex. vid -88 kom katalysatorkravet. Samma år byggdes även 740ins bakaxel om och bilarna blev galvade ifrån fabrik smile


Ang. Trim då:
Vad är det för årsmodell först och främst?
Jag har själv en -87 (utan kat.) och har gjort lite smått.

Skulle det vara något liknade du tittar på, så skulle jag rekomendera att köpa ett 3" avgasrör på JT (3600kr)
och ett chip från BSR (1500kr)
Vad man kan tillägga är att justera lite på wastgatestången.
En sådan uppsättning ger ca 250Hk och är hyfsat mycket trim för pengarna. Och detta borde lådan hålla för.

Men att tänka på: Du kan paja en låda med original grejer och vårdslöst körande wink

Mappning: Det gör man när man generellt byter ut hela styrsystemet, och då är det inte lite småtrim.
exempel på original system: Motronic, Jetronic, K-jetronic m.fl
exempel på eftermarknadssystem: VEMS, MegaSquirt, NIRA m.fl


Lycka till!

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

4 146 Inlägg
13 maj 2013
#63
Freddah850 skrev:
Nu ska vi lugna ner oss lite smile

En 740, är ju inte bara en 740...
Utan det kan ju vara en 740 oxå! (skämt och sido)

Men eftersom 740in gjordes ifrån -82 till -92 så finns det många olika modeller.

Ex. vid -88 kom katalysatorkravet. Samma år byggdes även 740ins bakaxel om och bilarna blev galvade ifrån fabrik smile


Ang. Trim då:
Vad är det för årsmodell först och främst?
Jag har själv en -87 (utan kat.) och har gjort lite smått.

Skulle det vara något liknade du tittar på, så skulle jag rekomendera att köpa ett 3" avgasrör på JT (3600kr)
och ett chip från BSR (1500kr)
Vad man kan tillägga är att justera lite på wastgatestången.
En sådan uppsättning ger ca 250Hk och är hyfsat mycket trim för pengarna. Och detta borde lådan hålla för.

Men att tänka på: Du kan paja en låda med original grejer och vårdslöst körande wink

Mappning: Det gör man när man generellt byter ut hela styrsystemet, och då är det inte lite småtrim.
exempel på original system: Motronic, Jetronic, K-jetronic m.fl
exempel på eftermarknadssystem: VEMS, MegaSquirt, NIRA m.fl


Lycka till!

Kan tillägga att min bror just nu håller på att bygga en 740 med 350-400 hk och han har lagt 60K på trim hittills. Så då vet du ungefär vad det kostar över 300 hk.

Sedan så är ju hans bygge dimensionerat för  6-700 hk men det går nog inte bygga för under 30K


429 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#64
okey:-) jag vill ha en bit över 200 iaf:-) men så mkt som möjligt å få genom bes:-) jag vill ju att den ska ha rätt inställningar när den är trimmad:-) därför ja tänkt mappa:-)

Elektriker
139 Inlägg
13 maj 2013
#65
Ja att lägga pengar i motorn är inte svårt, men smakar det så kostar det smile
Tycker det blev en svängning mot offtopic, men hoppas det kommer på banan igen smile

(Kan till-lägga att jag lagt ca 20'000 på en original B18 på 74Hk, men det är ju inget att skryta med)

Men med tanke på val av växellåda och tillgången till mekmöjligheter så rekomenderar jag det jag nämnde ovan.

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

429 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#66
okey:-) hur ska ja justera wastgatestången?:-)

Elektriker
139 Inlägg
13 maj 2013
#67
Om man skulle vara orolig för bes. så hade jag väl inte lagt 20'000 -30'000kr på ett nytt styrsystem..
Det ser ju mer trimmat ut om det är en helt ny kabelstam och massor utav "icke originalgivare" så som lambdasonder bla bla.
Att byta styrsystem i en 740 för att ha 200hk (original ex. 182hk) känns som väldigt bortkastade pengar 

Enligt SFRO's byggbok får du ha 238Hk i en 740.
BSR's chip (till 84-87) ger 240Hk.
Men det ska inte vara några bekymmer smile

Ang. wastegatestången så har jag för mig att man ska förlänga den (det är en gängad stång som man kan skruva på)

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

429 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#68
okey:-) hur kan ett sånt chip ge så mkt? dem bruka ju bara ge ca 10%:-)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
13 maj 2013
#69
Freddah850 skrev:
Ja att lägga pengar i motorn är inte svårt, men smakar det så kostar det smile
Tycker det blev en svängning mot offtopic, men hoppas det kommer på banan igen smile

(Kan till-lägga att jag lagt ca 20'000 på en original B18 på 74Hk, men det är ju inget att skryta med)

Men med tanke på val av växellåda och tillgången till mekmöjligheter så rekomenderar jag det jag nämnde ovan.

menar du att det var offtopic när vi råder honom ifrån att inte lägga ett öre på en 740 i trimväg ifall han ska köra med original automatlåda?

~Andy~

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#70
varför håller inte automatlådan om man trimma lite?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 maj 2013
#71
Det går att plocka ur 350hk för garanterat mindre än 30k ! köp bra begagnande saker det kommer du långt på !B230FK-96 helrenoverad -11, TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. Denna setup ger 290hk/474nm WHP@ 1.7bar. Dvs nästan 350hk i motorn.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#72
okey:-) men då tro ja nästan lådan börja klaga:-(
vad säger bes om så mkt hk?:-)

1 938 Inlägg
14 maj 2013
#73
_Performance_ skrev:
Det går att plocka ur 350hk för garanterat mindre än 30k ! köp bra begagnande saker det kommer du långt på !B230FK-96 helrenoverad -11, TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. Denna setup ger 290hk/474nm WHP@ 1.7bar. Dvs nästan 350hk i motorn.

Vad kör du för sprut till det där och vad räknar du för pengar för mappningen?
Mitt sprut kostade drygt 13 loppor och mappning ca 7.
Klarar originalvevstakarna verkligen av 1.7 bar och 350hk?
Byter man inte lager, packningar och kolvringar när man ändå har nere motorn?

Trådskaparn sitter i rullstol och kan förmodligen inte stanna vid vägkanten och börja felsöka i motorn om något börjar krångla, jag har svårt att se hur du får ihop en driftsäker bil för "garanterat mindre än 30k".

4 146 Inlägg
14 maj 2013
#74
_Performance_ skrev:
Det går att plocka ur 350hk för garanterat mindre än 30k ! köp bra begagnande saker det kommer du långt på !B230FK-96 helrenoverad -11, TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. Denna setup ger 290hk/474nm WHP@ 1.7bar. Dvs nästan 350hk i motorn.

b230fk 11k
turbo 9k
531 top 1,5k?
spridare 1k
k kam 0.3k
btr 1k?
grenrör 0.5k

ungefär 24K

Och då har du inte räknat med sprut och bränslepump.

Nira kostar ju nästan 10K beg. Ms kostar en tredjedel men det är ändå 3K

Pumpen kostar 1k?

Sedan vill man kanske ha en dumpventil för någon tusenlapp till.

Och sedan har han ingen bra IC. det kostar någon tusenlapp till.

Sedan ska man väll ha ett bra luftfilter för 1k

så 24 + 3k för MS + pump 1k+ IC 1k + dump 1k + luftfilter 1k = 31K

Sedan ska man ha växellåda ,koppling , diff och förstärkt momentstag fjädrar och dämpare mm.

Jag tror det är svårt att bygga en 350 hk bil under 30K som sagt.


429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#75
ja tror inte växellådan håller för så mkt heller:-)
kan typ inte skruva nått själv så vill hälst att det håller bra:-) lägger hällre ut några tusen extra å de håller:-)
huvudsaken den gå genom bes oxå:-)

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 maj 2013
#76
Glesmark skrev:
_Performance_ skrev:
Det går att plocka ur 350hk för garanterat mindre än 30k ! köp bra begagnande saker det kommer du långt på !B230FK-96 helrenoverad -11, TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. Denna setup ger 290hk/474nm WHP@ 1.7bar. Dvs nästan 350hk i motorn.

Vad kör du för sprut till det där och vad räknar du för pengar för mappningen?
Mitt sprut kostade drygt 13 loppor och mappning ca 7.
Klarar originalvevstakarna verkligen av 1.7 bar och 350hk?
Byter man inte lager, packningar och kolvringar när man ändå har nere motorn?

Trådskaparn sitter i rullstol och kan förmodligen inte stanna vid vägkanten och börja felsöka i motorn om något börjar krångla, jag har svårt att se hur du får ihop en driftsäker bil för "garanterat mindre än 30k".

Han som äger den kör med original sprut som Autotech vart och pillat med på boxarna, gick på ca 4-5k för det.
Allting på den bilen är original i blocket, renoverades för att han fick tag i billiga saker på blocket. Har körts från 2011 ända tills i vinter utan problem. Och den har så gott som bara använts till lekbil.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#77
väghållningen kommer bli ett senare proj. vill ha mkt hk först:-) (vet att man ska göra tvärtom egentligen)
å 300-350hk behövs ej, 250 då ä jag riktigt nöjd om den gå genom

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#78
är den manuell? är den bes med allt de?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 maj 2013
#79
zemet skrev:
_Performance_ skrev:
Det går att plocka ur 350hk för garanterat mindre än 30k ! köp bra begagnande saker det kommer du långt på !B230FK-96 helrenoverad -11, TB381 turbo från B204FT, IC från Saab 9k, 940 grenrör, 390cc spridare, malpassi prog BTR 1-1.2, 531 topp, K-kam. Denna setup ger 290hk/474nm WHP@ 1.7bar. Dvs nästan 350hk i motorn.

b230fk 11k
turbo 9k
531 top 1,5k?
spridare 1k
k kam 0.3k
btr 1k?
grenrör 0.5k

ungefär 24K

Och då har du inte räknat med sprut och bränslepump.

Nira kostar ju nästan 10K beg. Ms kostar en tredjedel men det är ändå 3K

Pumpen kostar 1k?

Sedan vill man kanske ha en dumpventil för någon tusenlapp till.

Och sedan har han ingen bra IC. det kostar någon tusenlapp till.

Sedan ska man väll ha ett bra luftfilter för 1k

så 24 + 3k för MS + pump 1k+ IC 1k + dump 1k + luftfilter 1k = 31K

Sedan ska man ha växellåda ,koppling , diff och förstärkt momentstag fjädrar och dämpare mm.

Jag tror det är svårt att bygga en 350 hk bil under 30K som sagt.

b230fk ny renoverad 5k inklusive grenrör och topp
turbo 1.5k
531 topo 0k
spridare 0.5k
k kam 0.3k
btr 1k
grenrör 0k
Autotech boxarna 4-5k
Soppapump 0.8k
Koppling och tryckplatta 2k
Vanlig återcirkulerande dump. 0k
Körs på 1031 axel med m45 låda. !

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

429 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#80
om de är så mkt köra med, kan man sätta nån stadigare automatlåda på dom motorerna å de passa?


Sök