4783
Sök

Stoppa fart kamerorna.

3 113 Inlägg
26 oktober 2006
alla har faktiskt bra argument.. jag tror faktiskt att det inte kommer bli så stor skillnad. nästan alla kör för fort i trafiken och fartkamrorna är ju mer som ett fartgupp/hinder för man vet nu idag vart alla kamrorna finns

...man kanske kör 10/km över gränsen sen saktar man ner så fort man närmar sig kameran.. sen ökar man farten igen.. här e det ju bara 20-100m jag snackar om som hastigheten gäller liksom..

Semper Fi

Fisketokig
2 997 Inlägg
26 oktober 2006
Köp en Active GPS från adteknik.

Kört med min i 3 dagar nu och beroende av den. Varnar i god tid, exakt hastighetsvisning annars.

Underbart att ställa farthållaren på exakta värden.

94-95 på mätaren ger 90km/h i exakt hastighet. ska bli intressant att se vad vinterdäcken gör. troligen ett par km/h.

Använder knappt bilens mätare längre.

Mycket bättre att köra efter GPS:n inga irriterade bakom som vill om och de tror man kör strax över men pga 5% som får skilja i helbilsgodkännande och felmarginal så kan man ligga max men 100% lagligt utan att störa trafiken...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

654 Inlägg
26 oktober 2006
En liten offtopic också:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!

Så du läser också Auto, Motor & Sport?? wink

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 oktober 2006
Bullshit att kamerorna räddar liv! Snarare tvärtom!
En massa undersökningar ger jag inte mycket för, jag vill ha konkreta exempel.
Ge mig ett exempel där fartkamerorna har räddat liv så ska jag hålla truten!

Nä, väck med skiten och låt trafiken flyta på.

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
26 oktober 2006
Tega skrev:

Fartkameror förbi skolor och inom tätbebyggt område....tror du inte att de räddar liv? De är ju mycket bättre att dom har kamero vid skolor etc, så att bilisterna håller farten där.
Senast redigerat av THEBADGUY (26 oktober 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 oktober 2006
THEBADGUY skrev:
Tega skrev:

Fartkameror förbi skolor och inom tätbebyggt område....tror du inte att de räddar liv? De är ju mycket bättre att dom har kamero vid skolor etc, så att bilisterna håller farten där.

Nä, tror faktiskt inte att det räddar liv. Kamerorna sätter griller i huvet på bilisterna som gör att dom tappar fokus på annat och håller ögonen efter dom istället. Vet själv hur lätt det är att köra i stan och hoppsan, ligger i 55-60 istället för 50, för att jag följer med trafiken.
Tänk en kamera där...broms, så har man en bil i arslet.

Är man en erfaren trafikant, vet man att man inte kan köra efter regelboken hela tiden, utan man har någonting som kallas "sunt förnuft"! Dvs: man kör lugnt förbi skolor och dylikt, och håller uppsikt när man kör i tätbebyggt område bla. Men kameror? Nä! Hade säkert skyddat mot ett och annat kålhuve, men istället får vi ett annat problem.

Muttley
26 oktober 2006
Tega skrev:

Internattionell forskning läs i biltidningar som tar med nyheterna.
stod senast i fyndbörsens sådan bilguide eller vad den heter att de rädda liv med kamerorna tror de var 40% eller. jag kan kolla upp de och skriva upp de viktigaste ikväll elleri morgon :L)

Lastbilschaufför
186 Inlägg
26 oktober 2006
Jag är väl tveksam jag med till om dom räddar liv. Men ni som kör kanske ska tänka om eller? Lärde ni er inte på körskolan att man ska köra efter vad hastighetsskyltarna säger? Då är det ju ingen fara att det står kameror här och var,eller hur, tänk efter innan ni säger nåt :S?

Ride Hard-Die Free!

Rekondare
289 Inlägg
26 oktober 2006
THEBADGUY skrev:
Tega skrev:

Men det är väl inte vid sådana områden kamerorna sitter? Åtminstone vad jag tror så är de mest en investering för bättre klir i statens kassa och om de räddar liv så är väl det en bonus...

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

Yrkesförare
1 073 Inlägg
26 oktober 2006
tkd_rille skrev:
Tega skrev:

stod senast i fyndbörsens sådan bilguide eller vad den heter att de rädda liv med kamerorna tror de var 40% eller. jag kan kolla upp de och skriva upp de viktigaste ikväll elleri morgon :L)

Det e så lätt att läsa siffror. Undersökningar och forskarlarm mm mm.
Finns inget som bevisar mer än konkreta exempel.
Det e värt att tänka på att mentalitet och körsätt skiljer sig avsevärt, land till land.

Fortfarande är det så att många hänger upp sig endast på farten. Det e så fruktansvärt mycket mer som spelar in. bla. Körskicklighet, reaktionsförmåga, biltyp, förarmentalitet mm.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
26 oktober 2006
Tega skrev:
tkd_rille skrev:
Tega skrev:

Det e så lätt att läsa siffror. Undersökningar och forskarlarm mm mm.
Finns inget som bevisar mer än konkreta exempel.
Det e värt att tänka på att mentalitet och körsätt skiljer sig avsevärt, land till land.

Fortfarande är det så att många hänger upp sig endast på farten. Det e så fruktansvärt mycket mer som spelar in. bla. Körskicklighet, reaktionsförmåga, biltyp, förarmentalitet mm.

staten har inte som uppgift att jävlas med folk, jag lovar! utan dom vill självklart göra det så bra som möjligt för oss (hur man ska göra det bättre för oss kan jag inte säga, partierna tycker ju olika). eftersom dom inte vill jävlas så måste det ju vara säkerhet det handlar om, eller hur tega? annars så hade dom väl lagt pengarna på bättre saker?

jag själv "hatar" fartkameror, men om man tänker till så är dom ju där för en anledning: nämligen att göra bilister säkrare på vägen!

och, jag vet att, enda anledningen till att du inte vill ha fartkameror är på grund av att du vill ha "friheten" att köra för fort. Du måste hålla med om att du och andra trafikanter faktiskt ÄR säkrare vid lagliga hastigheter. ens om du har "marginalerna" på din sida så finns det idioter, t.ex. rattfyllon som helt plötsligt kör över på din sida, eller en älg som kommer uppspringandes. om du då hade lägre hastighet så lovar jag att du hade klarat dig bättre, både vid en krock och vid väjning (köra ner i dike mm).

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
26 oktober 2006
Biskop_Audi skrev:
psittacus skrev:
Gôtt första inlägg på forumet!! Liksom lägger nivån direkt va´....

Blir inte direkt sårad av vad folk tycker om mig på ett forum.
Varför jag vill att dom ska väck?
För att dom kostar pengar. Och kan man inte köra fort utan att krocka ska man inte ha körkort.

HAHAHAHA jag är lessen grabben men "Iq fiskpinne" "Och kan man inte köra fort utan att krocka ska man inte ha körkort"

Fy fan så du menar att man ska vara rallyförare för att få körkort?

När du kommit ur "Moppestadiet" kommer du förstå att man inte kan resonera så.

jag fick inte körkort för att jag kan köra fort överallt utan att krocka....

30 Inlägg
27 oktober 2006
Suck, hastighetsbegränsningarna på vägarna finns ju inte där för skojs skull direkt...

533 Inlägg
27 oktober 2006
Asså Tega!!??
Hur ger man ett konkret exempel på att kamerorna räddar liv?
Jag har åkt förbi en kamera utan att det hände en dödsolycka..! Är det ett konkret exempel. Ja, men knappas så som du tänkt dig eller?? 
Om det händer X antal dödsolyckor på en sträcka och man sätter upp kameror och det då händer mindre dödsolyckor än innan, är det då inte ett hyggligt konkret bevis på att det blir säkrare!??

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Ung och dum
23 Inlägg
27 oktober 2006
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
HAHAHAHA jag är lessen grabben men "Iq fiskpinne"

Moget.

MeloveGolf skrev:
Fy fan så du menar att man ska vara rallyförare för att få körkort?

Nej. Men körkunnig vore bra.

MeloveGolf skrev:
När du kommit ur "Moppestadiet" kommer du förstå att man inte kan resonera så.

Är inte så bekant vid moppestadiet, eftersom jag aldrig ägt en.

MeloveGolf skrev:
jag fick inte körkort för att jag kan köra fort överallt utan att krocka....

Förhoppningsvis inte.
Senast redigerat av Biskop_Audi (27 oktober 2006)

lundwall
27 oktober 2006
Stoppa sär skrivarna.

Ung och dum
23 Inlägg
27 oktober 2006
Trådstartare
lundwall skrev:
Stoppa sär skrivarna.

Ja, och stoppa spammarna. Håll dig till ämnet, eller skriv inte alls.

Skyracer
917 Inlägg
27 oktober 2006
Hade bilisterna följt lagen och följt hastighetsbestämmelserna så hade det inte behövts kameror. wink

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö

Ung och dum
23 Inlägg
27 oktober 2006
Trådstartare
Tvärr är höga hastigheter alldeles för lockande.

353 Inlägg
27 oktober 2006
men alltså....

Kamerorna är väl uppsatta på vissa ställen där det skett mycket olyckor? I Förebyggande syfte?

Det ser jag som en "försäkring", då ta jag det lugnt.

Så jag ser ju ingen anledning att inte ha fartkameror. Tror inte på teorin att staten vill ha in pengar. Det är lite jantelag över det resonemanget.

Vi styr ju faktiskt själva över om vi vill ha böter eller inte. Lagen är väl till för alla att följa.

Det är som att jag skulle komma med ett förslag om att ta bort skylten mellan borås-ulricehamn som är olycksdrabbad....

För att det inte är kul att se den, man blir bara "orolig" i onödan...jag menar, jag kan ju köra bil. =S

Enjoy....

Sök