Hejsan allt kunnigt folk ! Jag är helt ny inom Japan kretsarna och köpte precis min första skyline.
Jag har haft den i ca 3 veckor och igår helt plötsligt började de rykta fruktansvärt mycket under motorn, de va då olja som Sprutade ut ur den öppna vevhusventilationen från ventilkåpan, detta när turbon började ladda, de va väldigt mycket olja som sprutade ur, då jag va ganska nära hemmet puttrade jag hem på lågvarv, när jag startar den nu känns den ''trött'' i motorn och oljetrycket ligger på 7 bar. Är detta något som någon känner igen eller vanligt fel på dessa maskiner? Tänkte så jag vet vart jag ska börja min felsökning ! Funderar på om de är någon oljekanal som blivit tät? Hörde även att de kan bli om spelet i lagrena i motorn är för tighta? Motorn är i stort sett nyrenoverad den har gått 3-400mil. Information om bilen finns här.
Tråkigt att den har börjat krånglat Jävligt fin! Har du kört något komp test? Trycker den ur sig olja ur vevhuset kan det bero på slitna kolvar eller spruckna oljeringar vilket är rätt osannolikt då den är nyrenoverad om jag förstår rätt? Oljetrycket har inget att göra med det som kommer ut ur vevhusventilationen så har inget med det att göra
när min nisse hade detta problem så var det vevhusvent som var igentäppt, så prova lite försiktigt i slangarna med tryckluft. om du hör ett susande ljud i motorn så är dom inte täppta iaf
Hur är vevhusventen kopplad? Gärna med bilder. Dessa motorer brukar ha svårt att få till vevhusventen och det gäller att man har rejäla slangar, speciellt om man inte kör med sluten.
Hur är vevhusventen kopplad? Gärna med bilder. Dessa motorer brukar ha svårt att få till vevhusventen och det gäller att man har rejäla slangar, speciellt om man inte kör med sluten.
Har nu gjort komp test, cylinder 1&2 = 2,5 bar cylinder 3&4 = 10 bar cylinder 5&6 = 5 bar
då är frågan vad som är fel? kolvringar? lagerras? kylarvattnet ser bra ut och det blir inget övertryck i kylsystemet, så de känns inte som topp packning.
Låter helt klart som slitna kolvar/ringar. Då säger det självt att kompressionen har gått ut i vevhuset och sprutat ur massa olja
Kan lika gärna vara bra i både kolvar och kolvringar, däremot så kan det ju hänt att den som monterade kolvringarna, hade lite dåligt avstånd mellan kolvringsgapen så att dom har linat med öppningarna mot varandra (=inte hade koll på vad dom höll på med).
Men kan ju lika gärna vara som EvoTre säger.
Hoppas att det inte är något jättefel på motorn och att du är ute och åker snart igen!