3276
Sök

saab 900 2.3/2.0t

4 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
#1
tjena alla garagare. tycker ni att saab 900 2.3 eller 2.0t är nåtr att sattsa på? har sett att dom är väldigt ojämn i pris, krånglar dom mycket? skriv vad ni vet och vad ni tycker smile

A + B = KUL
66 Inlägg
25 oktober 2006
#2
Väljer du någon av de två modellerna, gå på Turbo-varianten!

Själv köpte jag en 2,3 l sugmotor, pga att bilen i övrigt var riktigt fin. Vid längre eftertänksamhet (läs idag) så hade jag väntat och hittat en fin 2,0t modell. 2,3 liters versionen fungerar bra, men är inte speciellt rolig att köra. 2,0T har mycket bättre flås och ska man trimma är den det ända vettiga alternativet.

Att priserna skilljer beror nog på att skicket på bilarna skiljer enormt. Likaså finns det de som tror att man kan få fantasi-summor för en 900 idag.

För 30 tusen får man en schysst, och för 50 drygt kan man få en fin Talladega, med allt vad det innebär.

I övrigt finns det nog inget speciellt att nämna om NG900. Jo, rost på tidiga versioner, speciellt 94:orna. Annars är det sunt förnuft helt enkelt! smile

Lycka till med köpet, men gör inte som jag, gå på en Turbo-bil direkt!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

77 Inlägg
25 oktober 2006
#3
Men vänta här, du menar att 2.0T är mycket bättre än 2.3T ?? hur då?


4 Inlägg
25 oktober 2006
Trådstartare
#4
2.3 motorn har ingen turbo, men till 9000 finns det en 2.3t så 2.3 utan turbo och 2.0 har turbo.

A + B = KUL
66 Inlägg
25 oktober 2006
#5
zeolt skrev:
Men vänta här, du menar att 2.0T är mycket bättre än 2.3T ?? hur då?

Nja. Addeh har helt rätt. Det är 900 och inte 9000 vi snackar om. Där är säkert 2,3T bättre än 2,0T, men det finns ju ingen 2,3T till 900. (enda NG900/OG9-3 modell som har 2,3T är Viggen).

Ha det!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

767 Inlägg
25 oktober 2006
#6
nej dom e skit bra bilar!!lite rost problem men de går att fixa själv...kolla på min sída så ser du hur fina dom kan bli!

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

348 Inlägg
25 oktober 2006
#7
2.0T är att föredra, piggare motor, billigare i drift, och oftare lite mer utrustade.

Problem är att rost brukar komma på bakluckan och bakdörrarna, oftare på tidigare modeller.

Tips är att leta efter någon med lackerade underspoilers etc, då dessa ser mycket mer tilltalande ut, har du rikigt tur (eller har mer pengar att lägga ut), skaffar du en med talladega läpp, då är inte skillnaderna från og9-3 stora.


A + B = KUL
66 Inlägg
25 oktober 2006
#8
BBR, hur menar du att 2,0T är billigare i drift? Det har jag svårt att tro. Förutom törstigare på bensin OM man utnyttjar motorn (som man lär göra i större utsträckning med en Turbo än en sug-variant) så finns risken att man måste byta turbo-aggregat, vilket av naturliga skäl inte existerar på en sugmotor. smile Sen är mitt argument inte så starkt, eftersom att ett turbo-aggregat idag håller lääänge, men att den är billigare än en sugmotor låter konstigt tycker jag.

Visst ser 900:an mycket snyggare ut med Talladega-läpp! Önskar jag hade en sån på min! smile

Ha det!
Senast redigerat av CarBear (25 oktober 2006)

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

348 Inlägg
25 oktober 2006
#9
CarBear skrev:
BBR, hur menar du att 2,0T är billigare i drift? Det har jag svårt att tro. Förutom törstigare på bensin OM man utnyttjar motorn (som man lär göra i större utsträckning med en Turbo än en sug-variant) så finns risken att man måste byta turbo-aggregat, vilket av naturliga skäl inte existerar på en sugmotor. smile Sen är mitt argument inte så starkt, eftersom att ett turbo-aggregat idag håller lääänge, men att den är billigare än en sugmotor låter konstigt tycker jag.

Visst ser 900:an mycket snyggare ut med Talladega-läpp! Önskar jag hade en sån på min! smile

Ha det!

Jag står härmed korrigerad! Efter lite småkik http://www.automotive.com/1998/12/saab/ … index.html

Frågan är däremot, hur avspelgar det sig i verkligheten?

Med farthållare

70 Km/H = 0,57 - 0,63
90 Km/H = 0,69 - 0,74

Stadskörning, runt 0,9 - 1.

Vad drar din?

Slitage hade jag ej räknat med, vi lämnar det utanför diskussion för tillfället.


77 Inlägg
26 oktober 2006
#10
Okej, men på saab 9000 2.3t det är turbo på dem så jag fattat rätt och på 900 2.3 t ingen turbo alls ..  ? fan är lite seg när man jobbat natt smile


DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
26 oktober 2006
#11
9-3 finns med 2.3 turbo, ev 900 viggen 2.3t med!
"vanlig" saab 900 1994+ i årsmodell finns som skrivet över bara i 2.0 , 2.3 , och 2.0 TURBO.

hänger du med nu?
köpte en saab 900 -95:a 2.0 för 5000:- som vinterbil smile kanonfil bil verkligen, fick byta bakluckan pga rostangrepp bara, kört 1500 mil nu och inte haft nått problem..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

798 Inlägg
26 oktober 2006
#12
n0ll skrev:
9-3 finns med 2.3 turbo, ev 900 viggen 2.3t med!
"vanlig" saab 900 1994+ i årsmodell finns som skrivet över bara i 2.0 , 2.3 , och 2.0 TURBO.

hänger du med nu?
köpte en saab 900 -95:a 2.0 för 5000:- som vinterbil smile kanonfil bil verkligen, fick byta bakluckan pga rostangrepp bara, kört 1500 mil nu och inte haft nått problem..

Det finns ingen "900 Viggen", bara 9-3 Viggen med 2.3T. Annars är det bara 2.0T som gäller om man ska ha turbosnurra på 900. 9-3 finns som sagt även (väldigt få) med 2.3T. Skulle aldrig köpa en 9-3 med tanke på prisskillnaden - bättre att köpa en fräsh 900.


A + B = KUL
66 Inlägg
26 oktober 2006
#13
BBR skrev:
Vad drar din?

Slitage hade jag ej räknat med, vi lämnar det utanför diskussion för tillfället.

Min 2,3:a drar ca 0,9 l /mil vid blandad körning. Rätt törstig kanske? Iofs kör jag oftast rätt korta sträckor och hyffsat gasglad (men absolut inte "galet"), inget pendla till jobbet alltså.

Jag har kanske fel, en 2,0T drar kanske mindre? Men tyvärr är antagligen försäkringen högre på en 2,0T än en sugis 2,3:a.

Tur att jag ska sälja min bil till våren, och skaffa MC, som drar ca 0,5 l/mil! :p
Så slipper jag gräma mig om jag har fel, och gått och trott att en turbo-bil drar mer soppa! smile

Ha det!

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)

348 Inlägg
26 oktober 2006
#14
5606 kr betalar jag helår för helförsäkring, länsförsäkringar, 18 år fyllda är jag.

Men det där med MC lät inte helt fel, det är roligt, mer frihet och billigare big_smile



Sök