Luftade du bilen riktigt ordentligt efter att ha fyllt på vatten? Om inte så kommer bilen krångla av den anledningen även om den hade varit helt frisk, dom tycker verkligen inte om luft i systemet och det är svårt att få väck all luft eftersom det är en lite udda konstruktion minst sagt.
Översiktsskisser kan du hitta här:
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m … &fg=35Med hjälp av dem bör det bli enklare att hitta under huven, det finns några skisser som gömmer sig under andra rubriker som t.ex nere under "Värmesystem" men man lär sig kvickt!
Vad som är fel på din bil är svårt att veta det kan mycket väl vara vattenpumpen till exempel, men jag vill påstå att det absolut vanligaste felet rent allmänt är just luft. Ditt kylsystem jobbar nämligen med övertryck och när man sätter vatten under tryck ökar kokpunkten från normala 100 grader, därför kan en 328i ha en normal motortemperatur på upp emot 120 grader utan att koka.
Men om systemet inte är tätt läcker mer eller mindre vatten ut, ersätts med luft och trycket sjunker. Vattnet kokar vilket kanske får övertrycksventilen som sitter i locket till expansionskärlet att lösa ut eller någon del av systemet kanske spricker. Mer vatten försvinner och du hamnar i en ond cirkel helt enkelt, fyller du på nytt vatten utan att lufta ordentligt tar du dig inte ur cirkeln.
Jag kan som sagt inte veta vad som hänt med din bil, men grundproblemet är ofta luft vilket beror på att många delar av ditt kylsystem är gjort i plast som spricker med åldern. En dålig termostat eller dålig kylfläkt med flera kan skapa problem men t.ex (original) termostathus, (original) vattenpump (Impeller i plast som släpper från axeln) och expansionskärl i plast är typiska felkällor på M52 som man egentligen bör byta om man är det minsta osäker på skicket. Det är billiga delar (det finns förstärkta delar i aluminium) och en billig försäkring mot ett eventuellt stopp i framtiden!
Andra punkter som kan vara värda att kontrollera är kylfläkten som är en Viscokoppling, ta tag i ett blad och snurra fläkten. Gör den motstånd och stannar nästan omedelbart om du försöker sätta fart på den är den ok, om den går lätt och snurrar ett bra tag efter att du satt fart på den är den med största sannolikhet sliten och kyler inte ordentligt. Att den kärvar och går väldigt trögt är också ett tecken på slitage, då bör den bytas snarast annars kan den gå i bitar och i värsta fall slå sönder något under huven.
Kylaren kan vara dålig som på alla bilar, på en BMW brukar man se det tidigt genom att kylaren sväller i underkant och blir lite bananformad. Det är värt en titt om du ändå är där och rotar, men jag hade börjat med en titt enligt ovan.
Lycka till!