Vilken ska jag köpa?
Går i planerna att införskaffa antingen en EVO eller en STI.
Vilka modeller?EVO så är det IX som gäller (ev. en riktigt fin VIII), eller om jag snubblar över en EVO X (vore drömmen). Impreza STI är målet en -06/-07, tycker dom är snyggast, eller ev en -03/-05. Har dom nå MK namn eller äre bara MY som gäller på dessa?
ÖnskemålAbsolut inget högerstyrt! Ska vara i fint skick givetvis. Den bör vara original eller mappad i motorn, INGA söndermekade med turbo, ic, spridare etc... Coilisar och avgassystem är ok!
Budget: Upp till 200k, men ju billigare desto bättre ofc. Runt 170 vore det optimala.
Funderingar på EVO: Vad jag läst så ska man hålla sig borta från AYC skiten, alltså köpa med RS-diff. Alla USA-import har ju dessa, är dem något att satsa på eller är en svensksåld säkrare? Är de något annat som är problem med evo 8/9 eller är det bara att tuta å köra? Som jag fattat det är evo:na ganska lågt växlade så de är inget man sitter och kör långt i, eller är de bara myt? Ang. evo X så tycker jag dem är riktigt fina, dock har jag läst mycket skit om dessa. Automatlådan är tydligen inget att ha, det rasslar om bilen och är av allmänt dålig kvalité. Bullshit eller sanning?
Vilka mil är vettiga för en evo? Vill helst inte ha något som gått över 10k mil, gärna något som inte går över 10k i min ägo heller. Kommer åka max 500 mil per år...
Funderingar på Impreza:
Läst att 2,5 motorn inte är något, satt sådana på vissa MY03-05 va? Jag vill helst ha en MY06/07 och alla dessa har ju 2,5 motorer, är det en annan spis eller är det den som rasar? Läst att det bara var en felmapppning från fabrik, men de låter som ren bullshit...
Den femväxlade lådan är tydligen dålig, men det sitter väl 6-växlad i alla 06/07 men även i de flesta 03/05 eller?
OM hawkeyen (06/07) med 2,5 motorn ÄR dålig så kan jag tänka mig en 03/05 med 2,0 motorn istället, den är riktigt fin den kärran också.
Är det något annat krabb med subborna eller är de i övrigt robusta? Vad jag hört går imprezor lite snällare än evo, högre utväxling bland annat. Sant?
Vad är vettiga mil på en impreza?...
ÅsikterVad har ni att säga? Vad har ni för erfarenheter? Ut med språket, vad hade DU valt?