3552
Sök

740 motorer

429 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
vad är det för skillnader mellan B230Ft/fk och et? och vad är det för fördelar med dem?

6 738 Inlägg
11 maj 2013
#2
Ft är fulltrycksturbo
Fk är lättrycksturbo
dessa motorer sitter i de flesta 940 med turbo
Et är 740ins turbo motor med intercooler
rätta me om jag har fel nån big_smile
smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#3
FT/Fk har oljekylda kolvar och grövre stakar. ET har ganska svaga stakar och ingen oljekylning.

Fördelen med FT/FK kommer när man vill ha 230+ HK. Då håller dom bättre och är bättre lämpade att bygga vidare på eftersom man har oljekylda kolvar och att stakarna orkar med lite längre. Man kan väll ta ut en 280-300 hk utan att öppna motorn vilket man inte kan med ET.

Fördelen med ET är ju eventuellt pris eftersom alla som ska trimma ordentligt vill ha FK/FT eller T5a. Och att ET sitter i 740 före 88 så man slipper allt vad katalysator och avgasvärden heter:)

Det är min uppfattning av vad som skiljer dom åt. Finns säkert dom som säger att man kan ha 350 hk i en oöppnad FT och andra som säger att dom rasar vid 250 HK.

Men om man bortser ifrån siffrorna jag angett som säkert kan diskuteras så är fördelar med FT/FK att dom håller för mer HK och oljekylningen på kolvarna medans man slipper avgaskrav och lägre pris på ET.


4 146 Inlägg
11 maj 2013
#4
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.

FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.

Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.


429 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#5
vilken är bäst om man skall trimma så mkt som möjligt men ändå få den genom besiktning utan att dem börjar fundera på att man trimma?

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#6
Ska du trimma över 230 hk så är det FK/FT du ska ha. Att få den igen bes är ju inte svårt. Du skruvar ner bränsle och laddtrycket bara.


429 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#7
okey smile måste man blanda nått i tanken för å få genom värdena om man trimma?

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#8
E85 skadar ju inte men ska du ha mer än 250 hk så lär du ju skaffa bredbandslambda och då ser du ju exakta avgasvärden.


429 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#9
vad är bredbandslambda? vad är de för skillnad mot original?

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#10
jocke-1991 skrev:
vad är bredbandslambda? vad är de för skillnad mot original?

Man kan bla se hur bränsle/luftblandningen är så man kan justera bränsle och laddtryck därefter så man får det optimalt.

Följ lite trimprojekt här på garaget så lär du dig snabbt allt du behöver veta. Hälften av projekten här är ju 7/940 så du lär ju snart hitta en passande projekttråd.

Finns ju budget trimprojekt och folk som plöjer ner 50-100K i motorer med kringutrustning.


429 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#11
okey:-)

415 Inlägg
11 maj 2013
#12
zemet skrev:
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.

FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.

Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.

FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#13
Super40 skrev:
zemet skrev:
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.

FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.

Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.

FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.

B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.

Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället.

Jag har sett på bagaegeluckorna att turboemblemet ser annorlunda ut beroende på om det är ET lr FK.

Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V
Senast redigerat av zemet (11 maj 2013)


415 Inlägg
11 maj 2013
#14
zemet skrev:
Super40 skrev:
zemet skrev:
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.

FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.

Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.

FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.

B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.

Fanns det någon 940 mellan 87 och 89?smile Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället. Så vi hade fel och rätt båda 2smile

Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V

Var har jag fel? wink 940 kom 91 så det är inte konstigt att det saknas info smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

4 146 Inlägg
11 maj 2013
#15
Super40 skrev:
zemet skrev:
Super40 skrev:

FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.

B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.

Fanns det någon 940 mellan 87 och 89?smile Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället. Så vi hade fel och rätt båda 2smile

Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V

Var har jag fel? wink 940 kom 91 så det är inte konstigt att det saknas info smile

Jag läste fel, trodde du påstod att det inte fanns 740 med FT:)


675 Inlägg
12 maj 2013
#16
Super40 skrev:
zemet skrev:
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.

FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.

Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.

FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.

Oljekylningen kom -93.


429 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#17
okey:-)

429 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#18
några mer fördelar och nackdelar med dom olika motorerna? tänker trimma så mkt ja kan utan att få problem på bes:-)
någon som har några siffror på hur mkt effekt ni fått igenom bes? och gärna vad som ä gjort för att nå dit

179 Inlägg
12 maj 2013
#19
Beror ju på vad det är för bil i Grunden också, med tanke på bes.

Terror, världskrig, bränna barn i stora ugnar.

429 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#20
tänkte mig 740 turbo. allternativt 940 turbo


Sök