Ft är fulltrycksturbo Fk är lättrycksturbo dessa motorer sitter i de flesta 940 med turbo Et är 740ins turbo motor med intercooler rätta me om jag har fel nån
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
FT/Fk har oljekylda kolvar och grövre stakar. ET har ganska svaga stakar och ingen oljekylning.
Fördelen med FT/FK kommer när man vill ha 230+ HK. Då håller dom bättre och är bättre lämpade att bygga vidare på eftersom man har oljekylda kolvar och att stakarna orkar med lite längre. Man kan väll ta ut en 280-300 hk utan att öppna motorn vilket man inte kan med ET.
Fördelen med ET är ju eventuellt pris eftersom alla som ska trimma ordentligt vill ha FK/FT eller T5a. Och att ET sitter i 740 före 88 så man slipper allt vad katalysator och avgasvärden heter:)
Det är min uppfattning av vad som skiljer dom åt. Finns säkert dom som säger att man kan ha 350 hk i en oöppnad FT och andra som säger att dom rasar vid 250 HK.
Men om man bortser ifrån siffrorna jag angett som säkert kan diskuteras så är fördelar med FT/FK att dom håller för mer HK och oljekylningen på kolvarna medans man slipper avgaskrav och lägre pris på ET.
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.
FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.
Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.
vad är bredbandslambda? vad är de för skillnad mot original?
Man kan bla se hur bränsle/luftblandningen är så man kan justera bränsle och laddtryck därefter så man får det optimalt.
Följ lite trimprojekt här på garaget så lär du dig snabbt allt du behöver veta. Hälften av projekten här är ju 7/940 så du lär ju snart hitta en passande projekttråd.
Finns ju budget trimprojekt och folk som plöjer ner 50-100K i motorer med kringutrustning.
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.
FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.
Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.
FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.
FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.
Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.
FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.
B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.
Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället.
Jag har sett på bagaegeluckorna att turboemblemet ser annorlunda ut beroende på om det är ET lr FK.
Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.
FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.
Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.
FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.
B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.
Fanns det någon 940 mellan 87 och 89? Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället. Så vi hade fel och rätt båda 2
Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V
Var har jag fel? 940 kom 91 så det är inte konstigt att det saknas info
FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.
B230FT - Elektroniskt insprut, turbo, katalysator. T-kamaxel och 530-topplock. Utvecklade 156 hk och 242 Nm (1987-1989) utvecklade på senare modeller 165 hk och 264 Nm.
Fanns det någon 940 mellan 87 och 89? Hittade infon på wikipedia men jag var helt säker på att det fanns 740 med FK men det var visst FT istället. Så vi hade fel och rätt båda 2
Och nej jag tänker definitivt inte på B234F aka GLT 16V
Var har jag fel? 940 kom 91 så det är inte konstigt att det saknas info
Jag läste fel, trodde du påstod att det inte fanns 740 med FT:)
FK/FT är till 99% samma motor, det enda som skiljer dom åt är wastegaten tror jag. Så byt wastegaten på en FK och du har en FT istället.
FK hittar man i 940 LTT och FT i 940T. Finns även FK i 740 med 160(?) hk. Dom heter bara 740 turbo medans 740 med ET heter 740 Turbo intercoler AKA TIC. ET har 182 hk original.
Så ska man köpa en originalbil och bara chippa den så är nog en ET det bästa valet enligt mig. Men ska man trimma vidare och bygga mer än 220-230 hk så är det bättre med någon annan motor.
FK kom 94 om jag inte minns fel så någon 740 med fk finns inte. Oljekylning kom samtidigt med fkn och tidiga ft har samma stakar som et. Du tänker nog på glt 16valve alla 740 med turbo heter turbo intercooler.
några mer fördelar och nackdelar med dom olika motorerna? tänker trimma så mkt ja kan utan att få problem på bes:-) någon som har några siffror på hur mkt effekt ni fått igenom bes? och gärna vad som ä gjort för att nå dit