4640
Sök

Namninsamling om a-kassan

264 Inlägg
20 december 2006
Finns mycket man kan skriv om den här diskussionen , men det blir nog bara för mycket, kan väl skriva att det är jäävligt svårt för oss arbetslösa nu i svrige, livet är ingen dans direkt..

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 december 2006
Bos skrev:
Finns mycket man kan skriv om den här diskussionen , men det blir nog bara för mycket, kan väl skriva att det är jäävligt svårt för oss arbetslösa nu i svrige, livet är ingen dans direkt..

Bara en tanke, rätta mig om jag har fel.

Men det känns som att det 10 gånger oftare klagas över den förestående sänkningen av a-kassan, än just faktumet att det är "svårt" att bli anställd som arbetslös.

A-kassan är en försäkring och inget permanent sätt att försörja sig på. Det är inte meningen att livet ska vara "lätt" utan arbete.

Jag har full förståelse för att det kan vara jävligt svårt, och i vissa fall närmast hopplöst, att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden, men tittar man lite i den här tråden är det ganska få som diskuterar just det. Det är mest gnäll och gråt om a-kassan, denna heliga institution som aldrig får vidröras.

498 Inlägg
20 december 2006
pUs skrev:
andreas_940 skrev:
Och för femtioelfte gången, de arbetslösa vill inte leva på er som betalar skatt. Du borde som sagt prova att söka ett vanligt jobb utan dina kontakter så får du själv se att det inte är så lätt!

Hörru, andreas.. kontakter "får" man inte. Dom delas inte ut i rikemanskretsar utan kommer helt per automatik om man är en trevlig, social människa som rör sig ute bland andra. Att vara skapligt duktig hjälper också till.

Det är ingenting att klanka på. Kontakter skulle du troligtvis också ha, med en annan inställning.

Jo de flesta har faktiskt någon typ av kontakter, det är inget med de utan grejjen var den att jobb idagens läge får man till stor del av att man just har kontakter.

Och även om man söker ett jobb genom kontakter så behöver man ju inte få ett jobb för det, då företaget i fråga inte anställer någon just då?

Men då var grejjen också att alla som fått jobb just genom kontakter (inget fel med de) skulle själva se att det inte är så lätt när man faktiskt sökte genom ams.

264 Inlägg
20 december 2006
pUs skrev:
Bos skrev:

Men det känns som att det 10 gånger oftare klagas över den förestående sänkningen av a-kassan, än just faktumet att det är "svårt" att bli anställd som arbetslös.

A-kassan är en försäkring och inget permanent sätt att försörja sig på. Det är inte meningen att livet ska vara "lätt" utan arbete.

Jag har full förståelse för att det kan vara jävligt svårt, och i vissa fall närmast hopplöst, att ta sig tillbaka in på arbetsmarknaden, men tittar man lite i den här tråden är det ganska få som diskuterar just det. Det är mest gnäll och gråt om a-kassan, denna heliga institution som aldrig får vidröras.

instämmer

63 Inlägg
20 december 2006
pUs skrev:
Bos skrev:

Kan hålla med dej lite där ja (om jag får) ;-)

Det största problemet, är att det drabbar så många som är anställda  under en period på tex: 7-10 mån, och enu hårdare om dom tjänar dåligt.
Men visst kan man prova lite nytt, men det får man inte gå till överdrift. Sticker ju i ögonen när man skär ner på saker, där vissa ska tjäna på det, och vissa inte (Och ni vet vilka). Men det är ju så, livet är orättvist ibland, och ibland inte.

Varför inte köra Kombi ;-)

lundwall
20 december 2006
Det finns idag ca 40.000 lediga jobb i SVerige, varav minst 10.000 kan sökas av "vemsomhelst". Jag förstår verkligen inte problemet. Är du inte kompetent nog, ryck dig i kragen och skaffa en utbildning. Det är gratis i det här landet.

498 Inlägg
20 december 2006
lundwall skrev:
Det finns idag ca 40.000 lediga jobb i SVerige, varav minst 10.000 kan sökas av "vemsomhelst". Jag förstår verkligen inte problemet. Är du inte kompetent nog, ryck dig i kragen och skaffa en utbildning. Det är gratis i det här landet.

Jo men ska du söka ett jobb utan krav på utbildning så ska du helst inte ha någon utbildning alls!! för har du en utbildning är du inte intressant för personen/företaget som anställer. Då de vet att så fort du hittar ett bättre jobb så sticker du!

bitter besserwisser
644 Inlägg
20 december 2006
Något som är jävligt intressant.

farsan håller på att söka lagerpersonal till firman.
torsdag och lördag ligger annonsen ute i tidningen och en massa svar börjar strömma in.
ALLA sökande har redan ett jobb. allt i från präster till tandsköteskor söker, och detta är sant.
Måndag: farsan lägger ut annonsen på platsbanken (arbetsförmedligens sida) och fler svar kommer dock så är det nu nästan bara svar från personer utan jobb. underligt eftersom alla som är arbetslösa kämpar så efter att få ett jobb.
diverse kul ansökningar kommer allt ifrån riktiga och seriösa till endast ett löst CV utan tex info om vad man är för person. från arbetsförmedlingen kommer för det mesta helt värdelösa CVn.
när far läser sådana här sketna CV från folk som helt enkelt inte VILL ha ett jobb så blir han förbannad, och även jag. men min far gillar att hämnas på sådana systemutsugare eller statsparasiter, han ringer upp dem när han kommer till jobbet ca 0700 och när en trött arbetslös svarar så säger far att han vill att personen skall komma på en intervjuv. tro mig han har fått många konstiga svar. ett ex är: "varför måste du ringa mig för? jag ska ju snart börja en svetskurs, kan du inte bara ringa nästa på din lista istället?"

stackars alla som lider så mycket och inte har jobb för ALLA kämpar ju verkligen..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

498 Inlägg
20 december 2006
niclas_swe skrev:

torsdag och lördag ligger annonsen ute i tidningen och en massa svar börjar strömma in.
ALLA sökande har redan ett jobb. allt i från präster till tandsköteskor söker, och detta är sant.
Måndag: farsan lägger ut annonsen på platsbanken (arbetsförmedligens sida) och fler svar kommer dock så är det nu nästan bara svar från personer utan jobb. underligt eftersom alla som är arbetslösa kämpar så efter att få ett jobb.
diverse kul ansökningar kommer allt ifrån riktiga och seriösa till endast ett löst CV utan tex info om vad man är för person. från arbetsförmedlingen kommer för det mesta helt värdelösa CVn.
när far läser sådana här sketna CV från folk som helt enkelt inte VILL ha ett jobb så blir han förbannad, och även jag. men min far gillar att hämnas på sådana systemutsugare eller statsparasiter, han ringer upp dem när han kommer till jobbet ca 0700 och när en trött arbetslös svarar så säger far att han vill att personen skall komma på en intervjuv. tro mig han har fått många konstiga svar. ett ex är: "varför måste du ringa mig för? jag ska ju snart börja en svetskurs, kan du inte bara ringa nästa på din lista istället?"

stackars alla som lider så mycket och inte har jobb för ALLA kämpar ju verkligen..

Men angående CV, om man skickar in CV till ett företag, hur vill ni då ha det?
Det jag menar är, ska man skriva hela sin livshistoria i mailet eller bifoga ett dokument där man skriver om sig själv och drar upp betyg osv?? och  sedan bara skriva några rader i mailet och hänvisa till de bifogade filerna??

Och självklart finns de de som fuskar och inte vill jobba det går inte att komma ifrån.
Men som sagt de flesta vill ha jobb.

264 Inlägg
20 december 2006
lundwall skrev:

Jasså, är utbildning gratis altså, konstigt att jag får betala för min själv då!

bitter besserwisser
644 Inlägg
20 december 2006
andreas_940 skrev:
niclas_swe skrev:

Men angående CV, om man skickar in CV till ett företag, hur vill ni då ha det?
Det jag menar är, ska man skriva hela sin livshistoria i mailet eller bifoga ett dokument där man skriver om sig själv och drar upp betyg osv?? och  sedan bara skriva några rader i mailet och hänvisa till de bifogade filerna??

Och självklart finns de de som fuskar och inte vill jobba det går inte att komma ifrån.
Men som sagt de flesta vill ha jobb.

självklart så ska man inte skriva sin livshistoria. men ett par rader som förklarar vem man är osv är på sin plats. sen bifogar man CV:n för sig.
man skriver inte iaf sitt namn radar upp 3 jobb och sitt nummer.
men de arbetslösa på arbetsförmedlingen går ju kurser om hur man söker jobb. så det bör de veta..
jag menar va fan det fick man ju lära sig på gymnasiet.
Senast redigerat av niclas_swe (20 december 2006)

Niclas Magnusson

bitter besserwisser
644 Inlägg
20 december 2006
Bos skrev:
lundwall skrev:

Jasså, är utbildning gratis altså, konstigt att jag får betala för min själv då!

ja min utbildning på Universitet betalar jag inget för..men materialet som man kan behöva.
men som sagt inte ett öre för undervisningen. vad pluggar du då som du måste pröjsa för?

Niclas Magnusson

264 Inlägg
20 december 2006
Nej men af säger att dom inte betalar några utbildningar för mej, för att dom säger att det finns jobb att söka ist..   så då blir det ju ingen utbildning liksom..

498 Inlägg
20 december 2006
niclas_swe skrev:
Bos skrev:
lundwall skrev:

ja min utbildning på Universitet betalar jag inget för..men materialet som man kan behöva.
men som sagt inte ett öre för undervisningen. vad pluggar du då som du måste pröjsa för?

Iom att du betalar för din kursliteratur så är det ju inte gratis som lundwall säger!!

bitter besserwisser
644 Inlägg
20 december 2006
kom inte med det där " It ain't no such thing as a free lunch" snacket! kurslitteraturen finns ju att låna! kompendier osv är inga måsten. de underlättar bara för dig och din inlärning!

Niclas Magnusson

498 Inlägg
20 december 2006
niclas_swe skrev:
kom inte med det där " It ain't no such thing as a free lunch" snacket! kurslitteraturen finns ju att låna! kompendier osv är inga måsten. de underlättar bara för dig och din inlärning!

Jo helt klart, men det jag menade var ju att man kan inte säga att en utbilldning är gratis om man får betala för den... jag vet inte vad kursliteratur kan kosta.. men det är säkerligen inte hela världen precis!!

svetsare
119 Inlägg
20 december 2006
in liten fråga bara.
tycker ni att det är rätt att regeringen höjer akassan + att man måste vara med i akassan.
själv tycker jag att det är helt åt hellvete.
men som en liten kompromiss ska jag gå ut svenska kyrkan.
då sparar jag 3000 kr om året.

jobbar som svetsare.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
andreas_940 skrev:
niclas_swe skrev:

Jo helt klart, men det jag menade var ju att man kan inte säga att en utbilldning är gratis om man får betala för den... jag vet inte vad kursliteratur kan kosta.. men det är säkerligen inte hela världen precis!!

Till min förra delkurs gick böckerna på 1300 spänn och då skippade jag ett kompendie. Det finns 2 max 3 ex av kursböckerna på bibblan för utlåning.. dessa är i 9 fall av 10 bokade för evigheter sen och då står man där utan böcker. Om man är över 100 som läser en kurs och det finns ca 2-3 böcker att tillgå, då är enda utvägen att k ö p a böckerna.. that's it. Men men, det får gå ändå. Nu vet ni vad kurslitteratur kan kosta iaf. Beror också på hur många delkurser, vilket ämne det gäller osv för hur många och vilka böcker man behöver.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

498 Inlägg
20 december 2006
jonesono skrev:
andreas_940 skrev:
niclas_swe skrev:

Till min förra delkurs gick böckerna på 1300 spänn och då skippade jag ett kompendie. Det finns 2 max 3 ex av kursböckerna på bibblan för utlåning.. dessa är i 9 fall av 10 bokade för evigheter sen och då står man där utan böcker. Om man är över 100 som läser en kurs och det finns ca 2-3 böcker att tillgå, då är enda utvägen att k ö p a böckerna.. that's it. Men men, det får gå ändå. Nu vet ni vad kurslitteratur kan kosta iaf. Beror också på hur många delkurser, vilket ämne det gäller osv för hur många och vilka böcker man behöver.

Mmm ja de va inte farligt men men!

63 Inlägg
20 december 2006
bullen30 skrev:
in liten fråga bara.
tycker ni att det är rätt att regeringen höjer akassan + att man måste vara med i akassan.
själv tycker jag att det är helt åt hellvete.
men som en liten kompromiss ska jag gå ut svenska kyrkan.
då sparar jag 3000 kr om året.

jobbar som svetsare.

Var ska pengarna annar komma in till de "rika", så den kan sänka skatten?
De blev riktigt skitis, när de kryphålet kom upp :-)

Jobbar som Målare, så det får fan bli som din inriktning, att skippa kyrkan. För gud tror jag endå inte på.

Varför inte köra Kombi ;-)

Sök