3634
Sök

Byte B230FD till B230 FT

39 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
HEJ!
Jag tänkte starta ett projekt med min 940. cool
Tanken är att jag skall byta motor från min tråkiga B230FD sugis till en B230FT som jag vill trimma lite.

Jag har lite frågor kring detta då jag inte är så kunnig på området och genomför detta projekt för att lära mig.

Jag vill ha ca:200 HK i nya motorn, tror den har 160 original.

Vad måste jag byta mer än motorn? (bortsett från boxar)
Typ koppling/växellåda?
Förlänga lmm kabeln?
Spridarmotstånd?


Vilket är det billigaste/bästa sättet att få upp FT motorn till 200hk? (har hört att bättre andning och avgas gör tricket men jag tycker att det låter lite otroligt.)

Vad har ni att rekommendera?

Att byta till T5 är inte ett alternativ, då jag inte vill modifiera hela bilen.

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
11 maj 2013
#2
Vill du ha ca 200hk kastar du bara på turbo på den motorn du har nu, och byter boxar.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

39 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#3
_Performance_ skrev:
Vill du ha ca 200hk kastar du bara på turbo på den motorn du har nu, och byter boxar.

Är det så lätt?
Typ byta topp från en 230FT + boxar?
Pallar allt annat med det?
Hur blir det Kompressionen, skall inte den vara lägre vid turbo? Eller löser toppen det?

Okunnig som sagt. hmm
Senast redigerat av lill-svensken (11 maj 2013)

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

4 154 Inlägg
11 maj 2013
#4
FT har väll 195 hk original. Så jag hade bara bytt till den motorn och sedan chippat den:) Jag tror inte din växellåda håller ifall det inte sitter M90 på den. Så ny låda och koppling är att rekommendera.


39 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#5
zemet skrev:
FT har väll 195 hk original. Så jag hade bara bytt till den motorn och sedan chippat den:) Jag tror inte din växellåda håller ifall det inte sitter M90 på den. Så ny låda och koppling är att rekommendera.

Okej, visste inte att den hade 195 original, har alla årsmodeller det?
Hur vet jag vilken växellåda jag har? Skulle gissa gå att jag har M47 eller liknande?

B240FT från 96 har jag hört skall ha oljekylda kolvar eller liknande? -Är det att rekommendera?

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

4 154 Inlägg
11 maj 2013
#6
lill-svensken skrev:
zemet skrev:
FT har väll 195 hk original. Så jag hade bara bytt till den motorn och sedan chippat den:) Jag tror inte din växellåda håller ifall det inte sitter M90 på den. Så ny låda och koppling är att rekommendera.

Okej, visste inte att den hade 195 original, har alla årsmodeller det?
Hur vet jag vilken växellåda jag har? Skulle gissa gå att jag har M47 eller liknande?

B240FT från 96 har jag hört skall ha oljekylda kolvar eller liknande? -Är det att rekommendera?

Kollade på wikipedia och tydligen hade dom bara 165 hk original. Var nog bara dom som heter turbo+ som hade 195. Bla dom gamla polisbilarna var turbo+.

Men det spelar ingen roll, med chipp och lite avgassystem och luftfilter får du 220 hk ungefär.

http://www.volvoturbo.net/M927.jpg såhär ser m90 ut. Backen längst ner till höger.

M47 har backen längst upp till vänster.

M46 är den med elektronisk overdrive.

Har du M47 så tror jag inte den håller för en 220 hk. Vet inte om den lamellen och tryckplatan ens orkar med 150 hk.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
11 maj 2013
#7
Till att börja med så är detta relativt vanligt förekommande, finns många trådar på ämnet och denna bör ha postats i Motorteknik (Grundläggande). Bara så du vet i framtiden.

Sen så tycker jag att du ska byta ut hela motorn och inte bara hänga på turbon på den befintliga. B230FD har förvisso rätt så lågt kompressionsförhållande original, så det fungerar att bara byta boxar och spridare, men du kommer vilja ha mer att köra med efter ett tag och då är det lämpligare med en hel FT motor (är dessutom smidigare att bara lyfta i ett helt paket än att skruva isär den befintliga motorn).
Jag hade letat reda på hela kabelmattan och bytt ut den personligen, men det du behöver göra är egentligen bara att förlänga LMM kabeln, sedan om du ska ha förkopplingsmotstånd till spridarna beror på om du kommer använda dej av hög- eller låg-ohms spridare. Tar du hela motorn som ett paket ur en donatorbil med insug och allt kommer du behöva förkopplingsmotstånden.

Kan tänka mej att du har M47 lådan till den motorn ja. Du bör åtminstone byta till en M46, eller hellre en M90. Posten med bilden ovan ger en utmärkt beskrivning på hur du skiljer dem åt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
12 maj 2013
#8
m45/m46/m90 håller gått och väl för 200+. Ska du ta komplett ft/fk med original turbo så klarar inte 13c turbon att leverera så mycket. Chipp och avgas och uppställt och du kommer upp i typ 210 hk max..

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

39 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#9
PHrnfeldt skrev:
Till att börja med så är detta relativt vanligt förekommande, finns många trådar på ämnet och denna bör ha postats i Motorteknik (Grundläggande). Bara så du vet i framtiden.

Sen så tycker jag att du ska byta ut hela motorn och inte bara hänga på turbon på den befintliga. B230FD har förvisso rätt så lågt kompressionsförhållande original, så det fungerar att bara byta boxar och spridare, men du kommer vilja ha mer att köra med efter ett tag och då är det lämpligare med en hel FT motor (är dessutom smidigare att bara lyfta i ett helt paket än att skruva isär den befintliga motorn).
Jag hade letat reda på hela kabelmattan och bytt ut den personligen, men det du behöver göra är egentligen bara att förlänga LMM kabeln, sedan om du ska ha förkopplingsmotstånd till spridarna beror på om du kommer använda dej av hög- eller låg-ohms spridare. Tar du hela motorn som ett paket ur en donatorbil med insug och allt kommer du behöva förkopplingsmotstånden.

Kan tänka mej att du har M47 lådan till den motorn ja. Du bör åtminstone byta till en M46, eller hellre en M90. Posten med bilden ovan ger en utmärkt beskrivning på hur du skiljer dem åt.

_Performance_ skrev:
m45/m46/m90 håller gått och väl för 200+. Ska du ta komplett ft/fk med original turbo så klarar inte 13c turbon att leverera så mycket. Chipp och avgas och uppställt och du kommer upp i typ 210 hk max..

Ursäkta för tråden på fel plats.
Okej, då det är alltså m90 som gäller (om jag vill ha mer senare), sitter den på B230FT original?
Det är bara LMM kabel och förkopplingsmotstånd som behövs? -Om jag kör med orginalspridare från FT'n.
Vart finns sådana att köpa?
Läste någonstans att man typ kunde skarva LMM kabeln med lamdakabel?
Bör jag byta till låg ohm eller hög ohm? -Vilket är best? /vad sitter original?/
13C det är alltså orginalturbon? - om jag vill byta till "roligare", vad rekomenderar du då? (eller måste jag förstärka börja förstärka och byta massa grejer då?
Senast redigerat av lill-svensken (12 maj 2013)

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

klabbarpan
3 041 Inlägg
12 maj 2013
#10
Ett förslag är m90 lådan då den pallar väsentöigt mer stryk än m47 tex.
Angående motorbytet, hinka i motorn komplett som den är. Förläng lmm kabeln så den hamnar på rätt sida.  Skall du köra med originalspridarna så krävs motståndet. Motståndet kopplar du in via spridarkontakterna lämpligast. I din 940 så har du redan lh2.4 så det är i princip samma kabelmatta exkl motståndet då.

Bytade ut min fd mot en fk för 3 veckor sedan. Har du frågor och dylikt så fråga på smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
12 maj 2013
#11
lill-svensken skrev:
PHrnfeldt skrev:
Till att börja med så är detta relativt vanligt förekommande, finns många trådar på ämnet och denna bör ha postats i Motorteknik (Grundläggande). Bara så du vet i framtiden.

Sen så tycker jag att du ska byta ut hela motorn och inte bara hänga på turbon på den befintliga. B230FD har förvisso rätt så lågt kompressionsförhållande original, så det fungerar att bara byta boxar och spridare, men du kommer vilja ha mer att köra med efter ett tag och då är det lämpligare med en hel FT motor (är dessutom smidigare att bara lyfta i ett helt paket än att skruva isär den befintliga motorn).
Jag hade letat reda på hela kabelmattan och bytt ut den personligen, men det du behöver göra är egentligen bara att förlänga LMM kabeln, sedan om du ska ha förkopplingsmotstånd till spridarna beror på om du kommer använda dej av hög- eller låg-ohms spridare. Tar du hela motorn som ett paket ur en donatorbil med insug och allt kommer du behöva förkopplingsmotstånden.

Kan tänka mej att du har M47 lådan till den motorn ja. Du bör åtminstone byta till en M46, eller hellre en M90. Posten med bilden ovan ger en utmärkt beskrivning på hur du skiljer dem åt.

_Performance_ skrev:
m45/m46/m90 håller gått och väl för 200+. Ska du ta komplett ft/fk med original turbo så klarar inte 13c turbon att leverera så mycket. Chipp och avgas och uppställt och du kommer upp i typ 210 hk max..

Ursäkta för tråden på fel plats.
Okej, då det är alltså m90 som gäller (om jag vill ha mer senare), sitter den på B230FT original?
Det är bara LMM kabel och förkopplingsmotstånd som behövs? -Om jag kör med orginalspridare från FT'n.
Vart finns sådana att köpa?
Läste någonstans att man typ kunde skarva LMM kabeln med lamdakabel?
Bör jag byta till låg ohm eller hög ohm? -Vilket är best? /vad sitter original?/
13C det är alltså orginalturbon? - om jag vill byta till "roligare", vad rekomenderar du då? (eller måste jag förstärka börja förstärka och byta massa grejer då?

Ingen fara med tråden i fel underforum, se bara till att göra rätt i framtiden. Är ju lite luddiga rubriker på underforumen också. Vad som är avancerat för mej kan ju vara enkelt för någon annan. Enklast är att se till hur vanligt det du frågar om är och rätta sej efter det. smile

Jag kan ju bara berätta hur jag skulle gjort i ditt fall.

Ordna en donatorbil, en krockskadad eller utrostad så den är billig. Du sparar inga pengar på att handla delarna lösa var för sej, åtminstone inte om man tittar till blocketpriser och vad de tar på skroten för grejerna. Ta hela motorpaketet med insug och alltsammans och lyft över. Då sitter ju spridarna från den motorn redan på och allting stämmer gentemot boxarna osv, lösa spridare i Sverige drar iväg lite i pris och det blir några tusenlappar för allihopa om du ska köpa dem nya. Då behöver du även ett förkopplingsmotstånd. Finns ju i donatorbilen isf, men annars brukar skrotarna bara ta någon hundralapp för dem.

M90 är den låda jag hade kört med. Med svetsad synkring på 3an står de pall för åtminstone 250 - 300 hk beroende på hur hårt du spöar lådan. Och när du ändå håller på så sätt i en starkare koppling. De som sitter original brukar börja slira med chip och uppställt ladd efter ett tag.

LMM kabeln bör ju gå att skarva med skarvhylsor och vanlig RK kabel, sånt köper du hos närmsta elektriker, eller på typ biltema och liknande butiker..

Låg ohm spridare sitter det original på FTn och hur långt de räcker törs ja inte svara på men för ett chip och 1bars laddtryck räcker de.

13C sitter original. Finns många olika alternativ att byta till för att få ut lite mera effekt men jag har dålig koll på vad du bör använda dej av, men googlar du så hittar du garanterat. Är ju inte unikt på någotvis att trimma B230FT, vilket har sin fördelar smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#12
nixon89 skrev:
Ett förslag är m90 lådan då den pallar väsentöigt mer stryk än m47 tex.
Angående motorbytet, hinka i motorn komplett som den är. Förläng lmm kabeln så den hamnar på rätt sida.  Skall du köra med originalspridarna så krävs motståndet. Motståndet kopplar du in via spridarkontakterna lämpligast. I din 940 så har du redan lh2.4 så det är i princip samma kabelmatta exkl motståndet då.

Bytade ut min fd mot en fk för 3 veckor sedan. Har du frågor och dylikt så fråga på smile

PHrnfeldt skrev:
lill-svensken skrev:
PHrnfeldt skrev:
Till att börja med så är detta relativt vanligt förekommande, finns många trådar på ämnet och denna bör ha postats i Motorteknik (Grundläggande). Bara så du vet i framtiden.

Sen så tycker jag att du ska byta ut hela motorn och inte bara hänga på turbon på den befintliga. B230FD har förvisso rätt så lågt kompressionsförhållande original, så det fungerar att bara byta boxar och spridare, men du kommer vilja ha mer att köra med efter ett tag och då är det lämpligare med en hel FT motor (är dessutom smidigare att bara lyfta i ett helt paket än att skruva isär den befintliga motorn).
Jag hade letat reda på hela kabelmattan och bytt ut den personligen, men det du behöver göra är egentligen bara att förlänga LMM kabeln, sedan om du ska ha förkopplingsmotstånd till spridarna beror på om du kommer använda dej av hög- eller låg-ohms spridare. Tar du hela motorn som ett paket ur en donatorbil med insug och allt kommer du behöva förkopplingsmotstånden.

Kan tänka mej att du har M47 lådan till den motorn ja. Du bör åtminstone byta till en M46, eller hellre en M90. Posten med bilden ovan ger en utmärkt beskrivning på hur du skiljer dem åt.

_Performance_ skrev:
m45/m46/m90 håller gått och väl för 200+. Ska du ta komplett ft/fk med original turbo så klarar inte 13c turbon att leverera så mycket. Chipp och avgas och uppställt och du kommer upp i typ 210 hk max..

Ursäkta för tråden på fel plats.
Okej, då det är alltså m90 som gäller (om jag vill ha mer senare), sitter den på B230FT original?
Det är bara LMM kabel och förkopplingsmotstånd som behövs? -Om jag kör med orginalspridare från FT'n.
Vart finns sådana att köpa?
Läste någonstans att man typ kunde skarva LMM kabeln med lamdakabel?
Bör jag byta till låg ohm eller hög ohm? -Vilket är best? /vad sitter original?/
13C det är alltså orginalturbon? - om jag vill byta till "roligare", vad rekomenderar du då? (eller måste jag förstärka börja förstärka och byta massa grejer då?

Ingen fara med tråden i fel underforum, se bara till att göra rätt i framtiden. Är ju lite luddiga rubriker på underforumen också. Vad som är avancerat för mej kan ju vara enkelt för någon annan. Enklast är att se till hur vanligt det du frågar om är och rätta sej efter det. smile

Jag kan ju bara berätta hur jag skulle gjort i ditt fall.

Ordna en donatorbil, en krockskadad eller utrostad så den är billig. Du sparar inga pengar på att handla delarna lösa var för sej, åtminstone inte om man tittar till blocketpriser och vad de tar på skroten för grejerna. Ta hela motorpaketet med insug och alltsammans och lyft över. Då sitter ju spridarna från den motorn redan på och allting stämmer gentemot boxarna osv, lösa spridare i Sverige drar iväg lite i pris och det blir några tusenlappar för allihopa om du ska köpa dem nya. Då behöver du även ett förkopplingsmotstånd. Finns ju i donatorbilen isf, men annars brukar skrotarna bara ta någon hundralapp för dem.

M90 är den låda jag hade kört med. Med svetsad synkring på 3an står de pall för åtminstone 250 - 300 hk beroende på hur hårt du spöar lådan. Och när du ändå håller på så sätt i en starkare koppling. De som sitter original brukar börja slira med chip och uppställt ladd efter ett tag.

LMM kabeln bör ju gå att skarva med skarvhylsor och vanlig RK kabel, sånt köper du hos närmsta elektriker, eller på typ biltema och liknande butiker..

Låg ohm spridare sitter det original på FTn och hur långt de räcker törs ja inte svara på men för ett chip och 1bars laddtryck räcker de.

13C sitter original. Finns många olika alternativ att byta till för att få ut lite mera effekt men jag har dålig koll på vad du bör använda dej av, men googlar du så hittar du garanterat. Är ju inte unikt på någotvis att trimma B230FT, vilket har sin fördelar smile

Allright, nu har jag lite mera kött på bena när det gäller detta. Börjar klia i fingrarna ordentligt nu!

Hittade denna på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_9 … 11&w=1
Skall åka och titta på den snarast. (dock en automat.) (Kanske skall vänta till jag hittar perfekta donatorbilen.)

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_7 … 3.htm?sa=1

Nixon89: Vad kostade hela ditt kalas till motorbyte?

Är 16Ventilers samma sak som FT?

Så dessa spridarmotstånd sitter på FT'n original? I så fall lyfter jag bara över det också?
Senast redigerat av lill-svensken (13 maj 2013)

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
#13
Jag gav 5000 för hela drivlinan med allt. Spridar motståndet sitter på vänster inneskärm. 2 torx samt ett kabelstycke


39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#14
nixon89 skrev:
Jag gav 5000 för hela drivlinan med allt. Spridar motståndet sitter på vänster inneskärm. 2 torx samt ett kabelstycke

Fan va gött!
Det låter otroligt bra!
Köpte du en hel donator bil då?

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
#15
Jupp gjorde jag. Jag använde mptor låda, växellådsfästa, växel länkaget, kardanen, stora kylaren med fläkt, ic, motorfästen då de ej är samma, original dp boxarna flyttades över och motstånd.


39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#16
nixon89 skrev:
Jupp gjorde jag. Jag använde motor låda, växellådsfästa, växel länkaget, kardanen, stora kylaren med fläkt, ic, motorfästen då de ej är samma, original dp boxarna flyttades över och motstånd.

Var du tvungen att svetsa motorfästena/växellådsfästena?

DP-boxar? Styrboxar?

Kardan är bolton?

Läste att din motor rasade i förrgår, beklagar sorgen. Vad hände?

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
#17
Nej tog tilhörande fästen till fk då den har de hydrauliska fästena, dp och boxarna till styrsystemet menar jag smile bränsleboxen sitter vid passagerar fötterna samt tändboxen vid rattstången.

Kardanen är bolt on ja smile

Vevlager som gett sig sad bygger om den till 16v nu wink


39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#18
nixon89 skrev:
Nej tog tilhörande fästen till fk då den har de hydrauliska fästena, dp och boxarna till styrsystemet menar jag smile bränsleboxen sitter vid passagerar fötterna samt tändboxen vid rattstången.

Kardanen är bolt on ja smile

Vevlager som gett sig sad bygger om den till 16v nu wink

Jaha, kommer jag få samma problem? =/

Skönt med bolton. smile

Detta med oljekylda kolvar, är det något att ha?
Detta skall finnas på blocken från 96 har jag hört.

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
#19
Samma problem? Med lagrena menar du? Omöjligt att svara på. Min hade gått 45000 mil. Tappade oljetryck och då gick ett lager.
Allt annat är bolt on smile


39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#20
nixon89 skrev:
Samma problem? Med lagrena menar du? Omöjligt att svara på. Min hade gått 45000 mil. Tappade oljetryck och då gick ett lager.
Allt annat är bolt on smile

Jaha, då förstår jag.

Du verkar veta mycket, kan inte du höra dig omkring om det finns någon som har en donatorbil med rätt grejer?
Ev. kolla runt lite. Vet ju inte vad jag letar efter riktigt, vad är det för skillnad på 16V och en vanlig FT T ex. ?

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3


Sök