lill-svensken skrev:
PHrnfeldt skrev:
Till att börja med så är detta relativt vanligt förekommande, finns många trådar på ämnet och denna bör ha postats i Motorteknik (Grundläggande). Bara så du vet i framtiden.
Sen så tycker jag att du ska byta ut hela motorn och inte bara hänga på turbon på den befintliga. B230FD har förvisso rätt så lågt kompressionsförhållande original, så det fungerar att bara byta boxar och spridare, men du kommer vilja ha mer att köra med efter ett tag och då är det lämpligare med en hel FT motor (är dessutom smidigare att bara lyfta i ett helt paket än att skruva isär den befintliga motorn).
Jag hade letat reda på hela kabelmattan och bytt ut den personligen, men det du behöver göra är egentligen bara att förlänga LMM kabeln, sedan om du ska ha förkopplingsmotstånd till spridarna beror på om du kommer använda dej av hög- eller låg-ohms spridare. Tar du hela motorn som ett paket ur en donatorbil med insug och allt kommer du behöva förkopplingsmotstånden.
Kan tänka mej att du har M47 lådan till den motorn ja. Du bör åtminstone byta till en M46, eller hellre en M90. Posten med bilden ovan ger en utmärkt beskrivning på hur du skiljer dem åt.
_Performance_ skrev:
m45/m46/m90 håller gått och väl för 200+. Ska du ta komplett ft/fk med original turbo så klarar inte 13c turbon att leverera så mycket. Chipp och avgas och uppställt och du kommer upp i typ 210 hk max..
Ursäkta för tråden på fel plats.
Okej, då det är alltså m90 som gäller (om jag vill ha mer senare), sitter den på B230FT original?
Det är bara LMM kabel och förkopplingsmotstånd som behövs? -Om jag kör med orginalspridare från FT'n.
Vart finns sådana att köpa?
Läste någonstans att man typ kunde skarva LMM kabeln med lamdakabel?
Bör jag byta till låg ohm eller hög ohm? -Vilket är best? /vad sitter original?/
13C det är alltså orginalturbon? - om jag vill byta till "roligare", vad rekomenderar du då? (eller måste jag förstärka börja förstärka och byta massa grejer då?
Ingen fara med tråden i fel underforum, se bara till att göra rätt i framtiden. Är ju lite luddiga rubriker på underforumen också. Vad som är avancerat för mej kan ju vara enkelt för någon annan. Enklast är att se till hur vanligt det du frågar om är och rätta sej efter det.
Jag kan ju bara berätta hur jag skulle gjort i ditt fall.
Ordna en donatorbil, en krockskadad eller utrostad så den är billig. Du sparar inga pengar på att handla delarna lösa var för sej, åtminstone inte om man tittar till blocketpriser och vad de tar på skroten för grejerna. Ta
hela motorpaketet med insug och alltsammans och lyft över. Då sitter ju spridarna från den motorn redan på och allting stämmer gentemot boxarna osv, lösa spridare i Sverige drar iväg lite i pris och det blir några tusenlappar för allihopa om du ska köpa dem nya. Då behöver du även ett förkopplingsmotstånd. Finns ju i donatorbilen isf, men annars brukar skrotarna bara ta någon hundralapp för dem.
M90 är den låda jag hade kört med. Med svetsad synkring på 3an står de pall för åtminstone 250 - 300 hk beroende på hur hårt du spöar lådan. Och när du ändå håller på så sätt i en starkare koppling. De som sitter original brukar börja slira med chip och uppställt ladd efter ett tag.
LMM kabeln bör ju gå att skarva med skarvhylsor och vanlig RK kabel, sånt köper du hos närmsta elektriker, eller på typ biltema och liknande butiker..
Låg ohm spridare sitter det original på FTn och hur långt de räcker törs ja inte svara på men för ett chip och 1bars laddtryck räcker de.
13C sitter original. Finns många olika alternativ att byta till för att få ut lite mera effekt men jag har dålig koll på vad du bör använda dej av, men googlar du så hittar du garanterat. Är ju inte unikt på någotvis att trimma B230FT, vilket har sin fördelar