NiKeMaN skrev:
marcus0510 skrev:
Korsen skrev:
precis som jag skrev... det går fortare med en roterande, men det går med en oscillerande med...
ett tips om du inte redan är medlem på bilvårdsforum, där finns det en hel del människor som kör med dessa billiga dubbelhuvade maskiner... jag har en roterande flex 3403 , men min oscillerande har nästintill lika bra avverkning, och helt säker om man kör över veck och kanter, jag brukar kompensera med lite grövre medel och aggresivare trissor om objektet är dåligt... dessutom slipper man dessa hologram ( jo det finns folk som kan hantera en roterande riktigt bra och inte får några ) som kan uppstå..
t.ex en clasohlson maskin dubbelhuvud 3200-7000 svängningar/oscilleringar ( INTE VARV) per minut, Optipad trissor och Menzerna FG400 så plockar man bort rejält med grövre repor, men på ett säkert sätt som tar lite längre tid
I respectfully disagree
Känns bara onödigt att polera med dubbelmaskin.. Jag ser inget positivt med det.
Man får trycka hårdare, köra hårdare, längre och resultat blir enligt mig inte i närheten av lika bra.
Lägga ut lackskydd och finpolera i all ära, men annars blir det roterande..
Självklart ska man inte ge sig på roterande om man inte kan med det 100%.
Men när man behärskar det fullt ut känns allt annat bara slöseri med tid.
Och då återkommer vi till det tråden handlar om. Alltså en kille med i princip obefintlig erfarenhet och absolut ingen kunskap i ämnet.
Är det då rätt att rekommendera en enkeltrissa till en sådan person? Risken att han polerar sönder sin lack är 110%. Samma jobb KAN i princip göras med en dubbeltrissig och risken att förstöra lacken då är 0%.
Vilket verkar bäst för en nybörjare?
Tycker inte heller att du ska dissa dubbeltrissemaskin för proffsbruk då en TopTool med Optipads avverkar GRYMT bra.
Jag har väl inte sagt att han ska använda en enkelmaskin ?
TopTool är som jag skrev en klass i sig, men nej jag tror inte den kan klara lika mycket som en enkelmaskin.
Är bara allmänt trött på att alla ska sitta och prata upp dubbelmaskiner bara för dom inte behärskar en roterande.
Eftersom 80% av rekondvärlden använder medel med fillers så är säkert många nöjda med dubbelmaskin..
Jag kan också trolla med en stenkross från Jula och Mirror Image..
Vill man stå och trycka sönder axlarna med en dubbelpuck av valfritt märke istället för att bara gå på med en tung roterande får dom väl göra det. Sjukt onödigt enligt en annan. Vet ingen seriös polerare som använder dubbelpuck som främsta maskin. Som jag även skrivit tidigare på räcker det med dubbelmaskin på många finare lacker, men riktiga polerjobb gör man inte med dubbel.
Jag tror inte vi kommer tillbaka till Topic snabbare för det kommer in ytterligare en människa till med motargument ?
Vad sägs som att bara lägga ner, tyck vad ni vill så tycker jag vad jag vill