3433
Sök

Frågor ang. biltrailer

8 883 Inlägg
6 juni 2013
Rookztr skrev:
Hamilton skrev:
Du får ALDRIG dra mer än vad MAX släpvagnsvikten i registreringsbeviset säger!
I ett inlägg skriver du  Max släpvagnsvikt, kg: 2300 och det är det som gäller oavsett vad det står på körkortet.

Fattar inte att det här med körkort och släp ska vara ett så stort problem, då allt står i regbeviset.....

Nu har jag dock inte papperet i handen, men på Transportstyrelsen så står bara följande:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 950

Vart kommer BE-behörighet in i bilden? Hur mycket får jag dra med BE kort? då detta inte står på hemsidan.
Men ska kolla papperna på bilen i morgon.

Men det du säger verkar ju inte rätt heller.
Som jag sa så får bilen dra max 2300kg, men jag får väl inte dra det på ett B kort? utan måste då ha BE?

Självklart får du inte dra 2300kg med B-behörighet....

Fotograf på tierpidag.se

772 Inlägg
6 juni 2013
Släpvagnsdragares Guide.

Först kollar du vad du har för körkort.
Har du bara B så kollar du under "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" på bilens registreringsbevis för att ta reda på vad du får dra exakt med det körkort du har och med den bilen.
Efter det så kollar du "Max släpvagnsvikt, kg:" där får du reda på vad kroken och bilen är klassad för, alltså för hur mycket vikt dragkroken klarar av.

Om "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" är högre så får du med endast B körkort dra mer än vad dragkroken klarar av. Vilket betyder att om du drar mer än vad dragkroken klarar av så riskerar du att något går sönder och att försäkring kanske inte kommer gälla.

Om "Max släpvagnsvikt, kg:" är högre än "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" så betyder det att dragkroken och bilen klarar av att dra så mycket, men det får du inte göra om du endast har B körkort för att då kommer du över den lagliga totalvikten på bil och släp som ligger på 3500kg totalt.

Om du har BE körkort så betyder det att totalvikten på bilen får högst vara 3500kg och totalvikten för eventuella släp får vara max 3500kg.
Det betyder INTE att om du har en bil med totalvikt på 2000kg så får du dra ett släp som väger 5000kg

MEN det är fortfarande "Max släpvagnsvikt, kg:" som gäller här. Eftersom det är vad bilen och dragkroken är klassade tillsammans för.

NYTT
Är posten "Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg:". Detta ska INTE blandas ihop med BE körkort som är något annat.
Utan detta är en ny körkorts kombination som kallas för "Utökad B-behörighet" där fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt överstiger 3,5 ton men inte 4,25 ton får köras.
För att få detta ska du göra teori och uppkörning för just  "Utökad B-behörighet".

Så om du har BE körkort så måste du själv kolla om du får dra den fordonskombination som du tänkt använda. En BE post på vad du får dra finns inte eftersom här gäller endast regeln "Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton."

Så ditt exempel med Renault Master får du köra med BE körkort och dra ett släp med en totalvikt av högst 2300kg eftersom det är vad som står under "Max släpvagnsvikt, kg: 2300" på Renaultens registrerings bevis.

Det bästa är dock att kolla upp ett släp och sen använda sig av detta:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx
Senast redigerat av PoulZen (6 juni 2013)

* Voff voff *
10 635 Inlägg
6 juni 2013
PoulZen skrev:
Släpvagnsdragares Guide.

Först kollar du vad du har för körkort.
Har du bara B så kollar du under "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" på bilens registreringsbevis för att ta reda på vad du får dra exakt med det körkort du har och med den bilen.
Efter det så kollar du "Max släpvagnsvikt, kg:" där får du reda på vad kroken och bilen är klassad för, alltså för hur mycket vikt dragkroken klarar av.

Om "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" är högre så får du med endast B körkort dra mer än vad dragkroken klarar av. Vilket betyder att om du drar mer än vad dragkroken klarar av så riskerar du att något går sönder och att försäkring kanske inte kommer gälla.

Om "Max släpvagnsvikt, kg:" är högre än "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:" så betyder det att dragkroken och bilen klarar av att dra så mycket, men det får du inte göra om du endast har B körkort för att då kommer du över den lagliga totalvikten på bil och släp som ligger på 3500kg totalt.

Om du har BE körkort så betyder det att totalvikten på bilen får högst vara 3500kg och totalvikten för eventuella släp får vara max 3500kg.
Det betyder INTE att om du har en bil med totalvikt på 2000kg så får du inte dra ett släp som väger 5000kg

MEN det är fortfarande "Max släpvagnsvikt, kg:" som gäller här. Eftersom det är vad bilen och dragkroken är klassade tillsammans för.

NYTT
Är posten "Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg:". Detta ska INTE blandas ihop med BE körkort som är något annat.
Utan detta är en ny körkorts kombination som kallas för "Utökad B-behörighet" där fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt överstiger 3,5 ton men inte 4,25 ton får köras.
För att få detta ska du göra teori och uppkörning för just  "Utökad B-behörighet".

Så om du har BE körkort så måste du själv kolla om du får dra den fordonskombination som du tänkt använda. En BE post på vad du får dra finns inte eftersom här gäller endast regeln "Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton."

Så ditt exempel med Renault Master får du köra med BE körkort och dra ett släp med en totalvikt av högst 2300kg eftersom det är vad som står under "Max släpvagnsvikt, kg: 2300" på Renaultens registrerings bevis.

Om du tagit BE innan nya reglerna trädde i kraft i år, så finns ingen begränsning på släpvagnsvikten! Dock måste man självklart följa bilens begränsningar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

772 Inlägg
6 juni 2013
Brådhis skrev:
Om du tagit BE innan nya reglerna trädde i kraft i år, så finns ingen begränsning på släpvagnsvikten! Dock måste man självklart följa bilens begränsningar.

//Brådhis

Ja, det finns några undantag. Men för att inte krångla till det så tog jag inte med detta, eftersom TS bara har B.

22 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
PoulZen skrev:

Det är precis detta jag gjort.
Men börjar förstå det mesta nu, blir att uppgradera till BE inom kort, synd att man låg på latsidan och inte fixade innan dessa nya regler.

5 126 Inlägg
6 juni 2013
Tycker det är ganska enkelt med dragvikter så länge man bara har ett B kort smile bara att läsa på transportstyrelsen eller i reggbeviset. Fast funderar själv på att ta utökat för och få dra 40 kg mer med mercan smile då får jag dra 1580kg i stället för 1540 som ja får dra nu. Detta för att ja hittat en del husvagnar med totalvikt på 1550 -.-

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök