2539
Sök

Volvo 744 GLE -86 Går "ryckigt"

4 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Tjena,

De e så att ja införskaffade en volvo 740 gle -86 för ett par månader sedan.
Och redan innan ja köpte den så sa förra ägarn att Soppapumpen (Den i tanken) är trasig.

Har kollat lite närmare på de där, har kollat säkringar och relän. Dom är hela.
Har även öppnat tanklocket o lyssnat när man drar på startmotorn. Men ja tycker att jag hör pumpen innifrån tanken.

Först o främst, kan de vara möjligt att de är "huvudpumpen" ja hör?
Och sedan, OM de e så att pumpen e hel. Vad kan då de "ryckiga" bero på? Den beter sej oftast så när man har på reserven. Men kan även förekomma då man ha lite mer bensin o accelererar upp hastigt.

Någon som ha en idé så vore ja tacksam.

Forummoderator
26 351 Inlägg
16 maj 2013
Pumpen i tanken kanske har satts igen/håller på och ger upp?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Pumpen i tanken kanske har satts igen/håller på och ger upp?

De har du ju rätt i. Men hur funkar de som. Om man lyfter ur den e de lika bra att byta lr kör man me samma om den e hel? De e trots allt en gammal 740 så man lägger ju inte pengar på den i onödan.

Forummoderator
26 351 Inlägg
16 maj 2013
Någon får rätta mig om jag har fel, men antingen fungerar den felfritt, eller så fungerar den slumpvis - eller så är den stendöd.
Vill man ha en pump som fungerar slumpvis så..visst. Kör på..men jag hade personligen föredragit en som fungerar felfritt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men antingen fungerar den felfritt, eller så fungerar den slumpvis - eller så är den stendöd.
Vill man ha en pump som fungerar slumpvis så..visst. Kör på..men jag hade personligen föredragit en som fungerar felfritt..

Självklart vill jag ha en helt fungerande. Men, äre så att de bara e smuts/tätt så känns de ju som att de e bara o rengöra. O eftersom de bara e en gammal 740 så väljer ja gärna de billigaste alternativet (Så länge de funkar felfritt).

Och om det nu är så att den funkar felfritt (Vilket kanske inte är så jättetroligt) men om.. Vad kan det mer vara som är fel isf?

17 Inlägg
16 maj 2013
Det kan vara spricka/hål i slangen imellan pumpen i tanken och röret i armaturen. Hade ett sådant problem med en gle jag hade.
När man bromsade i korsning och skulle iväg så rykte den.
Sedan gick den slött o ryckningar uppstod nästintill hela tiden. Så mitt tips är att lyfta upp hela armaturen och kika.
Kan även vara så att katalysatorn gått sönder och lagt sig i ljuddämpare mm. De hade jag problem med på rn 240. Varvstopp o släppte gas
så dog motorn. Och ryckningat ibland vid jämn marsfart i 80/90

fullt ös medvetslös, gasa tills de rasa! // Vargen

17 Inlägg
16 maj 2013
Ryckte inte "rykte"

fullt ös medvetslös, gasa tills de rasa! // Vargen

4 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Frostvargen skrev:
Det kan vara spricka/hål i slangen imellan pumpen i tanken och röret i armaturen. Hade ett sådant problem med en gle jag hade.
När man bromsade i korsning och skulle iväg så rykte den.
Sedan gick den slött o ryckningar uppstod nästintill hela tiden. Så mitt tips är att lyfta upp hela armaturen och kika.
Kan även vara så att katalysatorn gått sönder och lagt sig i ljuddämpare mm. De hade jag problem med på rn 240. Varvstopp o släppte gas
så dog motorn. Och ryckningat ibland vid jämn marsfart i 80/90

Precis de där me korsning lät väldigt bekant. Händer varje gång den är på reserven. Bilen dör näst intill av när man börjar gasa igen efter man svängat. Ska ta lös hela armaturen som du sa o kika på den.
Tack så mycket. Ska kolla upp det du nämde!

Sök