Nu med originalchippet i tror inte styrenheten längre att den är trasig och visar vettigare felkoder. En första check gav momentreducering, lambda och för högt laddtryck, det nollades och jag körde på det en vecka och bytte bränslefiltret, fick alla bekanta fel och motorlampan lös så det stod härliga till. Läste ut den felkoden idag och fick då endast för högt laddtryck, något jag inte tror borde ge de fel jag beskrivit?
Jag har 3 fel på bilen:
Det första felet, som jag fick senast idag när jag startade bilen, då dör den bara direkt (startar, upp på tusen varv, direkt ner i döden). Startade om några gånger, sen höll jag lätt på gasen när jag startade för att den inte skulle dö direkt. När den väl inte dog direkt fick jag hålla på gasen lite för att den skulle varva upp, den gjorde lite motstånd, hostade och hade sig. Kring två minuter av att ha tvingat bilen vara i liv räckte det med en omstart så gick den som den skulle igen. Detta händer lite då och då när man startar bilen.
Det andra felet jag får, som säkert kan ha med laddtrycket att göra, är att den sänker bilens effekt ibland (troligtvis för att den får för högt laddtryck?) och gör det svårt att köra om på motorvägen då man kör med typ 140hk eller nått.
Det tredje felet, och det som märks nästan jämt, är tomgången i färd. Efter att ha kört någon minut märker jag att tomgången blir allt lägre, till slut går den ner till 0 när jag kopplar vid exempelvis rondeller/rödljus/korsningar. Då dyker den direkt ned till noll, hostar till och är uppe på tusen, dyker ned till noll, hostar, tusen, om och om igen. Snabb omstart av bilen så håller den tomgången som den skall igen.
Jag har som sagt fått bilen testad för tjuvluft, bytt stift och spolar, satt i originalchip, bytt LMM samt bytt bränslefilter.