Har en S40 T4 modellår 02, 15600 mil, steg 1 trimmad. Den går för det mesta som den ska (dock låg tomgång, 500 varv typ), men ibland när jag startar den märker jag att något inte stämmer. När jag sedan skall accelerera hostar och spottar bilen bara, segar ner sig/tappar kraft och dör (jag brukar stänga av den innan den dör). När jag sedan startar upp den igen så går den oftast som vanligt, eller i något säkerhetsläge där den inte laddar riktigt.
Jag hade sprickor i tändspolarna så jag bytte dem och stiften, men felet uppstod igen ändå.
Felet uppstod senast när bilen var nystartad, jag kände direkt att den inte accelererade från parkeringen som den skulle och när det var dags för 50-väg var det lönlöst att ens försöka. Efter en omstart gick den i slow-mode (funkar men laddar inte riktigt känns det som) och efter en kilometer i det läget och en till omstart gick den som en klocka!
Jag fick en felkod efter den sista omstarten så jag åkte till en vän som har en felkodsavläsare för att bli något visare av det, P0107 var felkoden jag hade (2 gånger). Han hjälpte mig (han är mycket mer kunnig om bilar än vad jag är), vi ryckte ut lite olika givare och körde en liten sväng, blev lite olika felkoder när givarna var urkopplade men inget man kunde märka av när man körde bilen.
Jag hittade
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB … fault.aspx när jag googlade, dess felbeskrivning passar in perfekt på det jag upplevt!
Anytime the MAP sensor signal is low the vehicle will likely have a very difficult time starting.
Other symptoms may include: Long cranking times (vad innebär detta?)
Sputtering/missing (oja, verkligen)
Blowing black smoke (inte märkt)
Poor fuel economy (känns så)
Dies intermittently (yes)
MIL(Malfunction Indicator Lamp) illumination (ibland)
Det har hänt att bilen, när den går perfekt, ändå dött vid rödljus. Som jag nämnde i början ligger tomgången lite väl lågt, typ 500 varv. Jag antar att det har att göra med att tomgångsmotorn behöver en rengöring och att bilen inte borde dö någonsin vid ett rödljus (från 2-3000 varv ner till tomgång frikopplat) om tomgången hade legat på 7-800..
Tack på förhand för all eventuell hjälp!