3184
Sök

Volvo 740 GLE B230E. Lmm som det sitter en ventil i. Är det bensin som cirkulerar i den.

86 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#1
Skulle byta lmm men det sitter en tapp i botten som ärgar fast och den gick av. Så det är hål in i utrymmet. Cirkulerar bensinen igenom den så man måste täta hålet innan man byter. Tänkte rensa och täta det med kemisk metall.

Finns bilder i mitt 740 GLE album.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved

OUTLAW1
20 maj 2013
#2
jadu vad den gör är vä troligtvis att mäta någon form av över/undertryck eller temperartur på insugsluften.Men att det skulle cirkulera bensin genom LMM kan du vara helt lugn över att det INTE gör iaf.

344 Inlägg
20 maj 2013
#3
Det där är en "strytrycks" regulator/ventil och vad just det som gick av har för funktion vet jag faktiskt inte,

varför ska du byta luftmängdmätare igentligen?

86 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#4
fax110 skrev:
Det där är en "strytrycks" regulator/ventil och vad just det som gick av har för funktion vet jag faktiskt inte,

varför ska du byta luftmängdmätare igentligen?

Den går ryckigt och oroligt på tomgång. Är ingen ork heller så ska man göra en omkörning måste man växla ner. Ska byta bränslepump oxå. För bränslereläet blir varmt o den ville inte starta vissa gånger. Så byta reläet o då starta den direkt. Ska byta givarna i toppen med för o utesluta dem. Fördelaren är bytt oxå. Har bara gått 19 tusen mil.

326 Inlägg
22 maj 2013
#5
Kan ta grunderna i hur K-jetronic fungerar. Du har inga spridarpulser på K-jet som är helt mekaniskt utan det matar in soppa hela tiden likt en förgasare.

Om du följer luften in i själva insprutningen så passerar den en plåtskiva som är synlig om du tar bort den svarta gummibälgen.
Den skivan reglerar hur mycket soppa som släpps in i motorn, ju mer du gasar ju mer luft vill motorn ha och skivan höjs mera och ger motorn mer bränsle.

Bränslemässigt har du två olika trycknivåer i K-jet, du har ett systemtryck (bränsletrycket som kommer till spridarna) och ett styrtryck.
Styrtrycket är de trycket som håller emot mätskivan jag nämnde tidigare så att den inte går för lätt.

Grejen du har kort på heter styrtrycksventil. När motorn är kall håller den ett lågt styrtryck för att motorn ska gå fetare likt en automatchoke (lågt styrtryck = mätskivan går högre och mer bränsle matas in)

I ventilen sitter en eluppvärmd bimetallfjäder som håller emot fjädern i regulatorn så den släpper ut det mesta av trycket till returledningen och efter ca 30-45 sek böjer bimetallfjädern undan sig och styrtrycket stiger till ca 3,5 bar och motorn går magrare.

Hålet du ser är bara en dränering för kondensfukt så du kan montera tillbaka alla delar som de ska sitta igen (ingenting är trasigt som jag kan se) och montera tillbaka styrtrycksventilen för jag tror inte du har problemet där.


Saker du ska börja och titta på (utöver vanlig service som tänddelar och filter) är att söka efter tjuvluft (K-jet på volvomotorer är helt mekaniskt och saknar elektronisk reglering) och även rengöra mätskivan som ofta är full i klägg från vevhusventilationen som gör den tyngre och lyfter mindre än vad den ska.

Vanligaste stället de drar tjuvluft på är runt spridarna (mer regel än undantag) och insugspackningen.

Edit: K-jetronic har en egen bränslepump som ska klara av att ge ett högre tryck till skillnad från de elektroniska insprutningssystemen. Sitter det fel pump i din bil och den börjar bli sliten av att försöka ge 3,5 bar istället för 2,5-3 bar de är byggd för blir det också rätt lustiga fel
Senast redigerat av einar- (22 maj 2013)


86 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#6
einar- skrev:
Kan ta grunderna i hur K-jetronic fungerar. Du har inga spridarpulser på K-jet som är helt mekaniskt utan det matar in soppa hela tiden likt en förgasare.

Om du följer luften in i själva insprutningen så passerar den en plåtskiva som är synlig om du tar bort den svarta gummibälgen.
Den skivan reglerar hur mycket soppa som släpps in i motorn, ju mer du gasar ju mer luft vill motorn ha och skivan höjs mera och ger motorn mer bränsle.

Bränslemässigt har du två olika trycknivåer i K-jet, du har ett systemtryck (bränsletrycket som kommer till spridarna) och ett styrtryck.
Styrtrycket är de trycket som håller emot mätskivan jag nämnde tidigare så att den inte går för lätt.

Grejen du har kort på heter styrtrycksventil. När motorn är kall håller den ett lågt styrtryck för att motorn ska gå fetare likt en automatchoke (lågt styrtryck = mätskivan går högre och mer bränsle matas in)

I ventilen sitter en eluppvärmd bimetallfjäder som håller emot fjädern i regulatorn så den släpper ut det mesta av trycket till returledningen och efter ca 30-45 sek böjer bimetallfjädern undan sig och styrtrycket stiger till ca 3,5 bar och motorn går magrare.

Hålet du ser är bara en dränering för kondensfukt så du kan montera tillbaka alla delar som de ska sitta igen (ingenting är trasigt som jag kan se) och montera tillbaka styrtrycksventilen för jag tror inte du har problemet där.


Saker du ska börja och titta på (utöver vanlig service som tänddelar och filter) är att söka efter tjuvluft (K-jet på volvomotorer är helt mekaniskt och saknar elektronisk reglering) och även rengöra mätskivan som ofta är full i klägg från vevhusventilationen som gör den tyngre och lyfter mindre än vad den ska.

Vanligaste stället de drar tjuvluft på är runt spridarna (mer regel än undantag) och insugspackningen.

Edit: K-jetronic har en egen bränslepump som ska klara av att ge ett högre tryck till skillnad från de elektroniska insprutningssystemen. Sitter det fel pump i din bil och den börjar bli sliten av att försöka ge 3,5 bar istället för 2,5-3 bar de är byggd för blir det också rätt lustiga fel

Oki! Med andra ord kan jag inte sätta på en bränslepump från en 740 med b230f motorn. Förra ägaren har nog bytt pumpen för dem har vänt på bränslefiltret så hade en annan pump men den passa inte för slangen från tanken går in som den ska oxh den som går till motorn sitter framåt och dem har satt en skarv på det röret för den ska passa. Har bytt allt annat som vacumslangar,spridartätningar. Den går bra när den är kall men sen när den blir varm så går den ryckigt o oroligt på tomgången.

21 761 Inlägg
22 maj 2013
#7
Hur beter sig motorn vid en varmstart, dvs om motorn startas igen typ 10 minuter efter att den har körts genomvarm?
Är den svarstartad då och vill sura ner sig?

86 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Hur beter sig motorn vid en varmstart, dvs om motorn startas igen typ 10 minuter efter att den har körts genomvarm?
Är den svarstartad då och vill sura ner sig?

Den startar direkt men bluddrar en stund för o sen gå upp o lägga sig på 800 rpm. Sen på tomgång går den ojämnt. precis som den misständer

326 Inlägg
22 maj 2013
#9
En B230F pump fungerar att åka med men risken finns att den går för magert på höga varv.

Sitter bränslefiltret bak och fram? roll Det ska sitta uppe vid förarsidans fjäderben på B230E. Och sitter det bak och fram kan det ju ha hänt något med det så den inte får nog med soppa

Har du bytt tändstift och framförallt tändkablar? Står tändningen rätt? Sitter kamremmen rätt för har den hoppat en kugg bli motorn slö och går dåligt


86 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#10
einar- skrev:
En B230F pump fungerar att åka med men risken finns att den går för magert på höga varv.

Sitter bränslefiltret bak och fram? roll Det ska sitta uppe vid förarsidans fjäderben på B230E. Och sitter det bak och fram kan det ju ha hänt något med det så den inte får nog med soppa

Har du bytt tändstift och framförallt tändkablar? Står tändningen rätt? Sitter kamremmen rätt för har den hoppat en kugg bli motorn slö och går dåligt

Bränslefiltret sitter bak o fram. Och pumpen sitter mittunder som på alla 740. Ska prova med en vanlig pump från en b230f och se hur den går. Måste förlänga en av slangarna som går till pumpen då för den som sitter där går dem på varsin sida men på den jag har skaffat går dem på samma sida.

773 Inlägg
12 november 2013
#11
ursäkt för att jag lånar tråden men, jag har en b230e som de intekommer nån benisn ur sprdarna vart sitter mätskivan på dom smile och en fråga till vad är det för nåt som sitter på soppa slangen efter soppa pumpen det är en liten rund grej med 2 anlutningar in och ut? mvh


Sök