Pendulum skrev:
Det vanligaste tillvägagångssättet när de gäller trimning av 940 LTT är i ordningen som följer.
1. Ställ upp laddtryck till FTT (165hk) genom att byta wastegate till en justerbar, alternativt lägga brickor på den befintliga.
2. Duger inte det så gå vidare genom att chippa bränsle och tändbox. Bränsleboxen är bara att byta chip i. Tändboxen måste vara en guldbox dvs boxen som slutar på 219 och är guldfärgad, denna går nämligen att byta chipet på. Dessa sitter oftast standard på -95 och -96. Ställ upp laddtryck ytterligare. Du kan utan större problem ladda 1.0 Bar när båda boxarna är chippade, något mindre om endast bränslet är chippat. Vet inte exakt vad man brukar säga om hästkraftantalet här men de bör ligga strax norr om 200 hk iallafall. Du bör även uppgradera avgas här.
3. Är du fortfarande inte nöjd, titta vidare på uppgraderingsturbo. Släng på en 16t och passande downpipe. Flänsen mot grenröret ska passa vad jag vet. Skruva upp laddet ytterligare.
Ska du trimma vidare så går de säkert att optimera med större spridare, 18t, 19t turbo, 3" LMM osv.
Vad gäller besiktning handlar de oftast om vem som besiktar bilen, om man har flyt eller inte. Om bilen uppfyller avgaskrav, går jämnt på tomgång och beter sig normalt ska de inte vara några problem att slinka igenom med lite större turbo m.m.
1. Det är inte wastegaten han ska byta utan tryckklockan som styr laddtrycket, den är i sin tur kopplad på armen till wastegaten som sitter innuti avgashuset.
2. Chippa tändboxen vid detta läge med allt annat orginal är bortkastat.
Detta gör man ofta när man har större turbo för att backa tändningen lite när man laddar på för att undvika spikningar.
Med båda boxarna chippade kan man ladda mycket mer än 1.0 bar.
3. Turbobyte här är inte det man bör göra, man bör skaffa ett öppet avgassytem i grövre storlek, luftfilter och en bättre intercooler.
För att byta turbo behövs även större spridare. S40 T4 spridare från Fas I räcker till drygt 250 Hk.
Annars är gröna 968:a spridare (Såkallade R spridare) ett alternativ som hänger med lite längre, beroende på effektmålet.
Innan man går vidare här så bör man uppgradera koppligen då den gärna vill slira annars vid lite hårdare körning.
Sedan kan man kolla på turbobyte till 16, el 18/19T
Då måste downpipen byggas om, avgashuset måste vridas och nytt fäste för tryckklockan måste göras eller köpas.
Här får man även byta luftmassemätaren för att den inte ska bottna till en 960 massemätare.
Gröna spridare och 960 LMM lirar ju rätt bra ihop men för bästa resulatat bör man ha en anpassad programvara.
Här är även byte av bränslepump nästan ett måste då orginal inte hänger med långt.
En annan turbo som passar mera "bulton" är 15g från 850 turbo -94 och -95.