2492
Sök

En fråga om utbyte av turbo

The Electrician
64 Inlägg
28 augusti 2013
Busgrabb skrev:
Vilken planet lever du på då?
Men dom grejerna han nämner och en riktig mapp så åker man ju med största sannorlikhet rätt igenom.

Spridare ser dom inte, en värmesköld över turbon och en IC på orginalplats och kanske tom målad svart kommer ju inte sticka i ögonen på någon.
Kan väl vara bra att köra utan magentvetil med så den går på grundladd om dom skulla gasa på lite under provkörningen.

Ja det var lite så jag tänkte också. Men besiktning kollar alltså inte om man har orginalprogramet i bilen? Det har jag som sakt hört från flera håll.?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 augusti 2013
Johansson7 skrev:
Busgrabb skrev:
Vilken planet lever du på då?
Men dom grejerna han nämner och en riktig mapp så åker man ju med största sannorlikhet rätt igenom.

Spridare ser dom inte, en värmesköld över turbon och en IC på orginalplats och kanske tom målad svart kommer ju inte sticka i ögonen på någon.
Kan väl vara bra att köra utan magentvetil med så den går på grundladd om dom skulla gasa på lite under provkörningen.

Ja det var lite så jag tänkte också. Men besiktning kollar alltså inte om man har orginalprogramet i bilen? Det har jag som sakt hört från flera håll.?

Nej det kan dom inte se med sina felkodsläsare.
Dom kollar om det finns felkoder från motorstyrningen som kan vara miljöpåverkande.

Autotech

The Electrician
64 Inlägg
28 augusti 2013
Busgrabb skrev:
Nej det kan dom inte se med sina felkodsläsare.
Dom kollar om det finns felkoder från motorstyrningen som kan vara miljöpåverkande.

Fasiken vad bra! big_smile Då är det bara att trimma på då!

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

35 Inlägg
28 augusti 2013
Johansson7 skrev:
Gustafa skrev:
Du går inte wink Ha en utbytes motor eller så flyttar du över plåtarna från en likadan bil med samma färg. Eller så åker du obesat. Nee men ärligt löser du ju inte det på ett lagligt sätt hur du än gör. Köp en busbil åk på Bana eller kör obesat på gata som alla andra smile

Ja jag vet att det finns många som kör obesiktat men jag tänkte försöka hålla den "gatulaglig" så länge som möjligt. Vill ju kunna glida på stan utan att vara orolig för att bli upptäckt hela tiden.

Bara testa går det så går det smile Lycka till!

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
29 augusti 2013
Johansson7 skrev:
Brains skrev:
Besiktningen kan inte se vad du har för programvara.
Så länge turbon inte är jättestor och du har massa flashiga grejer under huven så är det bara att besiktiga.

Är du säker? har hört från flera olika att på nyare bilar så pluggar dom in sitt instrument och kollar programvaran.

Jag hoppas du har rätt för det är just detta som blir det jobbigaste att komma runt. Om dom inte kollar programvaran så är det ju lugnt för de övriga trimmet sticker ju inte ut så mycket.

De kollar definitivt inte programvaran. De har verkligen noll kunskap i skillnad på motorstyrfiler, då sån kunskap kräver seriös djupdykning. Det enda de ser är felkoder.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

Sök