2637
Sök

Helt ny turbo men glapp.

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 maj 2013
Finns alltid lite glapp i en turbo. Det lilla glappet som finns försvinner när väl oljetryck bildas. Hur många grader den kan flyttas kan jag ej svara på men man kan känna att det är pyttelite. Glappar den så att impellern drar i huset då är det givetvis något galet.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 maj 2013
nixon89 skrev:
Finns alltid lite glapp i en turbo. Det lilla glappet som finns försvinner när väl oljetryck bildas. Hur många grader den kan flyttas kan jag ej svara på men man kan känna att det är pyttelite. Glappar den så att impellern drar i huset då är det givetvis något galet.

hm...  det beror på vad för turbo det handlar om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

175 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
nu vet inte jag vad detta är för typ av turbo, de är min kompis som har de "problemet" tongue

de står så här på turbon:

turbo spec: vj32
serial na. rhf 4vm212060822
part na. rf5c13700

179 Inlägg
21 maj 2013
Få tag på en manual / service manual där brukar det stå hur mycket spel det ska va med olja i (inget tryck) Min begagnade Holsex hx35 ska ha ett spel på 0.330-0.508 o min landade på 0.450 o då har den stått länge, men glappet känns stort fast det är inom spec. detta mättes sidleds<-->, glappet in ut (axiellt)^ ska va mycket mindre.

Det ska va inom spec om det är en märkesturbo men är det en kina skräp manick så är det nog vad man får räkna med...
Senast redigerat av phille18 (21 maj 2013)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

175 Inlägg
175 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
phille18 skrev:
Få tag på en manual / service manual där brukar det stå hur mycket spel det ska va med olja i (inget tryck) Min begagnade Holsex hx35 ska ha ett spel på 0.330-0.508 o min landade på 0.450 o då har den stått länge, men glappet känns stort fast det är inom spec. detta mättes sidleds<-->, glappet in ut (axiellt)^ ska va mycket mindre.

Det ska va inom spec om det är en märkesturbo men är det en kina skräp manick så är det nog vad man får räkna med...

tack för ditt svar!  de är kina turbo xD kompisen får gasa tills de rasar!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
22 maj 2013
felek skrev:
phille18 skrev:

Kom ihåg att smörja upp turbon lite innan start, brukar minska risken för ras på just kina turbon. Och även köra i den visst x antal mil.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

175 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
_Performance_ skrev:
felek skrev:
phille18 skrev:

Kom ihåg att smörja upp turbon lite innan start, brukar minska risken för ras på just kina turbon. Och även köra i den visst x antal mil.

smörja upp den innan de tänkte vi göra. mene... köra in den? "hur gör man de"? tar de lugnt?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
22 maj 2013
felek skrev:
_Performance_ skrev:
felek skrev:

smörja upp den innan de tänkte vi göra. mene... köra in den? "hur gör man de"? tar de lugnt?

Jajamen lugn körning och inte fullt i ladd, i ca 60 mil har ja för mig dom brukar rekommendera

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

175 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
_Performance_ skrev:
felek skrev:
_Performance_ skrev:

Jajamen lugn körning och inte fullt i ladd, i ca 60 mil har ja för mig dom brukar rekommendera

tack för svaret! smile

Sök