Hej!
nu är jag lite novis men försöker så gott jag kan fixa problem på egen hand.
har googlat, skruvat och försökt men når ingen framgång så nu önskar jag lite tips
och funderingar från lite mer kunniga människor hur jag skall gå vidare.
bilen har gått bra fram tills för någon vecka sedan då den helt resolut vägrade att gå igång på morgonen,
den liksom bara "tuggade" när man vred på nyckeln men drog inte runt, svarade inte alls på gas etc.
lät den stå i två dagar för att invänta hjälp av en kompis, när han väl kommer hit startar bilen som ingenting.
Kör med bilen i ca 2 veckor efter det, den hinner säkert gå ca 50-60 mil totalt, helt felfritt, inga konstiga "ryck" eller liknande. Kör ut till mina föräldrar en dag vid lunchtid, 5 timmar senare går den inte alls igång och "tuggar" likadant när man försöker starta den.
Kompisen min plockar då bort locket på fördelaren, skrapar lite på rotorn, sätter tillbaka allt och bilen startar
Kör iväg med bilen ca 1 km, den går fint som vanligt, parkerar på grannens gård och samma sak händer när vi ska därifrån. Vi upprepar proceduren med att ta bort locket och sätta tillbaka, får igång bilen och kör tbx den till min pappas gård.
Där plockar vi ett lock från en skrotad passat med kablar och allt (finare skick) och byter även tändstift, den går igång, allt är frid och fröjd, jag kör den de 2 milen hem och nästa dag när jag ska starta den är det samma problem.
Skillnaden nu är att det hjälper inte att ta lös locket nu, provade även byta kabeln mellan tändspolen och fördelaren utan framgång. Har kollat kabeln och det gnistar i den men provade koppla in spolen från den skrotade passaten också för säkerhets skull men det gjorde ingen skillnad.
Nu vet jag inte vad jag ska göra nästa steg, pappa tycker jag ska prova byta hela fördelaren men min magkänsla säger att det inte kommer spela någon roll. Känns ju som att det är ngt med strömmen till fördelaren som skiter sig?
När jag googlat på problemet så hittar jag ett antal trådar med olika VW modeller som varit ut för samma sak, där har man många ggr tydligen funnit att det kan vara en hallgivare i fördelaren som måste bytas.
Då är mina frågor på det, sitter det en sådan givare i alla fördelare?, hur ser den ut och är den svår/dyr att komma åt?
Ett annat problem vid samma symptom verkar också kunna vara någon form av relä, tror det kallades relä 30 eller likn? iaf så heter inget av mina relän 30, har dock ett relä inkopplat på plats 10 som saknar kåpa så har ingen aning om vad det är, hittar ej heller någon reläförteckning på min bil och saknar manual.
Så vad tror ni, vad bör jag göra i nästa steg?
Ursäkta mitt långa och krångliga inlägg. ursäktar mig med att jag inte är så van att hålla på med detta men vill och försöker lära mig...
nu är jag lite novis men försöker så gott jag kan fixa problem på egen hand.
har googlat, skruvat och försökt men når ingen framgång så nu önskar jag lite tips
och funderingar från lite mer kunniga människor hur jag skall gå vidare.
bilen har gått bra fram tills för någon vecka sedan då den helt resolut vägrade att gå igång på morgonen,
den liksom bara "tuggade" när man vred på nyckeln men drog inte runt, svarade inte alls på gas etc.
lät den stå i två dagar för att invänta hjälp av en kompis, när han väl kommer hit startar bilen som ingenting.
Kör med bilen i ca 2 veckor efter det, den hinner säkert gå ca 50-60 mil totalt, helt felfritt, inga konstiga "ryck" eller liknande. Kör ut till mina föräldrar en dag vid lunchtid, 5 timmar senare går den inte alls igång och "tuggar" likadant när man försöker starta den.
Kompisen min plockar då bort locket på fördelaren, skrapar lite på rotorn, sätter tillbaka allt och bilen startar
Kör iväg med bilen ca 1 km, den går fint som vanligt, parkerar på grannens gård och samma sak händer när vi ska därifrån. Vi upprepar proceduren med att ta bort locket och sätta tillbaka, får igång bilen och kör tbx den till min pappas gård.
Där plockar vi ett lock från en skrotad passat med kablar och allt (finare skick) och byter även tändstift, den går igång, allt är frid och fröjd, jag kör den de 2 milen hem och nästa dag när jag ska starta den är det samma problem.
Skillnaden nu är att det hjälper inte att ta lös locket nu, provade även byta kabeln mellan tändspolen och fördelaren utan framgång. Har kollat kabeln och det gnistar i den men provade koppla in spolen från den skrotade passaten också för säkerhets skull men det gjorde ingen skillnad.
Nu vet jag inte vad jag ska göra nästa steg, pappa tycker jag ska prova byta hela fördelaren men min magkänsla säger att det inte kommer spela någon roll. Känns ju som att det är ngt med strömmen till fördelaren som skiter sig?
När jag googlat på problemet så hittar jag ett antal trådar med olika VW modeller som varit ut för samma sak, där har man många ggr tydligen funnit att det kan vara en hallgivare i fördelaren som måste bytas.
Då är mina frågor på det, sitter det en sådan givare i alla fördelare?, hur ser den ut och är den svår/dyr att komma åt?
Ett annat problem vid samma symptom verkar också kunna vara någon form av relä, tror det kallades relä 30 eller likn? iaf så heter inget av mina relän 30, har dock ett relä inkopplat på plats 10 som saknar kåpa så har ingen aning om vad det är, hittar ej heller någon reläförteckning på min bil och saknar manual.
Så vad tror ni, vad bör jag göra i nästa steg?
Ursäkta mitt långa och krångliga inlägg. ursäktar mig med att jag inte är så van att hålla på med detta men vill och försöker lära mig...
0
0
0
0