4256
Sök

Bil upp-eldad vid upplopp, varför får jag ingen ersättning???

773 Inlägg
26 maj 2013
MIKK0 skrev:
silversnurran skrev:
Denna tråd har roat mig denna kväll att se folk debbater om rätt och fel:)

Alla gör fel så enkelt är det, sen visst kanske inte rätt att starta sådana här upplopp bara för att dem kan?

Men nog fan hade svenskar gjort samma om låt säga vi hade utvandrat till Irak, om vi hade blivit nertryckta och utestängda på socialbidrag i förorten. Det är ju inte alla som kan komma hom som några nämnt då dem blir dödade omgående.

Men Topic sånt här borde bannemaj straffas då där går åtskilliga miljoner åt att ersätta och bygga upp igen, och inte för att tala om polisstyrkor som hade kunnat vara till så mycket bättre nytta än att stoppa osäkra tonåringar som sätter fyr på bilar och misshandlar

Nej jag är inte främlingsfientlig om ni nu undra, tycker bara att dem borde uppskatta vad Sverige faktiskt gör för en hel del invandrare. Visst man kan inte lyckas med alla, och vi har gjort en del tabbar som att utvisa barn och sjuka.

Men respektera Sverige och vi respekterar mångfald så skulle vi allt se att smygrasismen skulle försvinna:)

Låt mig ta ett exempel:
Hur hade det sett ut om vi svenskar hade kommit till Irak och sagt att nä nu måste ni bygga kyrkor åt oss så vi kan tillbe Gud? Jag tror att responsen till det hade blivit avrättning eller spring för livet.

Ta seden dit du kommer och vi alla respekterar varandra så hade inte sådant här tråkigheter funnits.

Är du troende kristen?

Nä varför skulle jag vara det? det var en jämnförelse? Men så du menar att svenska kyrkan inte är lika viktig som en moskè då eller?`fattar jag dig fel?

Designer.
1 260 Inlägg
26 maj 2013
silversnurran skrev:
MIKK0 skrev:
silversnurran skrev:
Denna tråd har roat mig denna kväll att se folk debbater om rätt och fel:)

Alla gör fel så enkelt är det, sen visst kanske inte rätt att starta sådana här upplopp bara för att dem kan?

Men nog fan hade svenskar gjort samma om låt säga vi hade utvandrat till Irak, om vi hade blivit nertryckta och utestängda på socialbidrag i förorten. Det är ju inte alla som kan komma hom som några nämnt då dem blir dödade omgående.

Men Topic sånt här borde bannemaj straffas då där går åtskilliga miljoner åt att ersätta och bygga upp igen, och inte för att tala om polisstyrkor som hade kunnat vara till så mycket bättre nytta än att stoppa osäkra tonåringar som sätter fyr på bilar och misshandlar

Nej jag är inte främlingsfientlig om ni nu undra, tycker bara att dem borde uppskatta vad Sverige faktiskt gör för en hel del invandrare. Visst man kan inte lyckas med alla, och vi har gjort en del tabbar som att utvisa barn och sjuka.

Men respektera Sverige och vi respekterar mångfald så skulle vi allt se att smygrasismen skulle försvinna:)

Låt mig ta ett exempel:
Hur hade det sett ut om vi svenskar hade kommit till Irak och sagt att nä nu måste ni bygga kyrkor åt oss så vi kan tillbe Gud? Jag tror att responsen till det hade blivit avrättning eller spring för livet.

Ta seden dit du kommer och vi alla respekterar varandra så hade inte sådant här tråkigheter funnits.

Är du troende kristen?

Nä varför skulle jag vara det? det var en jämnförelse? Men så du menar att svenska kyrkan inte är lika viktig som en moskè då eller?`fattar jag dig fel?

Hur ska jag kunna veta varför du skulle, eller inte skulle vara det? Förstod inte jämnförelsen bara.
Man ska respektera Sverige genom att konvertera när man kommer hit? Eller ska Sverige bli mer likt Irak?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

773 Inlägg
26 maj 2013
MIKK0 skrev:
silversnurran skrev:
MIKK0 skrev:

Är du troende kristen?

Hur ska jag kunna veta varför du skulle, eller inte skulle vara det? Förstod inte jämnförelsen bara.
Man ska respektera Sverige genom att konvertera när man kommer hit? Eller ska Sverige bli mer likt Irak?

Ingen ska konvertera till något men visst slumpat allt vad religion var hade ju inte varit fel:smile Men vad har egentligen konvertering att göra med att jag med min åsikt tycker dem ställer lite väl höga krav på Sverige, som snällt tar emot invandrare men öppna armar och hjälper dem så gott dem kan? Men du behöver inte förstå då jag medlat min åsikt du får tolka den som du vill:)

Designer.
1 260 Inlägg
26 maj 2013
silversnurran skrev:
MIKK0 skrev:
silversnurran skrev:

Ingen ska konvertera till något men visst slumpat allt vad religion var hade ju inte varit fel:smile Men vad har egentligen konvertering att göra med att jag med min åsikt tycker dem ställer lite väl höga krav på Sverige, som snällt tar emot invandrare men öppna armar och hjälper dem så gott dem kan? Men du behöver inte förstå då jag medlat min åsikt du får tolka den som du vill:)

Trodde du pratade om att dom skulle ta seden dit dom kommer, fattade aldrig att du tycker att invandrarna har för höga krav på Sverige.

Komma hit och tro att man ska få en muské att be i eller till och med jobb, nej fy!

edit: ska inte dra det här mer offtopic nu. Puss och kram, skumbanan.
Senast redigerat av MIKK0 (26 maj 2013)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

202 Inlägg
27 maj 2013
Människor är olika och tycker olika, alla får det inte som de vill, och därför kommer man aldrig vara överens.

det kanske är tur det, hur kul skulle det vara om alla tyckte lika egentligen.

Men ibland är det sjukt till exempel en sån viktigt punkt som språk.. det är skandal att man som människor inte kan enas om ett och samma språk..

Det brinner bilar lite här o där, medans jag och många andra tycker det är fel , så tycker några att det är rätt tydligen

SÅNT ÄR LIVET

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
27 maj 2013
carnageman skrev:
ALLA försäkringsbolag har friskrivit sig mot detta och andra händelser som sker under krig och revolutions-omständigheter. Man har sedan försäkringsbolagens begynnelse haft en klausul som gör undantag för ersättning under inbördeskrig, upplopp och uppror, bevisbördan ligger som vanligt hos försäkringstagaren - DIG.
För att få ersättning måste DU bevisa att bilen stod parkerad vid platsen innan INBÖRDESKRIGET, UPPLOPPET eller UPPRORET startades. detta genom datumdaterad bild eller polisiära vittnen.

Saxat från mitt försäkringsvillkor (samma på alla bolag):

Krigsskador

Försäkringen gäller inte för skada som har samband med krig så som krigsliknande händelser, INBÖRDESKRIG, revolution, UPPLOPP eller UPPROR

Kul va?

Lagen har klausul om "force majeure" (=större makt/kraft) om betydligt större ovanliga omständigheter. Skulle inte finnas en sådan klausul, nästan alla försäkringsbolag skulle gå i konkurs.
Vidare, du har rätt att man har försäkringsbolag JUST för att få hjälp när man behöver det (det gäller vanliga normala individer).
Nästa fråga ligger att just i Sverige, hur har vi råd att hjälpa ekonomiskt länder i andra kontinenter medan undviks ekonomiska stöd för folket som drabbas i själva Sverige.

Nu kanske tänjer jag lite garagets gränser om politiska frågor(ursäkta för det),men troligen är lite påverkad av mitt grekiska tänkadet.

Lycka till i försäkringsbolagsdjungel
mvh
Senast redigerat av gps18 (27 maj 2013)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

4 201 Inlägg
27 maj 2013
caromania skrev:
zemet skrev:
mb_pucken skrev:
Men vad gör man om dom nu har medborgarskap?
Att bli tillbakaskickad till ett land man flytt från pga av förföljelse eller kris är nog ett större straff för individen. Vad tror du är värst? Leva en livstid i krig och se anhöriga och vänner bli dödade och inte få äta sig mätt eller hamna i förföljelse pga av politiska åsikter eller religon och ständigt leva i skräck? Tror dom njuter av att leva på vatten och bröd i ett fängelse och kunna hoppas på att deras hemland blir fredligt medans dom sitter av tiden.
Sen vem är invandrare?
Tycker alla har lika stor rätt att vara här oavsett vart i från man kommer.
Är tvungen och tycka det då jag själv är invandrare i grunden. Min mormors mor är finne och kom hit som krigsbarn en gång i tiden. Sen älskar jag inte alla folkslag och tycker religon är djävulens påfund.

Jag tycker att ett medborgarskap är något man ska förtjäna. För att få ett medborgarskap ska man vara ostraffad i Sverige och arbeta.

Men så är det ju inte i dagens läge, så dom som har medborgarskap får samma fängelse som svenskar. Om man inte kan dra in medborgarskapet på något sätt.

Sedan så är det faktiskt bara 5% av alla som kommer hit som är riktiga flyktingar. Och om du är en riktig flykting som riskerar tortyr osv ifall du blir tillbaka skickad så bör du ge blanka fan i att begå brott i Sverige.

Om du tycker alla har rätt att vara här i sverige så tycker du också att vi ska ta bort hela välfärdsstaten antar jag? För fri sjukvård, socialbidrag, skola osv har inte sverige råd att ge till hela mellanöstern och afrika.

Jag vill ha hårdare gränskontroller, hårdare straff och utvisning av alla invandrare som begår brott som kan ge fängelse.

Sedan att du nämner att dom skulle sitta och svälta i sina hemländer anser jag som otroligt osannolikt. Det kostar minst 50000 kr för att "fly" från deras länder i mellanöstern och afrika. Dom som kommer hit har aldrig svultit i sina hemländer. Förutom möjligtvis dom få kvotflyktingar vi tar emot ifrån flyktingläger runt om i värden.

Folk som har det dåligt ställt flyr inte till ett litet land långt bort i europa som dom aldrig ens har hört talas om, dom flyr till sitt grannland.

Dom som kommer hit gör det av ekonomiska skäl och inget annat.

De flesta som bråkar nu i förorterna är andra- eller tredjegenerationsinvandrare, alltså är de själva födda här eller till och med deras föräldrar. Aggressionerna bottnar i att de varken får arbete eller kan tillåtas att assimileras i det svenska samhället. Detta beror på att arbetsgivare är smygrasister, eller öppna rasister som t ex du. De vägrar helt enkelt anställa folk med namn som klingar illa.

De som bor i Husby etc som invandrat "nu" är oerhört glada och fina människor i flertalet fall. Ofta vill de mer men hindras av arbetsmarknadsregler och just ovan nämnda smygrasism i samhället. Det resulterar i att de obönhörligen hålls utanför samhället, i sin egna sociala subkultur "förorten". En generation senare upprepas problemet då deras barn, födda i Sverige kallas blattar av oss och då de åker till sina "hemländer", som inte ens är deras hemländer längre på semester så möts de med spott och ve då de är "svennar". Moment 22. De saknar identitet, växer upp utan framtidshopp och ingen vill ha dem. Denna identitetskris startar framförallt hos pojkar i tonåren när de inser att de är totalt körda för all framtid.

Jag har arbetat som lärare 12 år i Rinkeby. Jag vet ungefär vad jag pratar om.

Dessutom har jag träffat på många människor som gått igenom ett helvete du inte kan stava till för att ta sig till Sverige utan en krona på fickan. Det är inte alls ovanligt.

Om jag hade eget företag så hade jag anställt den bästa arbetskraften. Det tror jag dom flesta företagare hade gjort. Och den bästa arbetskraften kan man utan problem kommunicera med på sitt eget språk. Jag är inte alls förvånad att det finns civilingenjörer som inte får jobb i Sverige. Dels för att man inte vet vad dom har fått för utbildning i sitt hemland och att dom inte kan språket.

Och som jag sa i början av denna tråden så finns det väldigt många invandrare med moral som vill arbeta och göra rätt för sig och dom blir dubbelt drabbade av dessa upplopp. Först får dom bo i områden där man skjuter på varandra på gatan och sedan så vill ingen ha att göra med invandrare efter att man ser vad dom gör på nyheterna.

Invandrarna skulle tjäna väldigt mycket på att staten tar tag i rötäggen och utvisar dom eller liknande för det drabbar invandrarna hårdast när andra invandrare inte sköter sig.

För övrigt är 25% av dom som röstar på SD invandrare, så antar att alla SD är rasister?
Eller så är vi som röstar Sd trötta på allt skit som regeringen håller på med som tex när en muslim vägrar skaka hand med sin chef för att hon är kvinna och sedan så får han skadestånd på 50000!
Trötta på att regeringen tar hit mer och mer folk som aldrig kommer kunna arbeta i Sverige för att det finns helt enkelt inte jobb till dem. Dom bara fyller på utanförskapsområdena år efter år och tror att saker ska ändra sig.

I Malmö bor det strax över 300 tusen. 97 tusen har jobb. Vem tror att det kan gå runt om man bara fyller på när det redan är arbetsbrist?

Hur tog dom sig till sverige utan en krona på fickan? Byggde dom en flotte och paddlade hit?
Senast redigerat av zemet (27 maj 2013)

4 201 Inlägg
27 maj 2013
it_mutt skrev:
zemet skrev:
mb_pucken skrev:

Men vad gör man om dom nu har medborgarskap?
Att bli tillbakaskickad till ett land man flytt från pga av förföljelse eller kris är nog ett större straff för individen. Vad tror du är värst? Leva en livstid i krig och se anhöriga och vänner bli dödade och inte få äta sig mätt eller hamna i förföljelse pga av politiska åsikter eller religon och ständigt leva i skräck? Tror dom njuter av att leva på vatten och bröd i ett fängelse och kunna hoppas på att deras hemland blir fredligt medans dom sitter av tiden.
Sen vem är invandrare?
Tycker alla har lika stor rätt att vara här oavsett vart i från man kommer.
Är tvungen och tycka det då jag själv är invandrare i grunden. Min mormors mor är finne och kom hit som krigsbarn en gång i tiden. Sen älskar jag inte alla folkslag och tycker religon är djävulens påfund.

Jag tycker att ett medborgarskap är något man ska förtjäna. För att få ett medborgarskap ska man vara ostraffad i Sverige och arbeta.

Men så är det ju inte i dagens läge, så dom som har medborgarskap får samma fängelse som svenskar. Om man inte kan dra in medborgarskapet på något sätt.

Sedan så är det faktiskt bara 5% av alla som kommer hit som är riktiga flyktingar. Och om du är en riktig flykting som riskerar tortyr osv ifall du blir tillbaka skickad så bör du ge blanka fan i att begå brott i Sverige.

Om du tycker alla har rätt att vara här i sverige så tycker du också att vi ska ta bort hela välfärdsstaten antar jag? För fri sjukvård, socialbidrag, skola osv har inte sverige råd att ge till hela mellanöstern och afrika.

Jag vill ha hårdare gränskontroller, hårdare straff och utvisning av alla invandrare som begår brott som kan ge fängelse.

Sedan att du nämner att dom skulle sitta och svälta i sina hemländer anser jag som otroligt osannolikt. Det kostar minst 50000 kr för att "fly" från deras länder i mellanöstern och afrika. Dom som kommer hit har aldrig svultit i sina hemländer. Förutom möjligtvis dom få kvotflyktingar vi tar emot ifrån flyktingläger runt om i värden.

Folk som har det dåligt ställt flyr inte till ett litet land långt bort i europa som dom aldrig ens har hört talas om, dom flyr till sitt grannland.

Dom som kommer hit gör det av ekonomiska skäl och inget annat.

Föddes du som korkad hobbyrasse eller har du slagit i huvudet längst vägen?

(Ja, personangrepp, trams I know...men du kan ju inte vara på riktigt, du måste ju vara en dåligt kodad app)

Ja och vi får ju inte glömma; det är GIVETVIS en invandrares fel, att han, eller hon, väljer att invandra till ett land där de har störst chans att få stanna och få det bra. DUMMA INVANDRARE som tänker logiskt. Inte statens fel inte, nej nej, dumma dumma invandrare

*fih*

(hell yes, jag tar gladeligen den eventuella varningen)

Självklart är dom inte dumma. Dom har bäst chans att få stanna i Sverige, därför söker dom sig hit. Det jag säger är att det är inte dom som lider mest av krig i sina hemländer som kommer hit. För dom med störst lidande har inte råd.

Och ja jag tycker verkligen att det är statens fel. Dom släpper in alla helt kravlöst och det fungerar inte speciellt bra. Svenskar vill inte ha den invandringen vi har idag, dom kanske inte erkänner det men när det blir 5-10% invandrare i ett område då börjar svenskarna flytta ut. 

Utveckla gärna varför jag är en korkad hobbyrasse. Jag känner mig inte som någon korkad hobbyrasse. Jag hatar inte någon pågrund utav deras ras.

Och nej jag är inte född rasist heller och inte heller uppfostrad som det. Min mor är en väldigt trogen vänsterparti anhängare och min far är, hör och häpna inte svensk utan från England.

Jag kommer inte anmäla din kommentar för jag tar inte åt mig av vad folk jag inte känner tycker om mig på internet. Jag tycker det är roligt att diskutera frågor som dessa då det är något som djupt oroar mig och som sliter sönder vårat land.

2 751 Inlägg
27 maj 2013
Finns inga ursäkter att bränna och förstöra andras egendom, spelar ingen roll hur dåligt man har det.
Fängelse och utvisning för dem som gör det.
Är själv invandrare och skulle inte vilja att andra bränner och förstör i mitt hemland.

Who Djaa bless no man curse

902 Inlägg
27 maj 2013
piano skrev:
Begär ersättning från migrationsverket?

hahaha!!lollol
småroligt dock logiskt på nåt sätt!

902 Inlägg
27 maj 2013
zemet skrev:
Dom är ju helt efterblivna. Precis som tidigare sades, om man är missnöjd med staten så hjälper det inte att elda upp sin grannes bil.

Men det är ju så dom håller på i mellanöstern och nu gör dom lika dant här. Och polisen gör så lite som möjligt för att dom inte ska bränna fler bilar.

Dom borde gripas och utvisas direkt och är dom mindreåriga så borde föräldrarna få betala dryga böter och dessutom bli vräkta/utvisade.

Tycker synd om alla invandrarna som faktiskt sköter sig. Dels så får dom sina bilar brända och sedan så stängs dörren till arbetsmarkanden osv pga att svenskar inte vill ha och göra med invandrare efter såna här upplopp.

Får hoppas att SD får såpass många mandat så dom kan göra något åt saken.

När en hög invandrare kan kasta sten och bränna bilar mitt framför polisen och tom förstöra och attackera polisstationer och dom griper knappt en enda person så är det något sjukt fel på polisens befogenheter och samhället i allmänhet.

Kastar man gatsten på polis och brandkår så är det mordförsök och borde besvaras med verkanseld enligt mig.

Undrar hur det hade sett ut om man kastar gatsten på polisen i usa...

jag håller med i mkt av det du säger. Polisen agerar mer än i sverige även i danmark

136 Inlägg
27 maj 2013
zemet skrev:
mb_pucken skrev:
Det finns 2 lösningar på kriminella.
1 avrättning, men har en person rätt att bestämma över en annans persons liv?
2. Kriminalvård. Få den personen att förstå och hjälpa denne till ett bättre liv och plats i samhället.

Hårda straff hjälper bevisligen inte. Så dax att prova någon annat.

Hårda straff hjälper inte individen att anpassa sig till samhället nej. Men jag vill inte att dom ska få en chans att anpassa sig till vårat samhälle. UT med packet efter avtjänat straff.

"Ut med packet"?? 
Så om din kompis råkar köra på en människa och blir dömd för vållande till annans död exempelvis så vill du att vi ska skicka ut honom nånstans? Ut vart då? Eller du menar att det bara är invandrare som är kriminella i Sverige och vi ska skicka hem dem till respektive land?
Härlig kommentar......

34 Inlägg
27 maj 2013
jag trodde denna tråd handlade om ersättning vid uppeldad bil?

4 201 Inlägg
27 maj 2013
magnuslindstrom skrev:
zemet skrev:
mb_pucken skrev:
Det finns 2 lösningar på kriminella.
1 avrättning, men har en person rätt att bestämma över en annans persons liv?
2. Kriminalvård. Få den personen att förstå och hjälpa denne till ett bättre liv och plats i samhället.

Hårda straff hjälper bevisligen inte. Så dax att prova någon annat.

Hårda straff hjälper inte individen att anpassa sig till samhället nej. Men jag vill inte att dom ska få en chans att anpassa sig till vårat samhälle. UT med packet efter avtjänat straff.

"Ut med packet"?? 
Så om din kompis råkar köra på en människa och blir dömd för vållande till annans död exempelvis så vill du att vi ska skicka ut honom nånstans? Ut vart då? Eller du menar att det bara är invandrare som är kriminella i Sverige och vi ska skicka hem dem till respektive land?
Härlig kommentar......

Om en invandrare medvetet bryter mot lagen och kör utan körkort/rattfull osv och kör ihjäl någon så tycker jag att man ska utvisa denna person efter avtjänat straff ja.

Dom kriminella invandrarna kan man ju skicka hem till sina egna länder så man blir av med dom, svenskar kan man ju inte skicka iväg för det finns inget land som tar emot dem.

8 886 Inlägg
27 maj 2013
zemet skrev:
magnuslindstrom skrev:
zemet skrev:

"Ut med packet"?? 
Härlig kommentar......

Om en invandrare medvetet bryter mot lagen och kör utan körkort/rattfull osv och kör ihjäl någon så tycker jag att man ska utvisa denna person efter avtjänat straff ja.

Dom kriminella invandrarna kan man ju skicka hem till sina egna länder så man blir av med dom, svenskar kan man ju inte skicka iväg för det finns inget land som tar emot dem.

Finland tillämpar den metoden med stor framgång dvs utvisar invandrare/ utlänningar som begår brott.
Varför Sverige inte tillämpar en fungerande metod är för mig obegriplig, kanske behövs det ett regeringsskifte för att få ordning i leden.....

Fotograf på tierpidag.se

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2013
zemet skrev:

Och om det är en olyckshändelse? Och var drar "du" då gränsen? Fortkörning? Är det = utvisning?

Hamilton skrev:
Finland tillämpar den metoden med stor framgång dvs utvisar invandrare/ utlänningar som begår brott.
Varför Sverige inte tillämpar en fungerande metod är för mig obegriplig, kanske behövs det ett regeringsskifte för att få ordning i leden.....

Sverige är stora landet PK

- - - -

Jag har som sagt påpekat att jag inte försvarar handlingarna. Jag har tidigare (inte här) också ifrågasatt invandringspolitiken. MEN, i frågan om vad jag anser om en person som begår ett brott, så spelar det kvitta för mig om det är en Svensk, Grek, Turk eller Kines. DÄR anser jag skillnaden ligga mellan mig och "ut med packet"-folket.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

136 Inlägg
27 maj 2013
it_mutt skrev:
zemet skrev:

Och om det är en olyckshändelse? Och var drar "du" då gränsen? Fortkörning? Är det = utvisning?

Hamilton skrev:

- - - -

Jag har som sagt påpekat att jag inte försvarar handlingarna. Jag har tidigare (inte här) också ifrågasatt invandringspolitiken. MEN, i frågan om vad jag anser om en person som begår ett brott, så spelar det kvitta för mig om det är en Svensk, Grek, Turk eller Kines. DÄR anser jag skillnaden ligga mellan mig och "ut med packet"-folket.

Håller helt med dig här!

4 201 Inlägg
27 maj 2013
it_mutt skrev:
zemet skrev:

Hamilton skrev:

- - - -

Jag skrev tidigare att gränsen går vid grövre brott. Brott som ger fängelse.

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2013
zemet skrev:
it_mutt skrev:
zemet skrev:

Hamilton skrev:

- - - -

Missade det. Men vid gränsen; brott som ger fängelse som minigräns? Och vad händer då om det är ett brott som "normalt" har en straffskala som innebär fängelse, men du får villkorligt? (finns ju mer än ett brott som har straffskala "fängelse<punkt>" men som det är praxis att ge villkorligt för ex.vis förstagångsförbrytare)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

8 886 Inlägg
27 maj 2013
it_mutt skrev:
zemet skrev:
it_mutt skrev:
zemet skrev:

- - - -

Missade det. Men vid gränsen; brott som ger fängelse som minigräns? Och vad händer då om det är ett brott som "normalt" har en straffskala som innebär fängelse, men du får villkorligt? (finns ju mer än ett brott som har straffskala "fängelse<punkt>" men som det är praxis att ge villkorligt för ex.vis förstagångsförbrytare)

Man räknar på straffvärdet sedan om det blir villkorligt spelar ingen roll, brottslingen får lämna landet snabbare bara ;-)

Fotograf på tierpidag.se

Sök