Noisehero skrev:
Dra ur säkring som sitter på plats 1 i säkringsdosan med tändningen påslagen.
Detta nollar allt. Sedan nollar du felkoderna.
Boxarna brukar sällan strula, de variabler som finns är bränsle, gnista och luft.
Om du måste röra tändkablarna så är de dåliga, sen att lambda lampan lyser tyder på att motorn för fel soppa/luft blandning. Antingen så får den för mycket eller för lite soppa.
Kolla att du får soppa hela vägen fram till motorn, ta av soppaledningen vid railen och be någon slå på tändningen. Kommer det soppa så är det inte det som är problemet.
Ta bort kontakten till din lmm och startar bilen och du har samma symtom så är din lmm dålig.
Sen kan du även göra ett spridartest. Det går till på följande vis:
Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta(klicka, låta)samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på spridarna eller lyssna.
Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.
Sen kan du även kolla ditt fördelarlock om det är sprucket eller dyl.
Arbeta efter uteslutningsmetoden, eliminera alla variabler.