2367
Sök

Kapade fjädrar fram gick ej igenom besiktning Volvo 940.

186 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#1
Jo jag besiktade bilen för ca 3 veckor sedan, fick tvåa på fjädrar fram att dem satt löst. (ena satt fast i koppen med slang klämma).

Jag har dragit en slagklämma runt ena fjädern den andra har jag inte alls dragit någon slangklämma så den satt helt löst, och den andra fjädern satt fast i koppen fick då jag fick en tvåa:)
Har verkligen ingen lust att byta fjäder helvete bara för bes.
När dem hissade upp bilen så blev det helt annorlunda emot när man tar vanliga domkraften hela fjäderbenet åkte ner och lagret och gummi grejen längst uppe åkte ner så fjädern såg för kort ut, normalt?

Min fråga är om jag sätter fast andra fjädern också kommer den gå igenom? har ca tre varv kvar av fjädern:)

Mvh


5 198 Inlägg
26 maj 2013
#2
Antingen provar du eller oxå byter du.. ingen här vet vad utslaget blir.

730 Inlägg
26 maj 2013
#3
Kommer aldrig gå igenom bes med bara 3 varv kvar... Man får ombes om fjädern sitter löst, blir ingen skillnad om man lyfter med domkraft eller deras lyft. Man får egentligen inte sätta fast fjädrarna med slangklämma heller men vissa ser igenom fingrarna med detta.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

3 173 Inlägg
26 maj 2013
#4
Svetsa fast den eller byt..
Senast redigerat av tobzter (26 maj 2013)


Forummoderator
26 339 Inlägg
26 maj 2013
#5
Gör om - gör rätt och montera fjädrar som är godkända.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 maj 2013
#6
dom SKA sitta fast i båda ändarna det hjälper inte att svetsa fast dom i nedre skålen.

om besgubben har koll så är det en 2:a hur man än gör fjädern ska sitta inspänd i båda ändarna .

samma sak bak.
men bak hissar dom alltid på axeln av någon märklig anledning


lösningen är relativt enkel 240 dämpare är 2cm kortare
så kortar man ner stången någon cm i svarven och du kommer kunna använda bilen utan att studsa av vägen
och få lite väghållning och ingen kan klaga

polarn har så på sin 740 t5 fungerar fin fint smile

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#7
okej, för fjädrarna sitter hårt i koppen ska sätta dit två stycken klämmor, dock så är det ca 5cm mellanrum längst uppe, får se vad dem säger. Får man köra en till månad eller hur är de? smile


Growe skrev:
dom SKA sitta fast i båda ändarna det hjälper inte att svetsa fast dom i nedre skålen.

om besgubben har koll så är det en 2:a hur man än gör fjädern ska sitta inspänd i båda ändarna .

samma sak bak.
men bak hissar dom alltid på axeln av någon märklig anledning


lösningen är relativt enkel 240 dämpare är 2cm kortare
så kortar man ner stången någon cm i svarven och du kommer kunna använda bilen utan att studsa av vägen
och få lite väghållning och ingen kan klaga

polarn har så på sin 740 t5 fungerar fin fint smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 maj 2013
#8
du får inte köra alls.. ska man hårdra det får du ej köra med bilen med en 2:a

utan den får bara färdas till och från verkstan

men dom har troligen lika dålig koll som alla andra så det kvittar smile

Kör fort så hinner inget hända...

Bärs!
3 456 Inlägg
28 maj 2013
#9
pistol skrev:
okej, för fjädrarna sitter hårt i koppen ska sätta dit två stycken klämmor, dock så är det ca 5cm mellanrum längst uppe, får se vad dem säger. Får man köra en till månad eller hur är de? smile

Spelar ingen roll, sist jag försökte med med korta fjädrar som jag hade fäst uppe & nere så ändrade dom min "Fjädrar. fram, för korta" till "Fjädrar, fram, funktion försämrad", sååå... Men bilprovningen är ju lite av ett lotteri, vissa är "vettiga" och förstår att bilen endast har dom fjädrarna den dagen och kommer vara bottad samma kväll i vilket fall och på så sätt skiter i fjädrarna och tar en "vettig" 2a ist, på något som faktiskt är trafikfarligt..

Bara att byta fjädrarna ju, det har du gjort på en timme typ..
Och Njaa, du "får" köra en månad till, sålänge det inte är ditt tredje besök, då brukar dom dra ner det till 1 vecka vill jag minnas..






i <3 haters!
smile

Garaget.org peakade 2008.

flumberg
28 maj 2013
#10
alternativ skaffa 2 kompletta begagnade fjäderben bara & byt sen skifta tillbaka.. lär ju inte kosta så jävla mycket till en 940 på skroten ?  sen är det ju lättare att byta hela skiten än att ta ut hela fjäderbenet & sen ta isär skiten & sen pressa ihop de nya fjädrarna för att sen montera ihop fjäderbenet & sen på bilen igen & sen göra samma sak igen för att byta tillbaka till de kortare fjädrarna tongue oavsett va du väljer bör du nog göra en framvagns inställning med på skiten sen smile
Senast redigerat av flumberg (28 maj 2013)

119 Inlägg
28 maj 2013
#11
Jag var inne för några månader sedan och bes min 945 med kapade fjädrar, fick två för jag fäst dom med slangklämmor. Dock sa bes gubben att typ avgasklämmor eller något dylikt grovt skulle duga.

167 Inlägg
29 maj 2013
#12
min bror satte slang klämmor uppe och nere, när han kom ner till bes så sa dom bara att ja de är ju nästan de enda man kan göra. så här var de godkänt att göra så.


186 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#13
ofan, jag försökte igår med att fästa längst uppe med en lång slangklämma, men jag blev osäker om de ens blev rätt, de är väll bara dra klämman genom den dära lilla hålet på koppen sedan dra runt fjädern? lossade på dem två bultarna till fjädern också men blev osäker.. Kan du förklara lite mera hur din bror gjorde? smile
krakis skrev:
min bror satte slang klämmor uppe och nere, när han kom ner till bes så sa dom bara att ja de är ju nästan de enda man kan göra. så här var de godkänt att göra så.


186 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#14
Okej, så de går igenom om dem är verkligen är "o rubb bara"? fast de sitter ju löst där uppe men vafan de spelar ju fan igen roll tycker man ju bilen ska ju fan inte ut och flyga-.-
swooosh skrev:
Jag var inne för några månader sedan och bes min 945 med kapade fjädrar, fick två för jag fäst dom med slangklämmor. Dock sa bes gubben att typ avgasklämmor eller något dylikt grovt skulle duga.


253 Inlägg
29 maj 2013
#15
Jag körde med avgasklämmor(modell mindre) på min v70 dom sa aldrig något ord.
Senast redigerat av RFMF (29 maj 2013)

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

186 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#16
okej, dem kanske tycker slangklämmor är lite för klena?, finns små avgasklämmor på OKQ8?smile
RFMF skrev:
Jag körde med avgasklämmor(modell mindre) på min v70 dom sa aldrig något ord.


186 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#17
Var det ett mellanrum längst uppe som jag har då?
RFMF skrev:
Jag körde med avgasklämmor(modell mindre) på min v70 dom sa aldrig något ord.


1 450 Inlägg
29 maj 2013
#18
Ja har satt fast mina fjädrar på 240n med slangklämmor och de va helt okej, verkar vara ganska olika de där

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

186 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#19
Men var det mellanrum längst uppe som jag har på min?
xVolvo240x skrev:
Ja har satt fast mina fjädrar på 240n med slangklämmor och de va helt okej, verkar vara ganska olika de där


1 450 Inlägg
29 maj 2013
#20
Ja de va de, ja satte klämmor både uppe och nere

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You


Sök