3436
Sök

startar inte

14 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har ett bekymmer med min bil, som gör mig GALEN.

Någon som har en idé om vad det kan vara?


Jag har googlat men tycker de flesta svaren har ett par år på nacken.

Tack!

mad
Senast redigerat av tottoiz (21 mars 2014)

665 Inlägg
27 maj 2013
#2
Felsök bilen till att börja med, se om det dyker upp några felkoder.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

14 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#3
Det glömde jag skriva!

Vi kopplade en sån "dator" till bilen som inte visade några problem alls.

6 738 Inlägg
27 maj 2013
#4
mor min hade exakt samma problem på sin clio.
vi smörjde bara upp kontakt stycket från vevaxellägesgivaren på den så funka de som de skulle igen tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

14 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#5
Henkix skrev:
mor min hade exakt samma problem på sin clio.
vi smörjde bara upp kontakt stycket från vevaxellägesgivaren på den så funka de som de skulle igen tongue

Det kanske det kan vara!
Vad gör vevaxellägesgivaren för något?

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2013
#6
tottoiz skrev:
Kan också tillägga att den startar galant när det är lägre temperatur ute.. o på vintern går den som en klocka..

Och om jag är ute o kör när det är varmt är det aldrig några problem, det är bara när man stannat och den står i sol eller varmt.

Hur beter den sig om du kör på vintern, och bilen har blivit "genomvarm" och du ställer den för att sen starta 5-10min senare (om du vet givetvis, nog för att Polon är en liten bil, men du får nog inte direkt in den i frysen för att testa tongue )




Henkix skrev:
mor min hade exakt samma problem på sin clio.
vi smörjde bara upp kontakt stycket från vevaxellägesgivaren på den så funka de som de skulle igen tongue

Fast...det är ju ett välkänt fel på just Clio smile
Senast redigerat av it_mutt (27 maj 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2013
#7
tottoiz skrev:
it_mutt skrev:
tottoiz skrev:
Kan också tillägga att den startar galant när det är lägre temperatur ute.. o på vintern går den som en klocka..

Och om jag är ute o kör när det är varmt är det aldrig några problem, det är bara när man stannat och den står i sol eller varmt.
Hur beter den sig om du kör på vintern, och bilen har blivit "genomvarm" och du ställer den för att sen starta 5-10min senare (om du vet givetvis, nog för att Polon är en liten bil, men du får nog inte direkt in den i frysen för att testa tongue )

Nu har jag dessutom bara ett frysfack.. wink
Nä men det är aldrig några problem alls på vintern varken efter jag kört ett tag eller innan.
En perfekt vinterbil cool

den ska stå i sol ganska länge dessutom för att den ska börja strula.
På morgonen på sommaren startar den fint, men på väg hem från jobb är det kört.


Henkix skrev:
mor min hade exakt samma problem på sin clio.
vi smörjde bara upp kontakt stycket från vevaxellägesgivaren på den så funka de som de skulle igen tongue

Fast...det är ju ett välkänt fel på just Clio smile


Nåja, en seriös gissning på det hela (vet inte vilken motor du har eller så)

Men, det kan vara som så att det sitter en givare till luften (som bilen vill ha i sig).

När det är "svalare" så -kan- det vara som så att bilen helt enkelt "precis" startar (inte "precis" som i att den "precis går igång" utan som i "precis så att givaren "gör rätt")

Om denna då är kassig, så kan det helt enkelt bli som så att när luften senare är varm, så skickar givaren "fel signaler" och bilen startar helt enkelt inte.

Som sagt, vet inte om det sitter en sådan på din släde och kan inte heller kolla upp det (utan att veta vilken motor du har)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

177 Inlägg
27 maj 2013
#8
Vad händer om du nöter längre på starten? (ca 20sec) bilen borde starta genom att räkna på kammen om vevaxelgivaren är kass.


6 628 Inlägg
27 maj 2013
#9
scorpan6662 skrev:
Vad händer om du nöter längre på starten? (ca 20sec) bilen borde starta genom att räkna på kammen om vevaxelgivaren är kass.

Går att köra en bil utan kamaxelgivare, men inte vevaxelgivaren.

De/Dem

177 Inlägg
27 maj 2013
#10
Malheus skrev:
scorpan6662 skrev:
Vad händer om du nöter längre på starten? (ca 20sec) bilen borde starta genom att räkna på kammen om vevaxelgivaren är kass.

Går att köra en bil utan kamaxelgivare, men inte vevaxelgivaren.

Hade en bil inne senast förra veckan som gick utan signal från vevaxelgivaren så nog går det allt. Dock svårstartad som fan.


14 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#11
scorpan6662 skrev:
Vad händer om du nöter längre på starten? (ca 20sec) bilen borde starta genom att räkna på kammen om vevaxelgivaren är kass.

Det har jag inte provat, kan man inte paja startmotorn eller något sånt då?
Har jag inbillat mig iaf smile
Men värt o prova kanske!

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2013
#12
tottoiz skrev:
it_mutt skrev:
tottoiz skrev:


Nåja, en seriös gissning på det hela (vet inte vilken motor du har eller så)

Men, det kan vara som så att det sitter en givare till luften (som bilen vill ha i sig).

När det är "svalare" så -kan- det vara som så att bilen helt enkelt "precis" startar (inte "precis" som i att den "precis går igång" utan som i "precis så att givaren "gör rätt")

Om denna då är kassig, så kan det helt enkelt bli som så att när luften senare är varm, så skickar givaren "fel signaler" och bilen startar helt enkelt inte.

Som sagt, vet inte om det sitter en sådan på din släde och kan inte heller kolla upp det (utan att veta vilken motor du har)

Okej! Är det något som man kan byta själv?

Bilen heter Fabrikat: VW POLO 1,4/80 säger det något?
Tack för ditt svar smile)

Ska se om jag kan hitta huruvida den har det eller inte och var den isf sitter (mao; hur lätt att byta den är)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

127 Inlägg
28 maj 2013
#13
Googlade lite o hittade detta, Kanske de hjälper.

om bilen är svårstartad när det är varmt, har det inget att göra med tändning (spole, kablar, "konding", stift etc).

det är din förgasare eller ditt insprutningssystem som inte funkar som det skall.

har du insprut så är det troligen värmesensorn (sitter i motorblocket oftast) som är kass. bilen kanske för för mycket bensin (blir sur) t ex.

har du förgasare är det säkert nån bi-metal ventil som är kass.

Du kan testa med att pumpa din gaspedal i ca 5-10 sec innan du startar se ifall de hjälper.


OCH SÅ HITTADE JA DETTA PÅ NÄTET KANSKE HJÄLPER NÅTT, LÄTT ATT TESTA!

Remove, clean and reinstall the battery cable connections to the battery. Remove the black ground cable first and reinstall it last. If the battery's 5 years old, I recommend you replace it with a new battery.

Du kan ju testa att använda start kablar med en annan bil o se ifall din bil går igång direkt.

Funkar inte de, så testa att göra båda samtidigt, Pumpa 5-10 sec o ha startkablar ifrån en annan bil samtidigt o försökt att starta, o testa utan att pumpa på gasen. Hoppas de hjälper något, Enkelt att testa alla fall. Annars kan det vara som sagt fel på insprutningsystemet.


127 Inlägg
28 maj 2013
#14
Återkom med svar ifall de hjälpte eller inte smile


14 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#15
Malki skrev:
Googlade lite o hittade detta, Kanske de hjälper.

om bilen är svårstartad när det är varmt, har det inget att göra med tändning (spole, kablar, "konding", stift etc).

det är din förgasare eller ditt insprutningssystem som inte funkar som det skall.

har du insprut så är det troligen värmesensorn (sitter i motorblocket oftast) som är kass. bilen kanske för för mycket bensin (blir sur) t ex.

har du förgasare är det säkert nån bi-metal ventil som är kass.

Du kan testa med att pumpa din gaspedal i ca 5-10 sec innan du startar se ifall de hjälper.


OCH SÅ HITTADE JA DETTA PÅ NÄTET KANSKE HJÄLPER NÅTT, LÄTT ATT TESTA!

Remove, clean and reinstall the battery cable connections to the battery. Remove the black ground cable first and reinstall it last. If the battery's 5 years old, I recommend you replace it with a new battery.

Du kan ju testa att använda start kablar med en annan bil o se ifall din bil går igång direkt.

Funkar inte de, så testa att göra båda samtidigt, Pumpa 5-10 sec o ha startkablar ifrån en annan bil samtidigt o försökt att starta, o testa utan att pumpa på gasen. Hoppas de hjälper något, Enkelt att testa alla fall. Annars kan det vara som sagt fel på insprutningsystemet.

Hej!

Tack för ditt svar smile
Men hur vet jag om jag har förgasare eller insprut?

127 Inlägg
14 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#17
Malki skrev:
Du har insprutning smile

tack wink

men är värmesensor och temperaturgivare två olika saker?

466 Inlägg
28 maj 2013
#18
ja du har insprutning på den. som ovan säger testa att ta bort batteri kabeln en stund. bilar är verkligen skumma.


14 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#19
En fråga till mest för nyfikenhetens skull..

Om det nu är att bilen blir sur för att den får för mkt bränsle, hur kan det vara att den tillslut startar då? får den inte lite bränsle var gång man försöker starta eller det förbrukas lite till varje startförsök?

14 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#20
Lyngmo skrev:
ja du har insprutning på den. som ovan säger testa att ta bort batteri kabeln en stund. bilar är verkligen skumma.

det borde ju va lätt o testa iaf smile


Sök