3158
Sök

Mystikt motorfel volvo v40 i ?

gruvarbetare
152 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#1
min syster har en volvo v40 med insprut o 1,8 ..igår starta den inte sen hon stannat o lämna barna..jag trodde nog batterit var kass men motorn snurrar runt som när man ska taga compprov alltså som när stifften är ur hmm
kamrem sitter på o generator rem sitter runt där den ska . tog fram mitt OBDII mätare o fick en felkod : P0340 ; Camshaft Position Sensor A Circuit Malfunction (Bank 1 or Single Sensor)
och det borde vara camaxel givare? bytte den men inge skillnad.. finns inge comp på någon cylinder sad o veven rör sig då jag snurra motorn för hand o hade en lång mejsel i tändstift hålen ..försökte att lossa ventilkåpan men tyckte att kammen följde med   så avbröt skruvandet :-( för lite info på nätet men inte just hitta nått neutral
tips ?
mvh
steffe

5 119 Inlägg
29 maj 2013
#2
Ingen expert på volvo men läst att om man fuskar med oljebyten osv så kan lyftarna fasta i öppet läge å göra motorn komplös. Vet att 2 jobbarkompissar råkat ut för de. Men de va på 850.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

gruvarbetare
152 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#3
hm vet inte när hon serva bilen sist men dax för service lyste men det kanske den gör på tändläge också ?
men lät krångligt att få ingång de lyftarna bara genom byta olja ? men hon åker ca 12mil om dagen då hon jobbar så milen drar nog iväg då :-/
Senast redigerat av steffe67 (29 maj 2013)

21 Inlägg
29 maj 2013
#4
När du kollade kamremmen, snurrade kamdreven som dom skulle? Den är alltså komplös på alla cylindrar?

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
29 maj 2013
#5
Har du provat att hålla fullgas och bara fortsätta gnugga på?? Vi har haft in en del bilar på jobbet som låter helt komplös när man kör på starten men om man håller fullgas så kommer dom igång till slut.

//Per-Arne

gruvarbetare
152 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#6
cartech skrev:
När du kollade kamremmen, snurrade kamdreven som dom skulle? Den är alltså komplös på alla cylindrar?

visade inge utslag på compmätaren om den nu inte pajat ? men tog ur kamaxel givare o det snurrade där nere som den får signal från. och kamdreven snurrade :-(

gruvarbetare
152 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#7
PerArne skrev:
Har du provat att hålla fullgas och bara fortsätta gnugga på?? Vi har haft in en del bilar på jobbet som låter helt komplös när man kör på starten men om man håller fullgas så kommer dom igång till slut.

kollade oljenivå o det syndes inget på stickan så hämta olja ca 2.5l fyllde jag på :-(  men hon säger hon kolla för 2 veckor sen... nu till det du skrev . efter fyllt på olja tänkte så det inte blev tillräckligt med olja till tryckarna så med start hjälp så körde jag länge på gasen o den pusta till lite då o då men trampa fullt inge skillnad . får fel kod direkt p0340 direkt fast den är rensad o har bytt den givaren med samma fel.. tänkte att får väl riva av vevkåpan o göra ren tryckarna...bytte olja förra sommarn på denna motor men hon verka kört 3000 mil sen dess ,är den så känslig hmm
/steffe

866 Inlägg
30 maj 2013
#8
Kam remmen kan ha hoppat då får man kamaxeljivare fel och inget komp. Kolla så märkningen stämmer på vevaxelen och dreven.

gruvarbetare
152 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#9
cartech skrev:
När du kollade kamremmen, snurrade kamdreven som dom skulle? Den är alltså komplös på alla cylindrar?

tog hem bilen igår o idag rev isär kåpan för kamremmen . hitta inge markering på vevskivan men på båda kammarna ett litet streck...nolla 1-4 cylinder genom att ha en lång mejsel ner i 1:an o där den var i topp så var båda strecken på kammarna ca kl 2 vet inte om det är rätt .hitta/vet inge markering som dem ska passa in på hmm
vet du ?
mvh
stefan

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
5 juni 2013
#10
Tror oxå på det med ventilerna om köp en helsyntet olja och slå i sen nöter du på startmotorn eller provar rulla igång bilen

tjooolihoo

gruvarbetare
152 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#11
Torger skrev:
Tror oxå på det med ventilerna om köp en helsyntet olja och slå i sen nöter du på startmotorn eller provar rulla igång bilen

när vi bogserade bilen till mig igår provade vi det o inge skillnad..fått lite info om inställning av motorn..kammens inställ satt på plast kåpan o när de 2 kammarna är rätt så ska veven/kolvarna vara i våg och då mätte jag med skjutmått på 3 o 4 cylinder ,fick 6 mm skillnad o då borde  hoppat ett eller 2 kugg . för vet att remmen sitter jävligt hård när den väl är på plats men den del som går runt spännrullen var glapp tills jag rörde på spännarn, vet inte om den hackat upp sig ?
men vill inte släppa o flytta på veven om nu det är fel sätt att nolla veven hmm
mvh
stefan

866 Inlägg
5 juni 2013
#12
Jag blev inte klok på vad du menade med kolvarna men cylinder 1 ska vara i topp TDC när märkningarna ligger rätt på kåpan. Det är väll den med ett nedstick i mellan dreven.? Sen har du märkning på vevaxeldrevet och en märkning på frontkåpan (inre), Annars använd en skruvmejsel och hitta TDC , Det är inte så noga då det flyttar sig 10- 12 grader på en kugg. Det var det du menade kanske ! :-)

gruvarbetare
152 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#13
tekniknissen1 skrev:
Jag blev inte klok på vad du menade med kolvarna men cylinder 1 ska vara i topp TDC när märkningarna ligger rätt på kåpan. Det är väll den med ett nedstick i mellan dreven.? Sen har du märkning på vevaxeldrevet och en märkning på frontkåpan (inre), Annars använd en skruvmejsel och hitta TDC , Det är inte så noga då det flyttar sig 10- 12 grader på en kugg. Det var det du menade kanske ! :-)

då kolvarna möts på mitten menade jag...det har jag aldrig hört talas om heller... jo idag en tänkbar  märkning en smal pinne på 7mm på höger sida om veven  sett ovanfrån ?skulle hellre vilja sett en bild var märkningen är !
mvh
steffe

866 Inlägg
6 juni 2013
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-2337a220aa178f484e7478334b841ca1.jpg
Så här typ ? :-)

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2013
#15

Men alltså...  det är avancerad motorteknik. Varför frågar ni inte först vilken motor han har?  Om jag inte minns fel så finns V40 med minst 23 olika motoralternativ där alla är olika.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juni 2013
#16
steffe67 skrev:
nolla 1-4 cylinder genom att ha en lång mejsel ner i 1:an o där den var i topp
mvh
stefan

Jeeez, vad säger att noll är med 1:an i topp?? På Volvomotorerna är det nämligen så pass smart att när alla cylindrar är i våg så är det noll!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
7 juni 2013
#17
torpis skrev:

Men alltså...  det är avancerad motorteknik. Varför frågar ni inte först vilken motor han har?  Om jag inte minns fel så finns V40 med minst 23 olika motoralternativ där alla är olika.

1,8 med insprutning, det kan ju antingen vara volvo motorn eller mitsubishi GDI motorn..... en motorkod vore som sagt bra att veta eller ett reg nummer.

//Per-Arne

gruvarbetare
152 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#18

just det vänstra bilden stämmer bra på toppen men nere på veven ser den lika hur många varv vi snurrar...
men "torpis" skrev när alla kolvarna i våg är noll ! då borde det gå att aväga med ett skjut mått o mäta genom tändstift hålet på 3  o 4 cylinder är lika o då märks att då stämmer de båda märkningar på kammen inte stämma. vilket borde göra att veven det har kuggat över på remmen ?  vill inte knäcka nån ventil genom att provstarta  om nollan inte är rätt hmm motorn är ju med en elektrisk kontakt ovanpå ena kammen som verka styra ett oljeflöde..

Evildan
7 juni 2013
#19
Samtliga s/v40 har insprutning, dock av olika modell/märke.
-95/-04
Är det en:
1.8i? vilket innebär Mitsubishi GDi motor.
eller en:
1.8?

Motorkod?
B4184S
B4184S2
B4184SJ

-04 och framåt
motorkod:
B4184S11
B4184S8 (spritmotorn från FORD)

1 277 Inlägg
9 juni 2013
#20
1.8 är gdi, det är inte ovanligt att gasspjället sotar igen vilket gör att det fastnar, då kan du inte starta bilen, prova att rengöra det och kolla sen att det öppnar sig som det ska vid gaspådrag med tändning på

ang den kontakten som nämndes i tidigare inlägg, motorn har vvt. den styrs via oljetrycket med hjälp av en solenoid.
Senast redigerat av cykelpump (9 juni 2013)


Sök