DoktorAuto skrev:
Hej!
För att göra en korrekt batteri/generatorkontroll så gör man följande (gäller ALLA bilar med 12 V-system):
1. Mät spänningen direkt på batteriet med en voltmeter när motorn är avstängd. Spänningen ska ligga mellan 11.5 - 12.5 V för att vara ett ok batteri vid rumstemp (grovt räknat: självklart så kan det variera lite mer). Är det kallt ute, kan man tillåta lägre spänning, men om du har typ 11 V efter en natt i varmt garage, är batteriets kondition mycket tveksam.
2. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Mät spänningen direkt på batteriet igen. Nu ska din spänning vara typiskt 13-14.5 V (om du inte har våldsamt massor med extraljus påslagna samtidigt på tomgång). Det viktigaste är att du INTE har LÄGRE spänning med motorn igång, än vad du hade med avslagen motor. Om det är lägre, är din generator helt slut, vilket då vanligtvis beror på utslina generatorkol, som oftast är billigt (~150 kr) och lätt att laga.
3. Om du mäter en spänning uppåt 15 V eller mer när motorn går på tomgång (med ett hyggligt batteri) så har du inte fel på generatorkolen, utan på laddningsreläet. Du kommer då att "koka sönder" batteriet om du kör vidare. Se upp så att du inte byter till ett nytt batteri, utan att kolla vilken spänning du får med nytt batter och på tomgång, så att du inte kokar sönder det nya batteriet. Detta fel är inte lika vanligt som utslitna kol.
Självklart kan du ha andra små fel, såsom batteripolskor som är slut/ärgiga, jordkablar/flätor som är slut/rostiga, laddningskablar på generatorn som är av/slut/ärgiga.
Men det absolut vanligaste felet är ett batteri som är slut, och det märks typiskt när "första kylan" kommer, dvs nu. Så, om du har lämnat bilen på natten sen du kört med den, och mäter till typ ->11 V på morgonen (i varmt garage) så är ditt batteri dåligt.
Och det näst vanligaste felet är att generatorns kol är slut, vilket leder till en långsam urladdning av ditt batteri, ju längre du kör. Ofta räddar man detta med en batteriladdning, men felet kommer tillbaks.
När man köper generatorkol till vanliga bilar på t.ex. Biltema, så sitter dom oftast ihop på en platta med laddningsrelä. Så, är lagrena och lindningarna i generatorn ok är detta det enda du behöver byta.
DoktorAuto