3605
Sök

Batteriet laddas inte upp på min 740

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#1
Tjena mitt batteri laddas inte upp på min 740. Jag körde med mätarhuset urkopplat för jag håller på att fixa väta mätare. kan det vara det som gör att det inte laddas upp eller är det generatorn som krånglar?

Mycket tacksam för svar

///Gasgas

2 182 Inlägg
29 oktober 2006
#2
Lyser generatorlampan?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#3
Niklas1987 skrev:
Lyser generatorlampan?

Var sitter den på en 740 gle 88 modell??

2 182 Inlägg
29 oktober 2006
#4
Instrumentpanelen, kommer inte ihåg exakt vart men den sitter där nånstans.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#5
Niklas1987 skrev:
Instrumentpanelen, kommer inte ihåg exakt vart men den sitter där nånstans.

Naj en sådan lampa har jag nog inte tror jag.

2 182 Inlägg
29 oktober 2006
#6
jo det har du nog, men lyser inte den så laddar inte generatorn.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#7
Niklas1987 skrev:
jo det har du nog, men lyser inte den så laddar inte generatorn.

Jag fattar inte var den ska sitta i så fall. Den sitter väll inte i mätarhuset??

2 182 Inlägg
29 oktober 2006
#8
Sitter, så att säga nertill på instrumentpanelen. fan måste kolla var den sitter

EDIT: Sitter bredvid oljetrycksmätaren,(Batterisymboll)
Senast redigerat av Niklas1987 (29 oktober 2006)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 655 Inlägg
29 oktober 2006
#9
Den ska sitta i mätarhuset, en lampa som ser ut som ett batteri. Den ska lysa när du slår på tändningen för att senare slockna när du startar bilen.
Lyser laddningslampan när du kör så laddar inte generatorn batteriet.
Och du måste ha den ikopplad för att generatorn ska komma igång och ladda.

Så jävligt är det..

2 182 Inlägg
29 oktober 2006
#10
Streckkoden skrev:
Den ska sitta i mätarhuset, en lampa som ser ut som ett batteri. Den ska lysa när du slår på tändningen för att senare slockna när du startar bilen.
Lyser laddningslampan när du kör så laddar inte generatorn batteriet.
Och du måste ha den ikopplad för att generatorn ska komma igång och ladda.

Så jävligt är det..

Bra att nån kommer ihåg det, brukar glömma det ibland

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 655 Inlägg
29 oktober 2006
#11
Jobbar man som bilelektriker så råkar man ut för sånt här nästan varje dag..

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#12
Streckkoden skrev:
Jobbar man som bilelektriker så råkar man ut för sånt här nästan varje dag..

Ok men nu är det så att jag inte har mätarhuset inkopplat när detta hände. Så det är kankse där för då????

279 Inlägg
29 oktober 2006
#13
har du kollat så inte kolen till generatorn är slut? min 740 laddade dåligt som tusan sen byte jag kolen sen laddade den bra. så kolla det;)

bränt gummi luktar kärlek

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#14
edis_87 skrev:
har du kollat så inte kolen till generatorn är slut? min 740 laddade dåligt som tusan sen byte jag kolen sen laddade den bra. så kolla det;)

Var byter man det. Var sitter kolen??

2 182 Inlägg
29 oktober 2006
#15
Sitter back på generatorn med två skruv om jag inte minns fel.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

279 Inlägg
29 oktober 2006
#16
helt rätt det går inte att missa. för är dem dåliga laddar inte generatorn som den ska, så ett tips ta bort dem och kolla om de är slitna.

ps, på bilden som "niklas1987" har så ser du en blå grej på generatorn det är kolen,ds
Senast redigerat av edis_87 (29 oktober 2006)

bränt gummi luktar kärlek

1 Inlägg
29 oktober 2006
#17
Hej!

För att göra en korrekt batteri/generatorkontroll så gör man följande (gäller ALLA bilar med 12 V-system):

1. Mät spänningen direkt på batteriet med en voltmeter när motorn är avstängd. Spänningen ska ligga mellan 11.5 - 12.5 V för att vara ett ok batteri vid rumstemp (grovt räknat: självklart så kan det variera lite mer). Är det kallt ute, kan man tillåta lägre spänning, men om du har typ 11 V efter en natt i varmt garage, är batteriets kondition mycket tveksam.

2. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Mät spänningen direkt på batteriet igen. Nu ska din spänning vara typiskt 13-14.5 V (om du inte har våldsamt massor med extraljus påslagna samtidigt på tomgång). Det viktigaste är att du INTE har LÄGRE spänning med motorn igång, än vad du hade med avslagen motor. Om det är lägre, är din generator helt slut, vilket då vanligtvis beror på utslina generatorkol, som oftast är billigt (~150 kr) och lätt att laga.

3. Om du mäter en spänning uppåt 15 V eller mer när motorn går på tomgång (med ett hyggligt batteri) så har du inte fel på generatorkolen, utan på laddningsreläet. Du kommer då att "koka sönder" batteriet om du kör vidare. Se upp så att du inte byter till ett nytt batteri, utan att kolla vilken spänning du får med nytt batter och på tomgång, så att du inte kokar sönder det nya batteriet. Detta fel är inte lika vanligt som utslitna kol.

Självklart kan du ha andra små fel, såsom batteripolskor som är slut/ärgiga, jordkablar/flätor som är slut/rostiga, laddningskablar på generatorn som är av/slut/ärgiga.

Men det absolut vanligaste felet är ett batteri som är slut, och det märks typiskt när "första kylan" kommer, dvs nu. Så, om du har lämnat bilen på natten sen du kört med den, och mäter till typ ->11 V på morgonen (i varmt garage) så är ditt batteri dåligt.

Och det näst vanligaste felet är att generatorns kol är slut, vilket leder till en långsam urladdning av ditt batteri, ju längre du kör. Ofta räddar man detta med en batteriladdning, men felet kommer tillbaks.

När man köper generatorkol till vanliga bilar på t.ex. Biltema, så sitter dom oftast ihop på en platta med laddningsrelä. Så, är lagrena och lindningarna i generatorn ok är detta det enda du behöver byta.

DoktorAuto

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#18
DoktorAuto skrev:
Hej!

För att göra en korrekt batteri/generatorkontroll så gör man följande (gäller ALLA bilar med 12 V-system):

1. Mät spänningen direkt på batteriet med en voltmeter när motorn är avstängd. Spänningen ska ligga mellan 11.5 - 12.5 V för att vara ett ok batteri vid rumstemp (grovt räknat: självklart så kan det variera lite mer). Är det kallt ute, kan man tillåta lägre spänning, men om du har typ 11 V efter en natt i varmt garage, är batteriets kondition mycket tveksam.

2. Starta motorn och låt den gå på tomgång. Mät spänningen direkt på batteriet igen. Nu ska din spänning vara typiskt 13-14.5 V (om du inte har våldsamt massor med extraljus påslagna samtidigt på tomgång). Det viktigaste är att du INTE har LÄGRE spänning med motorn igång, än vad du hade med avslagen motor. Om det är lägre, är din generator helt slut, vilket då vanligtvis beror på utslina generatorkol, som oftast är billigt (~150 kr) och lätt att laga.

3. Om du mäter en spänning uppåt 15 V eller mer när motorn går på tomgång (med ett hyggligt batteri) så har du inte fel på generatorkolen, utan på laddningsreläet. Du kommer då att "koka sönder" batteriet om du kör vidare. Se upp så att du inte byter till ett nytt batteri, utan att kolla vilken spänning du får med nytt batter och på tomgång, så att du inte kokar sönder det nya batteriet. Detta fel är inte lika vanligt som utslitna kol.

Självklart kan du ha andra små fel, såsom batteripolskor som är slut/ärgiga, jordkablar/flätor som är slut/rostiga, laddningskablar på generatorn som är av/slut/ärgiga.

Men det absolut vanligaste felet är ett batteri som är slut, och det märks typiskt när "första kylan" kommer, dvs nu. Så, om du har lämnat bilen på natten sen du kört med den, och mäter till typ ->11 V på morgonen (i varmt garage) så är ditt batteri dåligt.

Och det näst vanligaste felet är att generatorns kol är slut, vilket leder till en långsam urladdning av ditt batteri, ju längre du kör. Ofta räddar man detta med en batteriladdning, men felet kommer tillbaks.

När man köper generatorkol till vanliga bilar på t.ex. Biltema, så sitter dom oftast ihop på en platta med laddningsrelä. Så, är lagrena och lindningarna i generatorn ok är detta det enda du behöver byta.

DoktorAuto

Vilken av dom 2 inringade är generatorn? Jag tror det är 1:an

http://www.garaget.org/mypage/user_imag … _id=307380

21 761 Inlägg
29 oktober 2006
#19
Men streckkoden har nog rätt tror jag, om mätarhuset inte är inkopplat så får inte generatorn sin lilla magnetisering via batterilampan och då laddar den heller inte som den ska. Koppla in mätarhuset och testa.

Sedan vill jag korrigera några saker som DoktorAuto skrev:

1. Batteriets vilospänning ska vara 12,7-12,8V om det är fulladdat, är spänningen 12,2-12,3V så är det ca 50% laddat. Vid en spänning på ca 11,8V så är batteriet tomt. Dessa värden gäller "våta", dvs vanliga, batterier. AGM batterier har någon tiondel högre spänning vid fullt-halvt och tomt. Man bör ladda batteriet om vilospänningen börjar ligga under 12,4V, annars blir plattorna i cellerna sulfaterade om spänningen ligger på den nivån ett längre tag.

När man mäter spänningen så ska batteriet ha varit orört i runt 6-8 timmar eller mer för att få rätt mätvärden. En bättre metod är att mäta syravikten som är ca 1,28 vid fulladdat och ca 1,20 vid 50% laddning. Värdena gäller vid +25 grader, om batteriets syra är kallare så ska värdena korrigeras.

2. Rätt laddspänning med halvljus påslaget, fulladdat batteri och minst 1000 motorvarv bör vara ca 14-14,4V. Lite äldre generatorer kan ha någon tiondel lägre, tex 13,8V medan nyare generatorer kan ha någon tiondel högre spänning, tex 14,6V. Om laddspänningen är ner mot 13V så är någonting fel.
Senast redigerat av Drönirettab (29 oktober 2006)

259 Inlägg
29 oktober 2006
Trådstartare
#20
Man behöver väll inte ladda upp betteriet nu när det är helt slut. Det är ett gankse nytt batteri så det räcker väll att starta med startkablar och sen låta bilen ladda upp det??


Sök