Så då. Då råkade det bli en Volvo 855 T-5R i min ägo som behöver en hel del kärlek. En av väldigt få byggda olivgröna i färgkod 421, 500st för att vara exakt. Den verkar ha levt ett ganska hårt liv, men ändå i original utförande, förutom V70 lampor bak. Till och med originalstereo ifrån fabrik och orangea sidoblinkers. Importerad ifrån Italien, så tyvärr den lilla motorn på 2.0l, men den skall enbart agera skön och stilig bruksbil, så någon effekt är inget som kommer jagas. Och allt kommer att tas i den tid som finns, speciellt då det är ett rullande projekt.
Här är en liten lista på vad som behövs fixas och som vill fixas. [*] Byta till coilovers [*] Byta registreringsskyltar [*] Byta vänster dimljus [*] Löda in positionsljus i helljuset [*] Ordna elfel till stereon [*] Byta skivor och klossar fram till slitsade/hålborrade [*] Byta skivor och klossar/backar bak [*] Måla upp bromsok silvriga [*] Byta topplagringar bak [*] Byta topplagringar / fjädersäten fram [*] Byta stabilisatorstag [*] Fixa AC:n [*] Åtgärda eventuellt laddtrycksproblem [*] Åtgärda glapp i bromsljuset [*] Sätta i original luftburk och bort med det öppna filtret [*] Byta stereo till SC-805 [*] Takvinge [*] 4x Lackade stänkskydd [*] V70N spolarmunstycken lackade [*] Lackade torkararmar framlyktor [*] V90 torkare lackad [*] Xenon 35w 4300k Backljus [*] Xenon 70w 6000k Helljus [*] Tona 5 rutor [*] Nytt batteri [/] X70 tanklucka [ ] X70 huvlås [ ] Blåa emblemet i grillen? [*] Nivåreglering på framlyktorna [ ] Volvo original CD växlare i bagaget [ ] XC Grill? [ ] T-5R emblem i grillen [ ] Vindavvisare Volvo original [ ] V70 takrails / Inga rails [/] LED lampor regskylt belysning [/] LED lampor innuti bilen [ ] USA blinkers fram [ ] USA nederdel bakljus [ ] USA täcklock sidoblinkers [ ] Xenon 35w 6000k Halvljus [ ] Xenon 35w 6000k Dimljus [ ] Byta ut höger framskärm [ ] Lackade V70 handtag [ ] Lastskydd i stål [ ] Byta slutröret på avgas
Såhär ser den iallafall ut Bakifrån Så underbart med manuell låda också! Status emblemen! Även original Titanfälg med Pirelli P Zero i bagaget Och inte att få glömma det underbara utblåset! Hittade även en skum liten box i bagaget. Någon som vet vad detta är? Fyfan, skapligt äckliga mattor! Förarmattan såg man inte ens 850 texten på. Och efter en hel del tvättande så ser de ju riktigt respektabla ut!
Då jag började ana oråd att det var något inte inte var helt hundra med mätarhuset plockade jag ner detta idag. Tanken var först att jag skulle ställa om miltalen till de korrekta, som förra ägaren påpekade inte stämde. Men igår kväll började jag ana att det var någon som fifflat med ABS/TRACKS lamporna för att få igenom den på besiktningen. Och mycket riktigt! Men det var tyvärr inte bara ABS:en som var fixad med. Även lambda mätaren hade fått sig lite "specialknep". Förbannat mycket att pilla isär för att komma åt milräknaren. Men det är ju sånna här arbeten som är roliga Tillbaka i bilen, med rätt milantal. +- Några mil. Nu lyser bilen som en hel jävla julgran... Men bättre med en ärlig bil än en pundarfixad.... Har även fått bytt ut nästan alla lampor i knappar, stereon och klimatanläggningen. Här kommer även en liten bonusbild på motorutrymmet. Inget vidare upphetsande just nu.... Jag fick även justerat och fixat till bromsljuskontakten så det lyser ordentligt när man bromsar. Det känns som det kan vara en ganska viktig detalj på en bruksbil!
Och jag får be om ursäkt för dåligt med kort på detaljer idag, men jag har varit så stressad och glömde bort at knäppa med kameran.
ABS/TRACKS:en skall jag plocka ner ABS boxen och löda om den. Det är mer eller mindre ett standardfel på 85x70 serien.
MEN, jag blir lite oroad av lambda lampan. Jag har tyvärr ingen felkodsavläsare, så får försöka felsöka lite manuellt istället. Jag prövade lite snabbat att skifta LMM, men det gjorde varken till eller ifrån. Försökte även att nollställa felkoderna genom att hänga av + polen i ca 10-15minuter. Men Lambdan lös direkt igen när jag startade motorn. Brukar inte lambda lampan alltid vid nollning släckas och sedan tändas efter en liten stund när motorn startas? Jag vet att det finns hur många olika fel som helst som kan orsaka att den lampan tänds, men någon som har något bra tips på vad som brukar kunna vara ett vanligt fel för detta. Jag kan även tillägga att bilen verkar gå som den skall, kanske något lågt laddtryck, men inget överdrivet. Jag skall koppla in en graderad laddtrycksmätare så jag kan se exakt.
Kolla så det är något hål i tryckslangarna, hade samma syndrom på min med lambdan o då var det ett hål i en tryckslang som om någon hade tryckt en kniv i den, böt slangen så slockna lampan
Nuvarande Projekt: Nissan Skyline R33 GTS-T
Ha de!
Kolla så det är något hål i tryckslangarna, hade samma syndrom på min med lambdan o då var det ett hål i en tryckslang som om någon hade tryckt en kniv i den, böt slangen så slockna lampan
Å fan. Det skulle det ju kunna vara då jag upplever att det är lite lågt laddtryck. Var det samma fenomen för dig med att det inte gick att släcka lambda lampan utan den var igång direkt när man nollställt den?
Hade problem med min lamda lampa med. Det är en ord lek och gissa vad som är fel. När jag läste av felkoden så kom det massa olika. Men som tur hade jag en aning om att min lamda mätare va kass..
Nästan lättare och se om du kan hitta någon människa som kan läsa av koderna!
Hade problem med min lamda lampa med. Det är en ord lek och gissa vad som är fel. När jag läste av felkoden så kom det massa olika. Men som tur hade jag en aning om att min lamda mätare va kass..
Nästan lättare och se om du kan hitta någon människa som kan läsa av koderna!
Jo, givetvis är det lättare. Men jag tänkte man kunde kolla över lite vanliga standardfel innan man jagar rätt och koppar in en dator.
Dåså En liten uppdate ifrån ikväll. Det händer inte nått vidare med bilen just nu, mest p.g.a. ett sjukt barn som tar upp tiden för tillfället. Men han skall väl bli frisk snart
Eftersom att det var någon tattarpundare som lödat bort en massa felkoder i mätarhuset, så känndes det mest aktuellt att ta i tu med ABS/TRACKS felen. Det känns ganska viktigt att ha fungerande ABS på en vardagsbil... Efter mina tidigare erfarenheter så är det väldigt ofta ABS boxen som har spruckit i lödningarna innuti. Då eftermarknads boxarna kostar ca. 5000:- för ett utbyte, och gud vet vad det kostar på Volvo så känns detta som att det är värt att fixa problemet själv.
Här under ABS pumpen sitter ABS styrboxen Boxen sitter fastskruvad med dessa 4 skruvarna. Det fungerar lika bra att använda en 4mm hylsa för att skruva loss dem. Såhär ser boxen ut ute ur motorutrymmet. Först för att få upp locket måste man bända bort dessa "fjäderbrickorna". Det görs väldigt enkelt med en liten plattmejsel. Locket är limmat/silikonat för att hålla ute fukt. Jag gör så att jag värmer upp boxen ordentligt med en värmepistol för att sedan bända upp locket försiktigt med en bred plattmejsel eller en morakniv. Men man får vara försiktig så man inte slinter in med verktyget in i elektroniken. Hela elektronikplattan är övertäck av ett tunt lager silikon, eller nått liknande. Man får se till att syna lödningarna ordentligt. Gärna med förstoringsglas. Här är två stycken som spruckit. Visst är jag absolut ingen expert på att löda, men det behöver man inte heller. Detta fungerar alldeles utmärkt! Glöm inte att skrapa bort silikonet över lödningarna innan ni löder bara. Sedan när boxen skall ihop igen så se till att lägga någon liknande silikon i fogarna innan locket läggs på så fukten förblir utanför! Sådär ja! Då var felkoderna borta Iallafall ABS felkoderna
Och för att komma tillbaka till lambda lampan så förefaller den sig riktigt skum. Felkoden försvinner först efter att man hängt av batteripolerna i MINST 24 timmar. Så det räcker inte med de vanliga 10-15 minuterna, då finns den kvar som vanligt. Det samma gäller 5 timmar eller 10 timmar. MEN, när väl felkoden är släckt så dröjer det ganska lång tid innan den kommer tillbaka. Det har kommit efter cirka 15-20 mils blandad körning. När tid finnes så skall bilen in på felsökning så får vi se vad det är för skumt på gång. Jag fick in en högst provisorisk laddtrycksmätar för att se hur det står till, och den laddar aldrig mer än 0,4-0,5 bar. Så nått problem är det med det också. Kanske hänger ihop med lambda problemet. Skall även felsöka lite eventuella läckor också.
Ser detta nått vidare snyggt ut!? Ne, skulle inte tro det. Det ser ju betydligt bättre ut Och givetvis skall Ford batteriet försvinna så småningom.