2382
Sök

Extern WG som inte vill öppna?? volvo 740 16v turbo!!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#1
Hello smile

Har en extern WG från kl-racing (HKS-40mm) som inte vill öppna, på min volvo 740 16v turbo.

Har kopplat en slang från undre anslutningen på WGn till insuget och på den övre anslutningen har jag struntat i att sätta dit nån slang. för jag vill ha laddet som fjädern ska ge (0,45bar)
o WGn kärvar inte nått..


så här har ja kopplat!! fast slangen till insuget istället för turbon!!!!!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-909339c6c828c4d57f23b0e99ba0d291.jpg

men laddet flyger iväg över 1,5bar ialf... hmm


nån som vet va de kan va för fel?

mvh// smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
23 juni 2013
#2
Är jag trött nu men brukar inte undre vara mot-tryck och övre öppnings tryck?

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

8 250 Inlägg
23 juni 2013
#3
Flytta slangen till övre anslutningen på wastegaten och har du möjlighet så är det bättre att koppla slangen på turbon än till insuget.


OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#4
så slangen ska sitta på toppen av WGn? ok

har ingen anslutning på turbon.. hmm men de ska vell kvitta var den sitter, så länge den sitter på "tryck sidan"??

får prova de i morgon kväll då smile
tack för svaren så länge.

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

486 Inlägg
23 juni 2013
#5
Det ÄR den undre anslutningen man ska använda. Den övre använder man till elektronisk laddtrycksreglering med mottryck.
Den undre ska vara kopplad till trycksida, innan spjället.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 juni 2013
#6
Den undre för lite ladd, tror du inte kan ladda under 1 kilo me 40mm

...........Team T-Röd Racing.............

Försöker iaf
1 998 Inlägg
23 juni 2013
#7
StlpMK skrev:
Den undre för lite ladd, tror du inte kan ladda under 1 kilo me 40mm

Öhh... VA?!

Klart man kan ladda LÅÅÅÅNGT under kilot med en 40mm. Det beror ju på fjädern som sagt.

Min 39mm klarar från 0,09 till 1,77 beroende på vilken/vilka fjädrar man kör med...

http://i41.tinypic.com/dyw4ut.jpg

Fast normalt har man hälften i grundladdtryck emot vad man ska köra på och sen pyser man upp laddtrycket med laddtrycksstyrningen.


Sen är de väl solklart att den undre anslutningen är där man ska koppla de. Lägger man trycket på ovansidan i ackuatorn så pressar den ju ner ventilen i sätet ännu hårdare...


Till TS då.
Hur grov slang matar du WG med? I och med att de blir rätt långt från insug till WG så bör de vara en riktigt GROV slang annars tappar man flödet och "styrkan"
Funkar WG som den ska? Kärvar inget osv?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 juni 2013
#8
Boostrider skrev:
StlpMK skrev:
Den undre för lite ladd, tror du inte kan ladda under 1 kilo me 40mm

Öhh... VA?!

Klart man kan ladda LÅÅÅÅNGT under kilot med en 40mm. Det beror ju på fjädern som sagt.

Min 39mm klarar från 0,09 till 1,77 beroende på vilken/vilka fjädrar man kör med...

http://i41.tinypic.com/dyw4ut.jpg

Fast normalt har man hälften i grundladdtryck emot vad man ska köra på och sen pyser man upp laddtrycket med laddtrycksstyrningen.


Sen är de väl solklart att den undre anslutningen är där man ska koppla de. Lägger man trycket på ovansidan i ackuatorn så pressar den ju ner ventilen i sätet ännu hårdare...


Till TS då.
Hur grov slang matar du WG med? I och med att de blir rätt långt från insug till WG så bör de vara en riktigt GROV slang annars tappar man flödet och "styrkan"
Funkar WG som den ska? Kärvar inget osv?

Provat??? Skev det utav egna erfarenheter..Kört med 0.50 fjäder å ladda inte under 1.2 hur man än koppla väldigt segt ladd me 40mm dessutom. bytte till 50mm å gjorde enorm skillnad, Sen är kl's 40mm knappt 35mm

...........Team T-Röd Racing.............

Försöker iaf
1 998 Inlägg
24 juni 2013
#9
StlpMK skrev:
Boostrider skrev:
StlpMK skrev:
Den undre för lite ladd, tror du inte kan ladda under 1 kilo me 40mm

Öhh... VA?!

Klart man kan ladda LÅÅÅÅNGT under kilot med en 40mm. Det beror ju på fjädern som sagt.

Min 39mm klarar från 0,09 till 1,77 beroende på vilken/vilka fjädrar man kör med...

http://i41.tinypic.com/dyw4ut.jpg

Fast normalt har man hälften i grundladdtryck emot vad man ska köra på och sen pyser man upp laddtrycket med laddtrycksstyrningen.


Sen är de väl solklart att den undre anslutningen är där man ska koppla de. Lägger man trycket på ovansidan i ackuatorn så pressar den ju ner ventilen i sätet ännu hårdare...


Till TS då.
Hur grov slang matar du WG med? I och med att de blir rätt långt från insug till WG så bör de vara en riktigt GROV slang annars tappar man flödet och "styrkan"
Funkar WG som den ska? Kärvar inget osv?

Provat??? Skev det utav egna erfarenheter..Kört med 0.50 fjäder å ladda inte under 1.2 hur man än koppla väldigt segt ladd me 40mm dessutom. bytte till 50mm å gjorde enorm skillnad, Sen är kl's 40mm knappt 35mm

Aldrig provat några kinagrejer. Men Audis KKK, Precision och Tial har alla klarat att reglera låga laddtryck. Audis är 37mm Precision 39mm och 46mm. Tialen var 38.

Har du en 0,3barsfjäder så ska wastegaten öppna vid 0,3.

Segt ladd? Då lär de va läkage... Den ska va bomtät innan 0,5 och därefter öppna.

50mm? Vrf så stort? En Audi KKK vet jag att den med säkerhet klarar 734hk då kompisen har det i sin s2a utan några problem. Bromsade även en 940 turbo till 531hk och 600nm++ med en sådan och de är dåligt utformade och relativt trånga men ändå hänger de med ju yikes

Förklara gärna för mig varför en stor WG inte skulle kunna klara av låga laddtryck!!
Den behöver inte öppna lika mycket som en liten för att få det flödet som krävs.
Att ackuatorn inte skulle orka öppna en större ventil beror på dåligt flöde in i ackuatorn ELLER att den är felkonstruerad

Jobbar förövrigt med ventiler som fungerar exakt på samma sätt som en WG bara att de hanterar ånga/vatten.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

OVERBOOSTED
852 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#10
Kollade lite på bilen i morse och som sakt de funkade inte med att flytta slangen, men sen såg jag att slangen hade blivit lite klämd på ett ställe så byte slangen och de verkar funka nu, dok så prov körde ja bara ca200 meter men de låg på stadigt ladd 0,5. Så förhoppningsvis funkar de nu smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

57 Inlägg
24 juni 2013
#11
är inte bara fjädern som avgör när den ska öppna. placering o dragning o dragning av wg har minst lika stor betydelse lika så vad det är för motor o turbo


OVERBOOSTED
852 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#12
blracing skrev:
är inte bara fjädern som avgör när den ska öppna. placering o dragning o dragning av wg har minst lika stor betydelse lika så vad det är för motor o turbo

ja de är ju ett b230ft block med 16v topp ca 420cc spridare

3"avgas från turbon hela vägen bak

t70 turbo
Kompressorhjul: 62mm (91mm)
Kompressorhus: A/R .70
Turbinhjul: 62,5mm
Avgashus: A/R 0,63
Fläns T3

40mm WG

bild på grenrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-745bb7fba2d8ae99b50c0ff95c0e2629.jpg 

nöjd tongue
Senast redigerat av jh-hindersson (24 juni 2013)

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#13
Tar upp tråden igen då jag får sken ladd hmm

kan ligga på 3an ca 1500rpm o pressa fullt o laddet går upp till ca0,5bar vid 3000rpm och laddet ligger kvar till ca4300rpm sen om ja fortsätter att pressa så stiger laddet till 1,2bar+ ?
har en 8mm slang mellan tryck röret o WG:n på ca 45cm


har provtryckt WG:n med en kompressor o den börjar öppna vid 1,2bar och är fullt öppen vid 1,5bar
vet att avgas trycket hjälper till att öppna WG:n..

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-277faf60602c223b0a2e15e5e17fcf51.jpg


va kan de va för fel... fel fjäder?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
10 juli 2013
#14
jh-hindersson skrev:
Tar upp tråden igen då jag får sken ladd hmm

kan ligga på 3an ca 1500rpm o pressa fullt o laddet går upp till ca0,5bar vid 3000rpm och laddet ligger kvar till ca4300rpm sen om ja fortsätter att pressa så stiger laddet till 1,2bar+ ?
har en 8mm slang mellan tryck röret o WG:n på ca 45cm


har provtryckt WG:n med en kompressor o den börjar öppna vid 1,2bar och är fullt öppen vid 1,5bar
vet att avgas trycket hjälper till att öppna WG:n..

http://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-277faf60602c223b0a2e15e5e17fcf51.jpg


va kan de va för fel... fel fjäder?

Felbyggt grenrör elr som tidigare för dåligt flöde i wn´n..

...........Team T-Röd Racing.............

OVERBOOSTED
852 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#15
StlpMK skrev:
jh-hindersson skrev:
Tar upp tråden igen då jag får sken ladd hmm

kan ligga på 3an ca 1500rpm o pressa fullt o laddet går upp till ca0,5bar vid 3000rpm och laddet ligger kvar till ca4300rpm sen om ja fortsätter att pressa så stiger laddet till 1,2bar+ ?
har en 8mm slang mellan tryck röret o WG:n på ca 45cm


har provtryckt WG:n med en kompressor o den börjar öppna vid 1,2bar och är fullt öppen vid 1,5bar
vet att avgas trycket hjälper till att öppna WG:n..

http://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-277faf60602c223b0a2e15e5e17fcf51.jpg


va kan de va för fel... fel fjäder?

Felbyggt grenrör elr som tidigare för dåligt flöde i wn´n..

kollade med han som jag köpte grenröret av (Nissee) här på garaget, Och han hade inte nått problem med laddat..
men han körde med 50mm WG, tycker de borde funka med en 40mm hmm

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

486 Inlägg
10 juli 2013
#16
jh-hindersson skrev:
Tar upp tråden igen då jag får sken ladd hmm

kan ligga på 3an ca 1500rpm o pressa fullt o laddet går upp till ca0,5bar vid 3000rpm och laddet ligger kvar till ca4300rpm sen om ja fortsätter att pressa så stiger laddet till 1,2bar+ ?
har en 8mm slang mellan tryck röret o WG:n på ca 45cm


har provtryckt WG:n med en kompressor o den börjar öppna vid 1,2bar och är fullt öppen vid 1,5bar
vet att avgas trycket hjälper till att öppna WG:n..


va kan de va för fel... fel fjäder?

Du har ju redan svarat dig själv.

Om wastegaten öppnar vid 1.2kg så kommer ju turbon att ladda 1.2kg. Förstår inte riktigt vad som är problemet? Är 1.2kg för mycket? Sätt i en mjukare fjäder i så fall.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#17
Tomas_H skrev:
jh-hindersson skrev:
Tar upp tråden igen då jag får sken ladd hmm

kan ligga på 3an ca 1500rpm o pressa fullt o laddet går upp till ca0,5bar vid 3000rpm och laddet ligger kvar till ca4300rpm sen om ja fortsätter att pressa så stiger laddet till 1,2bar+ ?
har en 8mm slang mellan tryck röret o WG:n på ca 45cm


har provtryckt WG:n med en kompressor o den börjar öppna vid 1,2bar och är fullt öppen vid 1,5bar
vet att avgas trycket hjälper till att öppna WG:n..


va kan de va för fel... fel fjäder?

Du har ju redan svarat dig själv.

Om wastegaten öppnar vid 1.2kg så kommer ju turbon att ladda 1.2kg. Förstår inte riktigt vad som är problemet? Är 1.2kg för mycket? Sätt i en mjukare fjäder i så fall.

men ja köpte den med en 0,45bars fjäder då ska den ju ladda 0,45bar!!
de är stabilt ladd ( ca0,5 bar ) mellan ca3000rpm till ca4300rpm sen sticker laddet iväg..

är nästan så att WG stänger efter ca4300rpm..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

486 Inlägg
10 juli 2013
#18
jh-hindersson skrev:
men ja köpte den med en 0,45bars fjäder då ska den ju ladda 0,45bar!!

Jaha, det var en annan femma. Läste bara dom nya inläggen.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#19
Tomas_H skrev:
jh-hindersson skrev:
men ja köpte den med en 0,45bars fjäder då ska den ju ladda 0,45bar!!

Jaha, det var en annan femma. Läste bara dom nya inläggen.

ok förstod nästan de tongue

men du vet inte va de kan va för fel? måste fixa de innan den 20 då ja ska köra drifting, och vill inte ha skenande ladd då..

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 juli 2013
#20
jh-hindersson skrev:
Tomas_H skrev:
jh-hindersson skrev:
men ja köpte den med en 0,45bars fjäder då ska den ju ladda 0,45bar!!

Jaha, det var en annan femma. Läste bara dom nya inläggen.

ok förstod nästan de tongue

men du vet inte va de kan va för fel? måste fixa de innan den 20 då ja ska köra drifting, och vill inte ha skenande ladd då..

Kollade bilden på ditt grenrör och wastegaten sitter väldigt långt från kollektorn. Sätt den så nära de går och försök få flödesriktningen in i wastegaten.

Annars kanske det är läkage i membran/bussningar?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök