2431
Sök

Volvo 940 -91, läcker vatten

4 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Volvo 940,
• Årsmodell
91
• Miltal
30 000
• Modifikationer på bilen 
Inga vad jag vet

• Hur yttrar sig felet? 
Måste fylla på vatten typ jämt, oftare å oftare på senaste. Även när bilen är av (men är varm)
Gick åt 0,5 -1 liter på en mil stadskörning, aldrig varit så mkt förut.

Motorvarven går upp och ner när man håller ner kopplingen, ibland är den bra dock.

Lamdasondlampan lös, men slocknade när jag drog batterisladden.

Tempmätaren strular. Funkar ibland sen jag ruckade på lite sladdar kring tempgivare, har en ny tempgivare men krångligt att byta.. Sitter ju precis så man inte kan få bort den.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Hade problemet i vintras, bilen börja typ koka. Fick fylla på ofta under 2 veckor, motorvarven pendlade.
Körde ner en flaska kylartätning, å problemet blev bättre med tiden, men har fått fylla på med vatten ofta.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Ingen egentligen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167583/167583-60e7b072ca4583c9099fb76c68c53428.jpg

När jag pumpade med handen genom att trycka på en av slängarna som går till kylaren(nån risk med att göra så?) så kommer den vatten som på bilden. Inte mkt men när bilen stått en kvart är den en halvliterspöl under den..
Senast redigerat av larzanebra (27 juni 2013)

4 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#2
Enligt en snubbe så lär det vara vattenpumpen som pajat.

//trådskaparen

OVERBOOSTED
852 Inlägg
1 juli 2013
#3
gumi tätningen mot toppen?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

6 119 Inlägg
2 juli 2013
#4
Hej!
Om det kommer vatten vid tätningen mellan vattenpump och motorblock när du trycker på den nedre kylarslangen (stora svarta slangen på bilden) så är det vattenpumpens packning som läcker.
Det är enkelt att fixa själv! Ta bort kylaren, kylarrem och generatorrem,kylarfläkt och remskiva, det går på en kvart!
Skruva loss vattenpumpen och gör rent ytan mot blocket med ett vasst stämjärn...sätt dit ny packning...eller ännu hellre byt hela vattenpumpen!


4 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#5
Jag byte vattenpumpen och problemet kvarstår, dock är det mkt bättre. Har iofs bara kört Max 1 mil med nya vattenpumpen men oförändrad nivå i vattenkärlet iaf, positivt!

Den går ju som den ska å så men motorvarven går upp å ner när kopplingen är nere, nån som har någon idé?

Edit: Övre slangen till kylaren är inte helt tät, eftersom munstycket som går ut ifrån kylaren är halvt trasigt. Plasten är mjuk och har spruckit och lossnat. Har sett tidigare att det varit lite blött där, men inte så pass mkt att jag fundera mer på det. Men det lär läkt några cl där, inget som borde påverka i annat fall än att trycket inte blivit rätt? Hur viktigt är trycket i kylarsystemet ? Skulle de kunna va det som spökar?
Senast redigerat av larzanebra (8 juli 2013)


Sök