ABS kostar bromssträckan på alla underlag utom blankis och lösgrus.
Om bromsarna, Saab 900 turbo är ett utmärkt exempel.
En -85:a har solida små skivor fram och bak, och en -89 har ventilerade fram, bromsar du dessa bägge från 100 kommer -89:an stanna snabbare, eftersom den har bättre kylda bromsar och därmed tappar den inte bromsverkan lika mycket.
Men har du två lika bilar, den ena med gammal och den andra med ny bromsvätska, kommer den med ny stanna snabbare, eftersom vätskan tål värmen och inte blir ångbubblor.
Chassiinställning, däck m.m har också mycket med bromsverkan att göra.
Jämför mot väghållning, ska man gå efter TS teori då så ska en Opel Commodore från 1972 och en BMW 318 från 2002 kunna ta en kurva i samma fart, om bara däcken är likadana och samma dimension.
Och eftersom bägge kan låsa sina bromsar skulle dom då har samma bromsstäcka, och ihop innebär det då att det skule gå att köra samma varvtider på en bana, eftersom att bägge dessutom har ungefär samma motoreffekt.
Låter rätt korkat...
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!