3425
Sök

Golf1 STARTMOTOR klickar... (motorbyte)

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder. Har bytt motor i min 79as MK1a till en 88as MK2 RP motor. (Kör med förgasare ist för sprut)

Problemet är att när man vrider på nyckeln så klickar bara startmotorn. (Funkade när jag nyss lyft i motorn och har inte ändrat något sedan dess. (Har laddat batteriet och har 12,8V) Även på kabneln till startmotorn har jag 12,6-12,8V. Trotts det så klickar det bara.
Startmotorn är hel för om man kortsluter med skruvmejsel så snurrar den.

Vad kan det vara för fel?? Tycker det borde fungera då jag har 12,6volt i kabeln till startmotorn...

Tack på förhand!

Forummoderator
18 092 Inlägg
28 juni 2013
En ny kabel från tändningslås kan göra underverk. Tappar den 0.2 Volt på denna UTAN belastning så... Ett relä fungerar med, men inte optimalt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Men den fungerade ju tidigare :S Okej får kolla kanske blir å byta kabel då!

Tack!
fler tipps?

Forummoderator
18 092 Inlägg
28 juni 2013
Kolla jordning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Hur då tänkte du?

(Det är även 2 stift på startmotorn men bara 1 som jag använder. (har 2 kablar en röd med ström när man vrider på nyckeln(läge2) och en svart med 12v när tändningen är på.) Har kopplat den röda på ena stiftet. Har ju som sagt fungerat...

21 761 Inlägg
28 juni 2013
Mät med multimeter nere på startmotorn vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, sätt minusmätpinnen på startmotorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på den grova bulten där batterikabeln sitter. Är spänningen okej så flyttar du plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden som är "styrkabel" från tändlåset. smile

När det sitter två flatstift på solenoiden så är det ena "tillslag" (styrspänning från tändlås så att solenoiden drar) och det andra är "vidareledning" (när solenoiden drar så förs spänningen vidare till detta stift).
Senast redigerat av Drönirettab (28 juni 2013)

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Okej ska kolla det :)Tack

Forummoderator
18 092 Inlägg
28 juni 2013
Drönirettab skrev:
Mät med multimeter nere på startmotorn vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, sätt minusmätpinnen på startmotorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på den grova bulten där batterikabeln sitter. Är spänningen okej så flyttar du plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden som är "styrkabel" från tändlåset. smile

När det sitter två flatstift på solenoiden så är det ena "tillslag" (styrspänning från tändlås så att solenoiden drar) och det andra är "vidareledning" (när solenoiden drar så förs spänningen vidare till detta stift).

Sorry. Dröni förklarar bra som vanligt.

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
smile
Drönirettab skrev:

Batteriets spänning: 12,60V
Spänning på strömkabel till startmotor: 12,58V

När jag sätter -på startmotorn och + på bulten så har jag mellan 4-0V när nyckeln är av. När man vrider till startläge är det 0V.

Vad ska jag då koppla till andra stiftet på selenoiden?

Tack!

21 761 Inlägg
28 juni 2013
Sätt plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på den grova + bulten, kolla spänningen när du vrider nyckeln i startläge. Om den mätningen visar nära 0 V så flyttar du plusmätpinnen till batteriminuspolen och plusmätpinnen till startmotorns hölje, kolla spänningen när nyckeln vrids till startläge.

Dessa två mätningar är lite annorlunda än de första mätningarna, nu kommer du nämligen att mäta vilket spänningsfall som uppstår i själva pluskretsen och minuskretsen. I detta fall ska mätvärdet visa så nära 0 V som möjligt för att vara "godkänt". smile

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Gjorde som du sa och de är nog inte som det ska.
När jag mätte "plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på den grova + bulten" = 10,8V
"Om den mätningen visar nära 0 V så flyttar du plusmätpinnen till batteriminuspolen och plusmätpinnen till startmotorns hölje, kolla spänningen när nyckeln vrids till startläge." = 0V

Vad beror detta på?
Har även en blå kabel från generatorn som jag inte vet vart den ska.

21 761 Inlägg
28 juni 2013
Då har du dålig kontakt i batteripluskabeln ner till startmotorn, mätningen visade att det var 10,8 V spänningsfall. Kolla noggrannt i båda ändar av batteripluskabeln så att kabelskor sitter ordentligt och att det inte finns en massa trasiga metalltrådar i kabeländarna.

Från generatorn brukar det på en del bilar gå en laddkabel till startmotorn på samma anslutning som batteripluskabeln, om den blå kabeln är hyfsat grov så kan det vara en laddkabel. smile

Andra stiftet på startmotorn brukar vad jag vet användas för att ge spänning till vissa saker i bränsleinsprutningen just när startmotorn snurrar. På min 240 med mekanisk bränsleinsprutning så får både kallstartventilen och termotidkontakten spänning via det stiftet enligt Haynes elschema.

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Tack så mycket för utförligt svar smile
Ska kolla ikväll återkommer med svar!

143 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Kabeln mellan batteri och startmotor bytt och problemet är nu ur världen! smile Bra tänkt där!

Nu är det bara det att jag inte vet vad som ska kopplas till fördelaren. (Är utan gnista) och allt sitter som förut men nu med annan motor och annan fördelare med 3 stift så vet jag inte vad som ska kopplas där.

Sök