Som rubriken lyder. Har bytt motor i min 79as MK1a till en 88as MK2 RP motor. (Kör med förgasare ist för sprut)
Problemet är att när man vrider på nyckeln så klickar bara startmotorn. (Funkade när jag nyss lyft i motorn och har inte ändrat något sedan dess. (Har laddat batteriet och har 12,8V) Även på kabneln till startmotorn har jag 12,6-12,8V. Trotts det så klickar det bara. Startmotorn är hel för om man kortsluter med skruvmejsel så snurrar den.
Vad kan det vara för fel?? Tycker det borde fungera då jag har 12,6volt i kabeln till startmotorn...
(Det är även 2 stift på startmotorn men bara 1 som jag använder. (har 2 kablar en röd med ström när man vrider på nyckeln(läge2) och en svart med 12v när tändningen är på.) Har kopplat den röda på ena stiftet. Har ju som sagt fungerat...
Mät med multimeter nere på startmotorn vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, sätt minusmätpinnen på startmotorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på den grova bulten där batterikabeln sitter. Är spänningen okej så flyttar du plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden som är "styrkabel" från tändlåset.
När det sitter två flatstift på solenoiden så är det ena "tillslag" (styrspänning från tändlås så att solenoiden drar) och det andra är "vidareledning" (när solenoiden drar så förs spänningen vidare till detta stift).
Mät med multimeter nere på startmotorn vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, sätt minusmätpinnen på startmotorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på den grova bulten där batterikabeln sitter. Är spänningen okej så flyttar du plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden som är "styrkabel" från tändlåset.
När det sitter två flatstift på solenoiden så är det ena "tillslag" (styrspänning från tändlås så att solenoiden drar) och det andra är "vidareledning" (när solenoiden drar så förs spänningen vidare till detta stift).
Sorry. Dröni förklarar bra som vanligt.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mät med multimeter nere på startmotorn vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, sätt minusmätpinnen på startmotorns hölje (plåtren yta) och plusmätpinnen på den grova bulten där batterikabeln sitter. Är spänningen okej så flyttar du plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden som är "styrkabel" från tändlåset.
När det sitter två flatstift på solenoiden så är det ena "tillslag" (styrspänning från tändlås så att solenoiden drar) och det andra är "vidareledning" (när solenoiden drar så förs spänningen vidare till detta stift).
Batteriets spänning: 12,60V Spänning på strömkabel till startmotor: 12,58V
När jag sätter -på startmotorn och + på bulten så har jag mellan 4-0V när nyckeln är av. När man vrider till startläge är det 0V.
Vad ska jag då koppla till andra stiftet på selenoiden?
Sätt plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på den grova + bulten, kolla spänningen när du vrider nyckeln i startläge. Om den mätningen visar nära 0 V så flyttar du plusmätpinnen till batteriminuspolen och plusmätpinnen till startmotorns hölje, kolla spänningen när nyckeln vrids till startläge.
Dessa två mätningar är lite annorlunda än de första mätningarna, nu kommer du nämligen att mäta vilket spänningsfall som uppstår i själva pluskretsen och minuskretsen. I detta fall ska mätvärdet visa så nära 0 V som möjligt för att vara "godkänt".
Gjorde som du sa och de är nog inte som det ska. När jag mätte "plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på den grova + bulten" = 10,8V "Om den mätningen visar nära 0 V så flyttar du plusmätpinnen till batteriminuspolen och plusmätpinnen till startmotorns hölje, kolla spänningen när nyckeln vrids till startläge." = 0V
Vad beror detta på? Har även en blå kabel från generatorn som jag inte vet vart den ska.
Då har du dålig kontakt i batteripluskabeln ner till startmotorn, mätningen visade att det var 10,8 V spänningsfall. Kolla noggrannt i båda ändar av batteripluskabeln så att kabelskor sitter ordentligt och att det inte finns en massa trasiga metalltrådar i kabeländarna.
Från generatorn brukar det på en del bilar gå en laddkabel till startmotorn på samma anslutning som batteripluskabeln, om den blå kabeln är hyfsat grov så kan det vara en laddkabel.
Andra stiftet på startmotorn brukar vad jag vet användas för att ge spänning till vissa saker i bränsleinsprutningen just när startmotorn snurrar. På min 240 med mekanisk bränsleinsprutning så får både kallstartventilen och termotidkontakten spänning via det stiftet enligt Haynes elschema.
Kabeln mellan batteri och startmotor bytt och problemet är nu ur världen! Bra tänkt där!
Nu är det bara det att jag inte vet vad som ska kopplas till fördelaren. (Är utan gnista) och allt sitter som förut men nu med annan motor och annan fördelare med 3 stift så vet jag inte vad som ska kopplas där.