3592
Sök

Audi A4, fyra pip... In 2, startar ej...

3 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej

Har en Audi A4 -1.6 -95. Den stod avställd (Varberg) fram till nyligen. Skulle starta den, men batteriet var urladdat. Det var dött och gick inte att ladda upp. Det var ett Tudor Technica. Jag ställde in det på återvinningen, och där stod ett batteri till, jag har aldrig tidigare sett ett bilbatteri där, tror jag, det var ett likadant, såg helt nytt ut, inte ett damm- eller smutskorn. Mitt var bara ett par år. Ska inte ett dyrt batteri tåla att bli tomt, utan att behöva kasseras? Arggg... ;-)

Men, det jag ska komma till är det verkliga problemet. Efter att ha bytt batteri så startar inte bilen.
Vid startförsök så blir det fyra pipljud från instrumentbrädan. Man hör också en summerton från under motorrummets vänstra del, nära vindrutan. Under ett par sekunder när man vrider om nyckeln så tänds en symbol på panelen, vid hastighetsmätaren, eller om det var varvtalsmätaren... minns inte riktigt hur det såg ut. Men en orange cirkel med en bil och en nyckel vid bilsymbolens underdel. Den slocknar snabbt och pipen och summer hörs. Summertonen kanske hörs under 25 sekunder eller något.

Har läst på forumet att In 2 står för att göra stor service. Vad pipen betyder vet jag inte, inte heller den runda bil/nyckel-symbolen, eller varför det låter som en summerton, heller.

Bilen har gått drygt 19000 mil.

Det klickar till i startmotorn när jag försöker starta. Knappast att den har lagt av, men vem vet.

Men någon service ska jag inte till, det har inte bilen med att göra, eller Audi, utan det bestämmer ägaren big_smile

Vad ska jag göra åt servicemeddelandet, och att den inte startar? Vad kan ha hänt?

Jag kan inte mycket om bilar. Bilen har en handbok på tyska :cool

Ström finns, allting tänds.

Finns det något som heter startspärr? Har för mig jag såg något sådant när jag sökt på forumet.

mvh

K
Senast redigerat av perikles (29 juni 2013)

123 Inlägg
29 juni 2013
#2
den runda symbolen med bilen och nycklarna är den elektroniska startspärren. När tändningen slås på, bör den lysa en kort stund och sedan slockna när transpondern i nyckeln har verifierats. Om det fortsätter att blinka då är nyckeln felaktig eller okodad (dvs. den har kopierats, men sedan inte programmerad för att matcha bilen). I detta fall kan inte bilen startas.

pipen kan komma från alarm sirenen, då tror jag att man får byta batteri till den eller hela sirenen.

detta kom jag fram till efter 5 min sökning på google smile


Avstängd
10 388 Inlägg
29 juni 2013
#3
Ahmedo91 skrev:
den runda symbolen med bilen och nycklarna är den elektroniska startspärren. När tändningen slås på, bör den lysa en kort stund och sedan slockna när transpondern i nyckeln har verifierats. Om det fortsätter att blinka då är nyckeln felaktig eller okodad (dvs. den har kopierats, men sedan inte programmerad för att matcha bilen). I detta fall kan inte bilen startas.

pipen kan komma från alarm sirenen, då tror jag att man får byta batteri till den eller hela sirenen.

detta kom jag fram till efter 5 min sökning på google smile

Nu kan startspärren "balla ur" av flera anledningar just på B5:an, en av de absolut vanligaste är läsringen (eller snarare kabeln till läsringen)

Men precis som du säger, så ska den slockna efter "några sekunder". Symbolen ifråga ser ut i stil med denna;

http://img24.imageshack.us/img24/8846/smllimmorev1.jpg


Pipen kommer troligen inte från sirenen, då denna typ av larm som du beskriver är mer hemmahörande i B6:an (dvs modellen efter). Mest troligt sitter där inget backupbatteri alls om det sitter larm på bilen, och är, om där nu finns larm, mest troligt inte heller integrerat med bilen på så vis.

Är du säker på att det är 4 pip? Har du FIS? (Dvs display i mitten, eller bara lampor mellan varvräknaren och hastighetsmätaren)

Summertonen som du pratar om låter väldigt mycket som gasspjället (låter, som vad jag skulle beskriva, som en svag summer och avslutats oftast med ett litet "klick")


Vad som ska göras åt In2? Ja i min mening; service, men det var du ju då inte villig att göra. Du kan dock inte släcka den själv, utan det behöver du vagcom (eller liknande, Audi själva gör det säkert för pengar till kaffekassan) för att göra.

- - Edit - -

Säger inte att det är någon omöjlighet med larmet, men, alla A4 B5:or jag stött på som har larm "originalmonterat" har allt som oftast CG-larm
Senast redigerat av it_mutt (29 juni 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

123 Inlägg
29 juni 2013
#4
it_mutt skrev:
Ahmedo91 skrev:
den runda symbolen med bilen och nycklarna är den elektroniska startspärren. När tändningen slås på, bör den lysa en kort stund och sedan slockna när transpondern i nyckeln har verifierats. Om det fortsätter att blinka då är nyckeln felaktig eller okodad (dvs. den har kopierats, men sedan inte programmerad för att matcha bilen). I detta fall kan inte bilen startas.

pipen kan komma från alarm sirenen, då tror jag att man får byta batteri till den eller hela sirenen.

detta kom jag fram till efter 5 min sökning på google smile

Nu kan startspärren "balla ur" av flera anledningar just på B5:an, en av de absolut vanligaste är läsringen (eller snarare kabeln till läsringen)

Men precis som du säger, så ska den slockna efter "några sekunder". Symbolen ifråga ser ut i stil med denna;

http://img24.imageshack.us/img24/8846/smllimmorev1.jpg


Pipen kommer troligen inte från sirenen, då denna typ av larm som du beskriver är mer hemmahörande i B6:an (dvs modellen efter). Mest troligt sitter där inget backupbatteri alls om det sitter larm på bilen, och är, om där nu finns larm, mest troligt inte heller integrerat med bilen på så vis.

Är du säker på att det är 4 pip? Har du FIS? (Dvs display i mitten, eller bara lampor mellan varvräknaren och hastighetsmätaren)

Summertonen som du pratar om låter väldigt mycket som gasspjället (låter, som vad jag skulle beskriva, som en svag summer och avslutats oftast med ett litet "klick")

Jag är inte så kunnig om audi men det var ju som sagt efter 5 min sökning på google jag fick fram infon.
men då vet jag att det inte är sirenen till nästa gång


Avstängd
10 388 Inlägg
29 juni 2013
#5
Ahmedo91 skrev:
it_mutt skrev:
Ahmedo91 skrev:
den runda symbolen med bilen och nycklarna är den elektroniska startspärren. När tändningen slås på, bör den lysa en kort stund och sedan slockna när transpondern i nyckeln har verifierats. Om det fortsätter att blinka då är nyckeln felaktig eller okodad (dvs. den har kopierats, men sedan inte programmerad för att matcha bilen). I detta fall kan inte bilen startas.

pipen kan komma från alarm sirenen, då tror jag att man får byta batteri till den eller hela sirenen.

detta kom jag fram till efter 5 min sökning på google smile

Nu kan startspärren "balla ur" av flera anledningar just på B5:an, en av de absolut vanligaste är läsringen (eller snarare kabeln till läsringen)

Men precis som du säger, så ska den slockna efter "några sekunder". Symbolen ifråga ser ut i stil med denna;

http://img24.imageshack.us/img24/8846/smllimmorev1.jpg


Pipen kommer troligen inte från sirenen, då denna typ av larm som du beskriver är mer hemmahörande i B6:an (dvs modellen efter). Mest troligt sitter där inget backupbatteri alls om det sitter larm på bilen, och är, om där nu finns larm, mest troligt inte heller integrerat med bilen på så vis.

Är du säker på att det är 4 pip? Har du FIS? (Dvs display i mitten, eller bara lampor mellan varvräknaren och hastighetsmätaren)

Summertonen som du pratar om låter väldigt mycket som gasspjället (låter, som vad jag skulle beskriva, som en svag summer och avslutats oftast med ett litet "klick")

Jag är inte så kunnig om audi men det var ju som sagt efter 5 min sökning på google jag fick fram infon.
men då vet jag att det inte är sirenen till nästa gång

Som min edit sa; det är inte -helt- omöjligt. Men då de flesta kärrorna där har just CG-larm, så ser jag det som väldigt otänkbart, om än inte omöjligt smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#6
Tack för svar Ahmedo91 och it_mutt!

Jag har bara begränsad tillgång till dator, just nu.

Jag har bara en nyckel... vad jag vet har den inget larm. Jag kan inte tyda handboken, den är på tyska och sidorna är lite igenklistrade av fukt...

Jag har ingen nyckel med fjärr, eller vad det heter. Inget larm har gått igång sedan jag köpte den. Jag har knappt kört den.

Vad är startspärr?

It_mutt, ja det är den symbolen som du visar på bild.

Batteriet var ett som stod i den verkstad där jag köpte bilen i höstas. Nu var jag där och fick detta "nya" batteri. Det hade stått ett tag, och han mätte nu det och jag tror det var 11.7 eller något. Sedan tedstade han om det tog laddström, och mätte upp det på nytt efter en stund. Jag tror det var drygt 12 volt när jag fick det.
Ska inte startmotorn ändå försöka dra runt?

Konstigt nog så såg jag det lyste grönt i batteriets öga när jag tog in det i mitt garage. När jag två minuter senare lyfte in det på plats i bilen så var det ingen färg alls. Ska det bli gult, eller vad, efter att det inte längre är grönt.
Kan batteriet ändå vara knasigt på något sätt? Tycker det är skumt det hela, inte bara batteriet. Hur kan det bli ingen färg från att ha varit grönt?
Det är ett 72 A-batteri, eller 720 Kw, eller vad det nu ska vara, alltså ett litet större batteri än det ursprungliga.

Jag kan tända upp allting, blinka med helljus etc. När jag har försökt att starta bilen och har nyckeln i tändläge, och gör ett blink med helljuset, då tänds den där symbolen med bil/nyckel i sig, symbolen vid varvtalsmätaren, sedan kommer det fyra pip.

Ofta kan man höra, när jag stoppat i nyckeln och vrider till tändläge, att det är en lite längre paus mellan pip ett och två, jämfört mellan de övriga pipen.

Om batteriet inte är uppe i låt oss säga 12 volt, orkar inte startmotorn dra runt då? Vad har ett batteri för volttal om det är uppladdat som det ska via generatorn?

Jag har också några gånger hört vid "förstaförsöken" att det låter lite också från den, som att den går runt, det är ett ljud, ett tag. Jag har tyvärr ingen voltmätare.

Det där du skrev om att låta nyckeln kommunicera... det innebär väl inget för mig då, väl, om det bara finns en nyckel, och vad jag vet inget larm? Eller har alla larm - men jag vet inte vad det har med nyckeln att göra riktigt, jag är ganska novis. Det har aldrig behövts vara komplicerat förr med mina bilar. Som min Volvo 240, startmortorn drog runt, gjorde sina försök. Inga tända julgranar. Är det "tysk high tech"?
Varför inte bara en kvinnlig röst som via högtalarna meddelar: "bäste förare, batterispänningen börjar bli låg - tack för att du lyssnar".

Om jag skulle vara någonstans med bilen och parkerar och glömmer något som drar ström från batteriet - hur fungerar det då? Minskar amperetalet i batteriet medans voltstyrkan bibehålls? Om voltstyrkan direkt påverkas, då skulle jag ofta blivit ståendes med de tidigare bilarna jag haft. Ska man nu då alltid behöva  bärgning till Audi-verkstad, eller... jag undrar om jag skulle kunna starta bilen i nedförsbacke nu. Jag förstår mig inte på detta.
Bilen är servad av tidigare ägaren, som själv har bilverkstad. Så jag vill inte in på service på Audi. I vilket fall så undrar jag hur jag ska komma vidare. Jag har satt batteriet på laddning. Hur lång tid kan det ta, om det bara var lite utdraget? Kan man ha det kopplat i bilen eller måste man koppla bort en pol? Jag brukar alltid kollpa bort en eller båda polerna, men undrar om det är nödvändigt?

344 Inlägg
30 juni 2013
#7
har du inte laddat batteriet ?? 12v kan mycket väl vara för lite,

och ja glömmer du något som drar ström så sjunker volten och det är mindre risk för att den ska starta,
det har inget med bilens märke att göra utan bara hur mycket det drar, hur bra batteriet är och hur länge!!!

Jag minns inte exakt hur många volt ett bilbatteri ligger på när det är fullt men runt 13-14v kanske,
och ja om bilen inte skulle startat för att det är lite ström så skulle den nog starta i en nerförbacke/ om du blev bogserad.

och ja din bil har startspärr och det innebär att du har ett litet chipp i din nyckel som en ring runt tändningslåset ska få kontakt med, det är väldigt vanligt att kabeln till ringen blir "dålig"
Senast redigerat av fax110 (30 juni 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2013
#8
OM ditt batteri är "kasst" (problemet är att det inte riktigt går att mäta bara med volt), så kan det mycket väl bli som så att bilen inte startar.

På A3:an, innan jag bytte batteri, så blev det "immofel" emellanåt (om jag bara kört kortare sträckor). Bilen startade, men det resulterade ändå i en felkod på immon. När det var "riktigt dåligt" så kunde trippmätaren nollas också.

Så jag skulle i ditt fall leta upp ett par startkablar och en bil som känner för att bistå, plugga in startkablarna, och testa att starta bilen. Fungerar det då, så har du hittat problemet; batteriet. (Sen om det bara behöver laddas upp eller inte, låter jag vara osagt. "Öga" på batteriet brukar vara; Grönt = Ok, "Svart" = ladda (more or less) )

Gällande just batteri och fel, så kan det på "moderna" bilar ställa till med allt möjligt. Min fars A6 (02:a) fick exempelvis "röd bromslampa" när han startade bilen när hans batteri började ge upp. Så mitt tips om startkablar är nog vad jag skulle gett mig på själv, som första försök.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
#9
Hej

Tack för informationen!

Har varit och tagit tag i det hela nu...

Det var tydligen så att problemet var just  batteriet.
Har laddat det i flera dagar och vid mätning efter att det stått några timmar så visar det på bra spänning, 12.5 och mer. Men i ögat så är det svart. Det är något fel som inte är riktigt...

Jag fick tag i ett äldre rött Optima, och bilen startade direkt med det. Diskot på instrumentpanelen försvann, men In 2 är kvar på trippmätaren. Jag tror det är kvar ett tag när man kör, sedan försvinner det, och att jag även kunde trycka bort det med nollställningsknappen, då kom trippsiffrorna fram istället.

Tack för benäget bistånd, och ha en trevlig sommar.

big_smile

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2013
#10
Ja som sagt, "In2" blir du inte av med om du inte plockar bort det med någon form av "riktigt" nollningsverktyg. Men, om det inte stör dig allt för mycket så ha det kvar. Även om jag, igen, tycker att en service och att plocka bort det kunde säkert bilen vara värd.

Gott att det inte var svårare än batteriet iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök