Hej
Har en Audi A4 -1.6 -95. Den stod avställd (Varberg) fram till nyligen. Skulle starta den, men batteriet var urladdat. Det var dött och gick inte att ladda upp. Det var ett Tudor Technica. Jag ställde in det på återvinningen, och där stod ett batteri till, jag har aldrig tidigare sett ett bilbatteri där, tror jag, det var ett likadant, såg helt nytt ut, inte ett damm- eller smutskorn. Mitt var bara ett par år. Ska inte ett dyrt batteri tåla att bli tomt, utan att behöva kasseras? Arggg... ;-)
Men, det jag ska komma till är det verkliga problemet. Efter att ha bytt batteri så startar inte bilen.
Vid startförsök så blir det fyra pipljud från instrumentbrädan. Man hör också en summerton från under motorrummets vänstra del, nära vindrutan. Under ett par sekunder när man vrider om nyckeln så tänds en symbol på panelen, vid hastighetsmätaren, eller om det var varvtalsmätaren... minns inte riktigt hur det såg ut. Men en orange cirkel med en bil och en nyckel vid bilsymbolens underdel. Den slocknar snabbt och pipen och summer hörs. Summertonen kanske hörs under 25 sekunder eller något.
Har läst på forumet att In 2 står för att göra stor service. Vad pipen betyder vet jag inte, inte heller den runda bil/nyckel-symbolen, eller varför det låter som en summerton, heller.
Bilen har gått drygt 19000 mil.
Det klickar till i startmotorn när jag försöker starta. Knappast att den har lagt av, men vem vet.
Men någon service ska jag inte till, det har inte bilen med att göra, eller Audi, utan det bestämmer ägaren
Vad ska jag göra åt servicemeddelandet, och att den inte startar? Vad kan ha hänt?
Jag kan inte mycket om bilar. Bilen har en handbok på tyska :cool
Ström finns, allting tänds.
Finns det något som heter startspärr? Har för mig jag såg något sådant när jag sökt på forumet.
mvh
K