Hej!
Vore tacksam för lite hjälp med min V40 som strular.. Har bytt de ja kommer på men nu är de dags att fråga proffsen!
Det är en V40 T4 -99a, ca 25k mil, automat.
För att göra en lång historia kort.. Lånade ut bilen en helg, gick kanon, inga konstigheter sa dom. Måndagmorgon när jag tar den till jobbet så hackar den, går ojämnt, orkeslös. Knappt körbar alls! Speciellt runt 1-2k varv. Känns som om man nästan ska få kärringstopp (med en automatlåda...)
Lånar en kollegas dator och kopplar in för att läsa felkoder, då får jag felkod på lmm. Det satt ett öppet filter i bilen och dessa kan ju döda en lmm, så slängde ur de filtret, bytte till originalburk och filter samt ny lmm.
Nu går den bättre men fortfarande ryckig och hackig på visa varvtal (inte konstant, till och från). Kollar tändspolarna, spricka i båda två, se bilder på denna länk:
https://www.bredbandsbolaget.se/portlet … nludw/V40/Köpte två nya tändspolar (original på Volvo) samt två nya tändhattar till de andra två, ifall ifall.. Byter dessa men nu vill den inte starta (se film på länken ovan).
Skruvar ner igen och kollar stiften (syns också på länken ovan), köper nya stift och sätter i men likförbannat vill den inte starta. Har den fått för mkt soppa som sotat igen stiften nu eller har jag dödat katten genom att dränka den med bensin? Vad gör jag nu?
Stort tack på förhand grabbar!
Edit: Testade att starta med startkablar (se film2), men vill inte ändå
Edit2: klurar på startspärren, skall testa med en annan nyckel. Men känns väldigt långsökt, om startspärren låser så ska de väl inte gå ström till startmotorn? Skadar väl inte att testa.. Griper efter halmstrån
Edit3: Bilen startar inte med någon nyckel. Startar ej med startkablar, ej med startgas. Kamrem är hel. Plockade dock ner stiften igen eftersom den fortfarande inte startar, dessa är rätt sotiga (trots att de byttes igår!). Ska göra rent dessa igen, alternativt köpa Volvo originalstift istället, känns bättre! Lite dyrare, men tror man får vad man betalar för! Volvo originalstift satt i bilen innan bytet igår.
Om nån har någon idé om vad det kan vara som spökar så är de bara att skriva! Vid det här laget är ingen idé en dum idé!